Ukraińcy w Polsce: z oferty jakich polskich banków korzystają?
Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Lublin, Katowice i okręg górnośląski to największe skupiska osób pochodzenia ukraińskiego w Polsce. W stolicy Ukraińcy najczęściej zamieszkują Pragę oraz Ursynów, a także dzielnicę Wesoła i podwarszawski Sulejówek, gdzie znajdują się hotele pracownicze. W Trójmieście najchętniej wybierają gdański Wrzeszcz i Chełm, a od Gdyni wolą okoliczną Rumię. Duże skupisko obywateli Ukrainy znajduje się również na terenach sadowniczych: w regionie grójecko-wareckim, największym tego typu w kraju, oraz w okolicach Radomia.
Skąd to wiemy? Dzięki badaniu firmy Selectivv, specjalizującej się w pozyskiwaniu, analizie i profilowaniu danych z kanału mobile. Selectivv, na potrzeby niniejszej analizy przyjął, że „osoba z Ukrainy mieszkająca w Polsce” to taka, która posiada kartę SIM polskiego operatora, ale w telefonie ma ustawiony język rosyjski lub ukraiński oraz minimum raz w przeciągu 2018 r. była na terenie Ukrainy i/lub zmieniła w tym czasie kartę SIM na operatora ukraińskiego. Na tej podstawie do badania wybrana została próba ponad 600 tys. użytkowników z liczby 1 250 000 obywateli Ukrainy przebywających na terenie Polski i sprofilowanych w bazie Selectivv DMP.
Ukraińcy wiążą przyszłość z naszym krajem
O tym, że Ukraińcy wiążą przyszłość z naszym krajem świadczy większa skłonność do zakładania rodziny. Widać to na przykładzie korzystania z aplikacji pomocnych przy planowaniu ciąży. Zgodnie z danymi firmy Selectivv, w styczniu 2019 r. z tego typu aplikacji korzystało blisko 12% Ukrainek mieszkających w Polsce. To ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy to plany związane z powiększeniem rodziny wykazywało niespełna 5% kobiet. Chęć założenia rodziny nie dziwi, jeśli spojrzymy na piramidę wieku obywateli Ukrainy przebywających w Polsce: 67% osób jest w wieku reprodukcyjnym, w tym: w wieku 21-30 lat jest 38% Ukraińców i Ukrainek, a w wieku 31-40 lat – 29% z nich. Mniej liczna jest populacja osób w wieku 41-50 lat i wynosi ok. 15%, natomiast powyżej 51 roku życia jest zaledwie 7% Ukraińców mieszkających w naszym kraju.
Więcej Ukraińców niż Ukrainek
W Polsce przebywa więcej Ukraińców niż Ukrainek. Przedstawiciele płci męskiej stanowią ponad 56%, kobiet jest ok. 44%. Mężczyźni przeważają w miastach do 100 tys. mieszkańców i w mniejszych miejscowościach, gdzie stanowią blisko 53% obywateli Ukrainy. Odwrócone proporcje występują natomiast w większych ośrodkach. Tutaj, na ponad 53% Ukrainek przypada niecałe 47% Ukraińców. Powyższy rozkład płci może mieć związek z większą liczbą miejsc pracy w branży usługowej w dużych miastach, będącej nadal domeną kobiet: w restauracjach, sklepach, salonach kosmetycznych czy w opiece medycznej oraz częstszym zatrudnianiem mężczyzn do prac fizycznych w mniejszych miejscowościach – w budownictwie i produkcji czy na terenach wyspecjalizowanych w rolnictwie.
Z jakich banków korzystają?
Na podstawie danych z kanału mobile wiadomo także, że najczęściej używanymi aplikacjami bankowymi na smartfonach są te przygotowane przez PKO BP, następnie Pekao oraz mBank. Ponadto, szacuje się, że ok. 95% Ukraińców zatrudnionych legalnie w naszym kraju posiada polskie konto bankowe. To znaczące udogodnienie dla osób z Ukrainy – ukraińskie banki nie są objęte systemem IBAN, transfer pieniędzy trwa więc długo i jest stosunkowo drogi.
Oprócz polskich banków, Ukraińcy mieszkający w naszym kraju korzystają również z ofert polskich sieci telefonicznych. Klienci polskich operatorów komórkowych z ustawionym językiem rosyjskim najczęściej wybierają sieci Play (40%) i T-Mobile (37%), a następnie Orange (13%) oraz Plus/Cyfrowy Polsat (10%). Natomiast, wśród osób z ustawionym językiem ukraińskim, większą przewagę procentową nad pozostałymi operatorami odnotowała sieć Play (43%). Z T-Mobile korzystało 36% Ukraińców, z Orange 12%, natomiast Plus/Cyfrowy Polsat wybrało 9%.
Dzięki możliwościom gromadzenia i analizy danych ze smartfonów, możliwe jest zbadanie zachowań konsumenckich, a tym samym dopasowanie działań komunikacyjnych, odpowiadających na potrzeby konkretnych grup społecznych. Pozyskane dane dotyczące osób z Ukrainy mieszkających w naszym kraju – zarówno demograficzne, jak i odnoszące się do usług, z których korzystają – pokazują, że coraz częściej pojawiające się na rynku oferty banków i operatorów komórkowych, przygotowywane pod tę grupę narodowościową, stanowią dobrze przemyślaną strategię komunikacyjną firm.