UOKiK: ponad 120 mln zł kary dla Volkswagen Group Polska za dieselgate

UOKiK: ponad 120 mln zł kary dla Volkswagen Group Polska za dieselgate
Fot. stock.adobe.com/Sven Krautwald
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 120 mln zł kary na Volkswagen Group Polska za za wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i i kierowanie wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji, podał Urząd. To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów.
.@UOKiKgovPL nałożył ponad 120 mln zł kary na #Volkswagen Group Polska za za wprowadzenie w błąd co do poziomu emisji spalin i i kierowanie wytycznych skutkujących odrzuceniem reklamacji #DieselGate #UOKiK

„Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin – wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji” – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: Dieselgate: przełomowa decyzja niemieckiego sądu otwiera drogę polskim klientom do uzyskania odszkodowań >>>

Jakie działania koncernu zakwestionował UOKiK?

Koncern Volkswagen stosował w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu, przypomniał Urząd.

„Urząd zakwestionował: rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które sugerowały, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne oraz spełniają wymogi w zakresie emisji tlenków azotu. Trwało to od 2008 do stycznia 2016 r.; informowanie w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu. Trwało to od 2008 do stycznia 2016 r.; kierowanie wytycznych do sprzedawców tych samochodów, które sugerowały nieuwzględnianie reklamacji konsumentów, mimo istnienia ewidentnej wady. Trwało to do lutego 2016 r.” – czytamy dalej.

Firma działała na szkodę konsumentów

Urząd podał, że jego decyzję konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji.

„Wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat – nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów. Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację – odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie ekologiczności” – dodał Niechciał.

UOKiK jest trzecim organem w Europie, który kończy postępowanie w tej sprawie. Przykładowo włoski organ ochrony konkurencji nałożył łącznie na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia 5 mln euro kary. W Stanach Zjednoczonych sankcja nałożona przez sąd wyniosła 2,8 mld USD. Ponadto Federal Trade Commission poinformowała o zawartej ugodzie, której wartość wyniosła prawie 15 mld USD – Volkswagen w Stanach Zjednoczonych zobowiązał się m.in. do odkupienia wadliwych samochodów. Australijski organ niedawno nałożył na firmę karę 125 mln dolarów australijskich (ok. 85 mln USD), wskazał także Urząd.

Źródło: ISBnews