W sklepach internetowych najchętniej płacimy BLIKIEM
Polacy najchętniej robią zakupy internetowe przez telefon komórkowy – ten sposób wskazało 46 proc. badanych. Zdecydowanie rzadziej korzystamy z pełnowymiarowych urządzeń takich jak laptop bądź komputer stacjonarny (odpowiednio 33 proc. i 17 proc. wskazań). Najmniej badanych przyznało, że do przeglądania ofert e-sklepów wykorzystuje tablet (ok. 4 proc.).
Co ciekawe, kobiety dużo częściej niż panowie robią e-zakupy korzystając z urządzeń mobilnych jak smartfon czy tablet (58 proc. wskazań do 41 proc. wśród mężczyzn). Nasze preferencje zależą również od wieku – osoby starsze częściej korzystają z komputerów stacjonarnych lub laptopów. Jedynie 28 proc. badanych między 18 a 29 rokiem życia kupuje online za pośrednictwem takich urządzeń. Dla porównania wśród grupy 60-latków odsetek ten wyniósł aż 62 proc.
Czytaj także: Jakie trendy w płatnościach zdominują przedświąteczne wyprzedaże?
– Polacy na e-zakupach cenią wygodę – możliwość odwiedzenia sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy. Dzięki wyborowi odpowiedniego urządzenia nie ogranicza nas również miejsce – mówi Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Korzystając ze smartfona możemy robić zakupy online niemal wszędzie: w autobusie czy w poczekalni u lekarza. To dążenie do coraz większej optymalizacji czasu i przestrzeni widać również w naszych preferencjach odnośnie płatności w e-sklepach.
Czytaj także: Jak BLIK chce podbić Europę?
Polacy, niezależnie od płci czy miejsca zamieszkania, najchętniej regulują należności za zakupy online korzystając z nowoczesnych metod płatności. Szybkim przelewem (pay-by-link) płaci dziś ok. 34 proc. ankietowanych, a podobny odsetek deklaruje, że korzysta z BLIKA. W porównaniu do wyników ubiegłorocznego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021” oznacza to wzrost popularności tej drugiej formy płatności o 8 punktów procentowych. Warto również wspomnieć, że tak jak w roku ubiegłym, BLIK cieszy się największą popularnością wśród osób młodych, między 18 a 29 rokiem życia (61 proc. wskazań).
Na e-zakupy chodzimy po ubrania, obuwie i… żywność
Jakich produktów Polacy najczęściej szukają w internecie? Z badania Santander Consumer Banku wynika, że Polacy najchętniej kupują przez internet ubrania (54 proc.), obuwie (25 proc.) oraz elektronikę (22 proc.), kosmetyki (21 proc.) i książki (18 proc.) – tradycyjne bądź w formie e-booków. Najrzadziej z kolei sięgają online po takie produkty jak zegarki (2 proc.), biżuteria i sprzęt fotograficzny (w obu przypadkach 1 proc.).
Zestawiając tegoroczne dane z wynikami ubiegłorocznego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021” można zauważyć stałość w preferencjach zakupowych. Warto jednak dodać, że w porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowano wzrost zainteresowania kupowaniem żywności przez internet. W 2021 roku robiło tak jedynie ok. 5 proc. badanych – dziś już 11 proc.
– Niezależnie od tego, co kupujemy i jak płacimy w internecie, powinniśmy pamiętać o tym, by na e-zakupach rozsądnie podchodzić do wydatków miesięcznych – mówi Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku. – Szczególnie teraz, w czasach rosnącej inflacji i coraz wyższych cen, warto z rozwagą zarządzać domowym budżetem. Dobrym sposobem jest korzystanie z produktów oferowanych przez banki. Karta ratalna umożliwia zakup wybranego towaru w dowolnym miejscu i możliwość jego spłaty w stałych, równych ratach, spłacanych co miesiąc. Podobne korzyści daje również kredyt gotówkowy oraz ratalny ze stałą ratą dopasowaną do potrzeb i możliwości klienta. Pozwala to na ograniczenie zapłaty jednorazowej i pozostawienie środków w domowych budżecie, w przypadku większych / droższych zakupów.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.