W ciągu roku przybyło ponad 5 mln rachunków internetowych
Na koniec ubiegłego roku liczba rachunków umożliwiających klientom indywidualnym korzystanie z bankowości przez internet ustabilizowała się na poziomie przekraczającym 30 mln. W ciągu 12 miesięcy liczba ta zwiększyła się natomiast o ponad 5 milionów czyli aż o jedną piątą - wynika z najnowszej edycji NetB@nku.
Końcówka ubiegłego roku nie przyniosła znacznych zmian w zakresie przyrostu liczby nowych umów bankowości internetowej. Dynamika wzrostu w tej kategorii okazała się istotnie niższa niż w poprzednich okresach i ostatecznie na koniec IV kwartału 2015 liczba umów BI osiągnęła poziom 30,35 mln sztuk. Oznacza to, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku przybyło 58 tys. nowych umów (0,19%). Z perspektywy całego roku można jednak mówić o bardzo znaczącym wzroście. W porównaniu do końca grudnia 2014 przybyło ponad 5 mln umów bankowości internetowej, a potencjał tego segmentu usług bankowych zwiększył się o jedną piątą (20,8%).
W ciągu całego roku znacząco zwiększyła się również liczba aktywnych klientów indywidualnych, a więc osób, które przynajmniej raz w miesiącu zalogowały się do serwisu bankowości internetowej w swoim banku. Na koniec grudnia 2014 było ich nieco ponad 13 mln, rok później liczba ta zwiększyła się do 14,5 mln (11,3%). W samym czwartym kwartale liczba nowych aktywnych klientów była jednak stosunkowo nieduża – przybyło ich o 27 tys. (0,19% k/k). W porównaniu do stanu sprzed roku, wśród aktywnych klientów indywidualnych odnotowano również wzrost w zakresie średniej wartości przelewu, która wyniosła 1119 zł (wzrost o 9,6% r/r), a także średniej wartości rozliczenia przypadającej na jednego klienta.
Banki w Polsce dysponują zaawansowaną i dobrze zabezpieczoną infrastrukturą pozwalającą na oferowanie nowoczesnych usług bankowości elektronicznej milionom klientów, jednak, jak pokazują nasze dane, dzisiejszy potencjał znacznie przewyższa jeszcze możliwości w zakresie jego wykorzystania. W ciągu minionego roku możliwość dostępu do bankowości on-line uzyskało kolejne 5 mln Klientów indywidualnych, zaś 1,5 mln z nich przekonało się, że taka forma kontaktu z bankiem jest wygodna i pozwala zaoszczędzić cenny czas – mówi Mieczysław Groszek, Wiceprezes Związku Banków Polskich.
Na koniec IV kwartału 2015 roku liczba klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mających możliwość korzystania z usług bankowości internetowej wyniosła ponad 2,34 miliona.
W porównaniu do III kw. 2015 roku stan ten oznacza wzrost o ponad 170 tys. (7,83%). W porównaniu z IV kw. 2014 roku zanotowano wzrost liczby użytkowników o prawie 280 tys. (13,49%). W stosunku do ubiegłego kwartału liczba aktywnych klientów bankowości internetowej z sektora MSP wzrosła o prawie 63 tys. (0,71%) i wyniosła prawie 1,287 miliona. Jednak od IV kw. 2014 roku ich liczba wzrosła łącznie o prawie 135 tys. (11,05%).
W zakresie transakcji bezgotówkowych w IV kwartale 2015 r., po spadku odnotowanym w poprzednim kwartale, ogólna liczba transakcji w systemie Elixir wzrosła o prawie 25 mln szt. (6,05%), natomiast ich wartość wzrosła o 6,68%. W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 2,94% w odniesieniu do liczby transakcji i o 5,98% w odniesieniu do ich wartości. W IV kwartale wzrosła również średnia dzienna wartość obrotów, która wynosiła 17,78 mld zł przy średniej dziennej liczbie komunikatów na poziomie prawie 6,7 mln. W przypadku ilości i wartości transakcji natychmiastowych w systemie Express Elixir, w IV kwartale 2015 r. utrzymywał się wzrostowy trend z poprzedniego kwartału. Rozliczonych zostało 424 tys. przelewów natychmiastowych (wzrost o 10,97%) natomiast wartość obrotów wzrosła o 13,69% i wyniosła 1,95 mld. Wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 27,93% w odniesieniu do liczby komunikatów i 31,71% w odniesieniu do wartości obrotów.
Banki wkrótce udostępnią swoim Klientom nową funkcjonalność w systemach bankowości elektronicznej. Za pomocą serwisu internetowego swojego banku rodzic lub opiekun będzie mógł złożyć wniosek świadczenie „Rodzina 500 plus”. Rolą banku w tym procesie jest udostępnienie i wysłanie wniosku do właściwego organu. Bank nie będzie gromadził danych, weryfikował danych podanych we wniosku oraz załączników. Dalsza ścieżka obsługi wniosku będzie prowadzona przez samorząd i to on będzie informował o przyznaniu świadczenia. Porozumienie w zakresie składania wniosków za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej zawarło do tej pory 18 banków: Alior Bank SA, Bank BPH SA, Bank Handlowy w Warszawie SA, Bank Millennium SA, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy SA, Bank Polskiej Spółdzielczości SA, Bank Zachodni WBK SA, FM Bank PBP SA, Smart Bank, ING Bank Śląski SA, mBank SA, PKO Bank Polski SA, Raiffeisen Bank Polska SA, SGB-Bank SA, Bank Ochrony Środowiska SA, Getin Noble Bank SA, Deutsche Bank SA, Credit Agricole Bank Polska SA.
Banki stale zmieniają się i rozwijają swoje usługi, aby jak najlepiej spełniać oczekiwania Klientów. Cieszymy się, że konsekwentny rozwój bankowości elektronicznej, z którego aktywnie korzysta już ponad 14,5 mln Polaków, umożliwi wielu rodzinom dogodny i bezpieczny dostęp do rządowego programu 500+. Jestem przekonany, że sektor bankowy podejmie to wyzwanie z pełnym zaangażowaniem i odpowiedzialnością a banki będą przedstawiać propozycje wykorzystywania zbudowanej infrastruktury do kolejnych usług z obszaru gospodarki elektronicznej – podsumowuje Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes ZBP.
Źródło: ZBP