Upadłość konsumencka: usprawnienie postępowania od 1 lipca 2021 roku, co się zmieni?
„Rząd chce usprawnić postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej (tzw. upadłość konsumencka). Chodzi o dostosowanie tego postępowania do rozwiązań przyjętych w ustawie z 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych” – czytamy w komunikacie.
Co zakłada projekt?
Aby usprawnić postępowanie w ramach upadłości konsumenckiej projekt zakłada:
– wprowadzenie zasady składania pism i dokumentów za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe;
– prowadzenie akt postępowania przez doradcę restrukturyzacyjnego wyłącznie w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe;
– dostęp do akt postępowania obsługującego postępowanie sądowe (przez Internet);
– rozszerzenie zakresu ujawnianych informacji w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (chodzi o zwiększenie transparentności tych postępowań).
Opcja szybkiego wyjścia ze stanu niewypłacalności
Przewidziano także uatrakcyjnienie szybszej sprzedaży majątku upadłego w trybie przygotowanej likwidacji (tzw. pre-pack) – poprzez rozszerzenie form wnoszonego wadium w tej procedurze. Rozwiązanie to – jak podano – ma zwiększyć liczbę dostępnych dla dłużnika opcji szybkiego wyjścia ze stanu niewypłacalności.
Czytaj także: Jak uniknąć pułapek związanych z upadłością konsumencką?
Ponadto, projekt ustawy – co do zasady – przenosi do postępowania restrukturyzacyjnego rozwiązania prawne, przyjęte w uproszczonym postepowaniu o zatwierdzenie układu, które można wszcząć do 30 czerwca 2021 r. Celem tego rozwiązania ma być szybsze i efektywniejsze zawarcie układu przez dłużnika z wierzycielami, z jednoczesnym zapewnieniem ochrony słusznych praw wierzycieli, czytamy także.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 lipca 2021 r.