Warsaw Enterprise Institute: likwidacja podatku Belki stworzy środowisko przyjazne oszczędzaniu i inwestycjom
Likwidacja podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) stworzy środowisko przyjazne oszczędzaniu i inwestycjom, położy kres „absurdalnemu opodatkowaniu strat” oraz – potencjalnie – nie będzie stanowić dużej wyrwy w budżecie, ocenia Warsaw Enterprise Institute (WEI). Według Instytutu w czasie, gdy polskie PKB spada, a inwestycje w gospodarce znajdują się na wyjątkowo niskim poziomie, społeczeństwo nie powinno być zniechęcane do oszczędzania.
Ministerstwa Finansów zapowiadają możliwe zmiany w podatku Belki
„Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zapowiadają możliwe zmiany w podatku od zysków kapitałowych, popularnie zwanym 'podatkiem Belki’. Jako prawdopodobny kierunek zmiany wskazuje się wprowadzenie stawki progresywnej zamiast – jak obecnie – liniowej tego podatku. Warsaw Enterprise Institute zgadza się z tezą, że opodatkowanie zysków kapitałowych wymaga zmiany, ale stoi na stanowisku, że z punktu widzenia rozwoju gospodarczego jedyną pożądaną zmianą jest jego likwidacja. W czasie, gdy polskie PKB spada, a inwestycje w gospodarce znajdują się na wyjątkowo niskim poziomie, społeczeństwo nie powinno być zniechęcane do oszczędzania. Podatek Belki natomiast – zwłaszcza w połączeniu z inflacyjną polityką socjalną – ma właśnie taki zniechęcający efekt. Koniec końców osłabia on krajowy potencjał wzrostu gospodarczego” – czytamy w stanowisku WEI.
Czytaj także: Podatek Belki będzie progresywny?
Likwidacja podatku Belki szczególnie ważna obecnie
Według Instytutu likwidacja podatku od zysków kapitałowych jest szczególnie ważna obecnie, gdyż:
- Notujemy w Polsce najniższy od początku lat 90. wskaźnik inwestycji do PKB – w 2021 r. było to 16,6%, a w 2022 r., ze względu na geopolityczną niepewność, będzie to zapewne jeszcze mniej. Bez inwestycji zaś nasz wzrost PKB – obecnie w fazie spowolnienia – będzie sparaliżowany na trwałe.
- Inflacja na poziomie ponad 15%, jaką obecnie notuje się w Polsce, jest co najmniej dwukrotnie wyższa niż stopa zwrotu z najbardziej atrakcyjnych lokat bankowych. Podobnie fundusze inwestycyjne rzadko generują tak duże zyski. W środowisku wysokiej inflacji nominalne „zyski kapitałowe” to realne straty – a mimo to pozostają opodatkowane.
- Dochody budżetowe z tytułu podatku Belki są relatywnie niewielkie. W I półroczu 2022 r. wpłynęło do budżetu państwa z jego tytułu 4,19 mld zł. By złagodzić budżetowe skutki zniesienia podatku Belki, wystarczy prowadzić mniej rozrzutną politykę socjalną. Wspomniane 4 mld to 30% kosztu wypłaty 14. emerytury, wymieniono w stanowisku.
Likwidacja podatku Belki stworzy środowisko przyjazne oszczędzaniu i inwestycjom, położy kres absurdalnemu opodatkowaniu strat oraz – potencjalnie – nie będzie stanowić dużej wyrwy w budżecie.
Na początku sierpnia br. pełnomocniczka ministra finansów ds. Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (SRRK) Katarzyna Szwarc powiedziała, że należy zacząć dyskusję, czy podatek od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki) nie powinien w przyszłości być progresywny.
Czytaj także: Podatek Belki zniechęca do długoterminowego oszczędzania >>>
Podatek od dochodów kapitałowych, czyli tzw. podatek Belki, został wprowadzony w 2002 roku przez rząd Leszka Millera, w którym Marek Belka był wicepremierem i ministrem finansów. Początkowo stawka podatku wynosiła 20% i obejmowała zyski z oszczędności od depozytów i lokat bankowych. W 2004 roku rozszerzono opodatkowanie również o dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji giełdowych; jednocześnie obniżono podatek do 19%.