Ulubione banki internautów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

banki.01.250x167Najpopularniejszym bankiem polskich internautów jest PKO BP. Mieszkańcy dużych i średnich miast wybierają ING Bank Śląski, a lepiej zarabiający - Alior Bank i Getin Bank. Credit Agricole to natomiast bank kupujących na raty.

Gemius sprawdził, z jakich produktów finansowych i usług, jakich banków korzystają Polacy. Z badań zrealizowanych na jego zlecenie na grupie 4 tysięcy internautów wynika, że najczęściej wybieranym bankiem jest PKO BP. Z jego usług korzysta 23 proc. internautów. W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Pekao SA (13 proc.), ING Bank Śląski (12 proc.), mBank (10 proc.), BZ WBK (9 proc.), Banki Spółdzielcze (8 proc.), Credit Agricole (7 proc.), Alior Bank (7 proc), Getin Bank (6 proc.) i Bank BPH (5 proc.).

Jak mówi dr Michał Kisiel z Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, wyłaniająca się z badania czołówka banków to lustrzane odbicie układu sił na rynku bankowości w Polsce. – Dwa największe z nich, PKO BP i Pekao SA, obsługują w sumie 9,5 mln rachunków osób fizycznych – komentuje.

Z raportu Gemiusa wynika, że PKO BP zawdzięcza swoją wysoką pozycję przede wszystkim takim produktom finansowym, jak możliwość zaciągnięcia debetu (30 proc.), konto osobiste (23 proc. internautów posiada tę usługę), karta debetowa (20 proc.). Natomiast Pekao SA prowadzi pod względem liczby klientów korzystających z funduszy inwestycyjnych (16 proc.), konta osobistego (13 proc.), kredytu (11 proc.). Bank PKO BP cieszy się największą popularnością internautów w wieku 35-44 lata (28 proc. ankietowanych) oraz powyżej 44 roku życia (31 proc.), a także tych z małych miast – do 50 tys. mieszkańców (29 proc.). Podobnie wygląda profil klientów Pekao SA. Badania pokazują, że z jego usług korzysta 16 proc. osób w wieku 35-44 lata, 17 proc. osób powyżej 44 roku życia oraz 16 proc. osób z małych miast (do 50 tys. mieszkańców).

Z kolei ING Bank Śląski jest bardziej popularny wśród klientów z dużych i średnich miast, a jego domeną jest konto oszczędnościowe (19 proc.) oraz indywidualne konto emerytalne (16 proc.). mBank jest częściej wymieniany przez osoby o dochodach powyżej 3000 zł, a karta debetowa jest najpopularniejszym produktem wśród jego internetowych klientów (16 proc.).

Dr Kisiel zauważa, że rynkowym gigantom po piętach depczą mniejsze instytucje, w tym mocno skoncentrowany na internecie mBank, którego klientela niegdyś składała się w dużej mierze z osób młodszych, otwartych na technologiczne nowinki. – Wyniki badań Gemiusa potwierdzają, że dziś mBank ma pod swoimi skrzydłami atrakcyjny ekonomicznie segment dobrze zarabiających osób, aktywnie korzystających z produktów kartowych – mówi naukowiec.

Z oferty BZ WBK korzysta 9 proc. internautów. Najliczniejszą grupą klientów tego banku są ludzie młodzi – w wieku 25-34 lat (13 proc.), a najpopularniejszym produktem finansowym konto osobiste. Z kolei Banki Spółdzielcze (8 proc.) są wybierane głównie przez mieszkańców wsi (16 proc.) oraz osoby, których dochód nie przekracza 3000 zł. Mocną stroną tych banków są kredyty. Na ich posiadanie właśnie w Bankach Spółdzielczych zdecydowało się 8 proc. kredytobiorców.

Banki spółdzielcze z pewnym opóźnieniem rozpoczęły technologiczny wyścig, ale dziś niejednokrotnie znajdują się w czołówce rynkowych innowatorów – komentuje dr Kisiel i dodaje, że popularność tych instytucji wśród internautów świadczy o tym, że spółdzielcom udało się odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby mieszkańców wsi i dobrze wykorzystać okazje stwarzane przez globalną sieć.

Zebrane dane pokazują, że 19 proc. ankietowanych kupujących na raty korzysta z usług Credit Agricole. Alior Bank i Getin Bank to z kolei banki, z których częściej korzystają lepiej zarabiający internauci, a ich popularność wzrosła w ciągu miesięcy odpowiednio o dwa i o jeden punkt procentowy. Z usług Banku BPH korzystają głównie osoby powyżej 35 roku życia oraz z miast do 200 tys. mieszkańców, rzadziej przedstawiciele młodszego pokolenia. Domeną banku są pożyczki gotówkowe i kredyty – 5 proc. posiadaczy każdej z tych usług zdecydowało się na skorzystanie z niej w Banku BPH.

Wyniki badań Gemiusa odzwierciedlają strategiczną specjalizację niektórych banków – podsumowuje dr Michał Kisiel. – Mocno promujący konta i karty dla studentów BZ WBK utrzymuje silną pozycję wśród młodszej klienteli, a agresywnie podbijający rynek ROR, Alior Bank, odnotował spory przyrost odsetka użytkowników.
Badanie przeprowadzono jesienią 2012 roku na grupie 4 tys. internatów w ramach VIII fali badań „Finanse i plany finansowe polskich internautów”.

Źródło: Gemius