UOKiK: Netia, Orange i Play mają oddać klientom opłaty za usługi dodatkowe włączane bez ich zgody

UOKiK: Netia, Orange i Play mają oddać klientom opłaty za usługi dodatkowe włączane bez ich zgody
Fot. stock.adobe.com/MOZCO Mat Szymański
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje wobec operatorów telekomunikacyjnych: Netia, Orange i P4. Mają oni zwrócić opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług, bez wyraźnej zgody konsumentów - podał UOKiK w komunikacie prasowym.

„Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków” – powiedział, cytowany w komunikacie, Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Czytaj także: UOKiK sprawdza oferty 5G Polkomtela i P4 >>>

Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora.

„Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi +nie+ powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi” – napisano w komunikacie.

Jak podał UOKiK, Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.

Źródło: PAP BIZNES