Uwaga na zgłoszenia celne dotyczące przesyłek spoza UE – nowy niebezpieczny pomysł cyberprzestępców
Spółka przypomina, że nie wysyła drogą elektroniczną żadnych wiadomości zawierających prośby o uzupełnienie dokumentacji celnej, dotyczącej towarów zakupionych w azjatyckich sklepach internetowych.
Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe
E-mail lub SMS z takim żądaniem najprawdopodobniej jest zawirusowany, a jego otwarcie grozi przekazaniem wrażliwych danych osobowych lub nawet utratą pieniędzy.
Czytaj także: Koniec z paczkami bez VAT z Chin, minister finansów chwali nowe unijne zasady opodatkowania transakcji internetowych
Pakiet VAT dla e-commerce a cyberbezpieczeństwo
Poczta Polska otrzymuje zgłoszenia, że w Internecie pojawił się nowy sposób oszustwa, wykorzystujący niewiedzę użytkowników, dotyczącą wdrożenia przez Unię Europejską tzw. pakietu VAT dla e-commerce.
Internetowi oszuści postanowili wykorzystać fakt zmiany sposobu postępowania z przesyłkami, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku. Tego typu oszustwo może być dystrybuowane także przez wiadomości SMS, zawierające link do zainfekowanej strony.
Wszelkie wiadomości tego typu najlepiej zgłaszać na adres: incydent@poczta-polska.pl
– Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem. W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów.
Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe – podkreśla Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji
Wszelkie wiadomości tego typu najlepiej zgłaszać na adres: incydent@poczta-polska.pl. Poczta Polska prosi także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez „przekaż dalej”, gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy.
Od 1 lipca Poczta Polska to przedstawiciel pośredni
Na mocy nowych, unijnych przepisów obowiązujących od 1 lipca br., Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim.
Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych w Azji.
Od 1 lipca br., Poczta Polska przejęła obsługę celną przesyłek spoza Unii Europejskiej
Nowe regulacje pozwalają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT.
Czytaj także: Raport UKE o stanie rynku pocztowego 2020: rekordowe wyniki branży kurierskiej, w segmencie listowym spadki