W tych miastach rejestruje się najwięcej nowych aut. Dlaczego?
Analizując dane odnośnie liczby rejestracji nowych samochodów w Polsce można odnieść wrażenie, że tego typu pojazdy kupują mieszkańcy tylko kilku dużych miast.
Na pierwszym miejscu jest oczywiście miasto stołeczne Warszawa, gdzie w pierwszych siedmiu miesiącach br. urzędy wydały tablice dla niemal 81 tys. nowych aut.
Liczbą ponad 10 tys. rejestracji mogą też pochwalić się Kraków (niemal 20 tysięcy w 7 miesięcy), Poznań i Wrocław (po ok. 18 tys.), a także Gdańsk i Katowice – wynika z analizy OTOMOTO Lease (dawny Carsmile).
Czytaj także: Co dla branży leasingowej i jej klientów oznacza wstrzymanie dopłat do leasingu w programie Mój elektryk?
Nowe auta trafiają do dużych miast
– Dane o ruchu na naszej platformie internetowej wskazują, że nowymi samochodami interesują się przede wszystkim mieszkańcy miast wojewódzkich, a także mniejszych miejscowości należących do dużych aglomeracji.
W przypadku aglomeracji warszawskiej są to przykładowo: Pruszków, Legionowo czy Piaseczno.
W pozostałych lokalizacjach, położonych poza metropoliami, większym zainteresowaniem cieszą się auta używane – zauważa Michał Knitter, współtwórca platformy OTOMOTO Lease.
Firmy leasingowe „mieszają” w statystykach
Koncentracja rejestracji w kilku największych miastach nie wynika jednak tylko z geograficznego rozlokowania nabywców nowych samochodów. Ponieważ zakup ponad połowy nowych aut w Polsce finansowany jest leasingiem lub ma formę wynajmu długoterminowego – pojazdy te rejestrowane są przez firmy leasingowe lub CFM (z ang. Car Fleet Management), a klient odbiera samochód wraz z dowodem rejestracyjnym.
– W przypadku leasingu oraz wynajmu długoterminowego auta rejestrowane są w miastach, w których firmy finansujące zakup mają swoje siedziby lub oddziały. W większych miejscowościach, na przykład w Warszawie, jest dodatkowo możliwość wyboru urzędu, w którym pojazd zostanie zarejestrowany.
W efekcie symbol miasta widoczny na tablicy rejestracyjnej często jest zupełnie inny niż miejsce zamieszkania nabywcy pojazdu – wyjaśnia Michał Kopera, starszy specjalista ds. procesów operacyjnych w OTOMOTO Lease.
Czytaj także: mLeasing w pierwszej połowie roku zarejestrował najwięcej pojazdów elektrycznych
Rejestracji może dokonać pełnomocnik – ile to kosztuje?
Opłata za rejestrację pojazdu z nowymi tablicami wynosi 160 zł. W przypadku tablic indywidulanych koszt rośnie do 1080 zł. Opłaty te obejmują cały proces, czyli: rejestrację pojazdu oraz wydanie „twardego” dowodu.
Jeśli właściciel auta nie korzysta z leasingu czy wynajmu, a jednocześnie nie ma czasu, aby osobiście załatwić sprawy w urzędzie, może to zlecić pełnomocnikowi. Opłata urzędowa związana z udzieleniem pełnomocnictwa wynosi 17 zł.
Za usługę rejestracji auta na zlecenie trzeba już jednak zapłacić kilkaset złotych (z cennika firmy rejestrator.pl wynika, że koszt wynosi od 199 do 599 zł w zależności od zakresu pomocy).
Usługa ta zyskuje coraz większą popularność, choć za kilka lat może stracić sens.
Na e-rejestrację poczekamy do 2026 roku
Przypomnijmy, że pod koniec 2026 w Polsce ma ruszyć e-rejestracja pojazdów. Dla profesjonalnych uczestników rynku, czyli firm finansujących, dealerów czy producentów, cyfrowa usługa rejestracji pojazdów ma być dostępna przez API, czyli cyfrową „wtyczkę” za pośrednictwem której firma połączy się z CEPiK-iem. Z kolei dla użytkowników prywatnych ma być stworzona wersja „webowa”, zintegrowana z mObywatelem.
Użytkownik, który zarejestruje auto elektronicznie, będzie miał do wyboru, dostawę tablic rejestracyjnych kurierem lub ich osobisty odbiór w urzędzie. Proces rejestracji aut ma być w pełni elektroniczny – nawet dla osób korzystających z obsługi w urzędzie, papier zostanie całkowicie wyeliminowany.