W okresie świątecznym Polacy zaciągają o 19 proc. więcej pożyczek
Ile kosztują święta?
1168 zł – to średnia suma, którą Polacy wydadzą na święta. Wiele osób korzysta w tym okresie z ofert firm pożyczkowych. Według danych pozyczkaportal.pl, w tym okresie liczba zaciąganych pożyczek wzrośnie aż o 19 proc. Najwięcej pożyczek na święta Polacy zaciągają w pierwszej połowie grudnia. Pożyczki w tym okresie to bardzo popularne rozwiązanie. Dzięki nim możemy skupić się na tym, co w świętach najważniejsze, czyli na rodzinnej atmosferze.
– Święta to bardzo gorący okres w branży pożyczkowej. Nic w tym dziwnego. Szacujemy, że ruch i zainteresowanie pożyczkami wzrasta w tym czasie nawet do 20 proc. Mamy wiele świątecznych wydatków pod koniec roku. W grudniu dopada nas gorączka świątecznych zakupów. Jest to gorący czas nie tylko dla sklepów, ale też dla instytucji finansowych, które pomagają w finansowaniu świątecznego szaleństwa. Takie rozwiązania cieszą się wówczas dużym powodzeniem wskutek swojej dostępności i niezawodności. Dzięki nim nie musimy już stać w długich kolejkach w banku. Zamiast tego skutecznie przeanalizujemy wszystkie warunki w zaciszu własnego domu.- komentuje Michał Papliński, Country Manager w TWINO (właściciel Netcredit.pl i Incredit.pl).
Kiedy kupujemy prezenty?
Badanie,,Ulubione prezenty Polaków 2018’’ jasno pokazuje, że niewiele osób skorzystało z listopadowych promocji, by kupić prezenty świąteczne swoim bliskim. Tylko 17 proc. badanych zrobiło zakupy pierwszej połowie listopada, a 13 proc. w drugiej. Oznacza to, że zostawiamy ten wybór na ostatnią chwilę. Aż 55 proc. osób robi zakupy na święta w pierwszej i drugiej połowie grudnia. Są też ryzykanci, którzy ten wybór zostawiają na 1-2 dni przed świętami. Jest to grupa 3 proc. osób. Badanie zostało przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecenie Allegro.
Ile Polacy wydadzą na prezenty
Według badania Deloitte, najwięcej, bo aż 27 proc. ankietowanych na pojedynczy prezent wyda sumę 150-200 zł. Drugą, najpopularniejszą odpowiedzią na to pytanie była suma 50-100 zł. Odpowiedziało tak aż 20 proc. ankietowanych. Sumę 100-150 zł na pojedynczy podarunek świąteczny zamierza wydać 17 proc. Przedział cenowy 200-250 i 250-300 to suma, jaką planuje wydać po 7 proc. badanych na każdą z tych grup. Sumę powyżej 300 zł deklaruje 10 proc. ankietowanych, a najbardziej symboliczne prezenty do 50 zł deklaruje 5 proc. badanych. Dziewięć procent nie wie jeszcze jaką sumę przeznaczy na święta. Średnia suma wszystkich deklaracji, jaką Polacy zamierzają wydać na pojedynczy prezent, wynosi więc 152 zł. Coraz więcej zakupów robimy w sklepach internetowych. W te święta będzie tam dokonywanych aż 44 proc. przedświątecznych zakupów. Co ciekawe, w sklepach stacjonarnych opcję płatności kartą (56,2 proc.) wybieramy prawie tak samo często, jak tradycyjne płatności gotówką (57,1 proc.). To pokazuje wyraźny wzrost o 9 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Na takie prezenty liczymy
Na jakie prezenty liczą Polacy? Jak wynika z badania Mobile Institute najbardziej zainteresowani jesteśmy prezentami w postaci urządzeń elektronicznych. Twierdzi tak aż 24 proc. badanych. Wśród elektroniki przodują upragnione przez 18 proc. osób smartfony oraz smartwatche, na które liczy 16 proc ankietowanych. Kolejną kategorią, cieszącą się dużym zainteresowaniem są przedmioty związane z hobby. Z takiego prezentu byłoby zadowolonych aż 23 proc. badanych. Co czwarta osoba chciałaby otrzymać w podarunku kosmetyki, co piąta książkę lub ebook. Pieniądze to prezent wymarzony przez 20 proc. osób. Średnia suma, którą planujemy przeznaczyć na prezenty to 684 zł.
Okres przedświąteczny to bardzo dynamiczny czas. Warto zadbać o to, by zabrać się za przygotowania wcześniej. Jak pokazują badania, wiele decyzji podejmujemy w ostatniej chwili. Nie sprzyja to oszczę-dzaniu pieniędzy. Kiedy zaskakują nas nieprzewidziane wydatki, trudno cieszyć się magią świąt. Dlatego tak popularnym rozwiązaniem w okresie świąt jest pożyczka, na którą decyduje się wówczas coraz wię-cej Polaków. Warto zadbać, by była ona odpowiednio dopasowana do naszych potrzeb i możliwości.
Źródło: KLANG! Media