UKNF: narodowa grupa robocza ds. reformy WIBOR-u rozpoczęła prace

UKNF: narodowa grupa robocza ds. reformy WIBOR-u rozpoczęła prace
Fot. stock.adobe.com/MOZCO Mat Szymański
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Celem prac NGR, czyli narodowej grupy roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych, jest przygotowanie "mapy drogowej" oraz harmonogramu działań służących sprawnemu i bezpiecznemu wdrożeniu poszczególnych elementów procesu prowadzącego do zastąpienia wskaźnika referencyjnego stopy procentowej WIBOR nowym wskaźnikiem referencyjnym.

„Prace rozpoczęła narodowa grupa robocza ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR), powołana w związku z planowaną reformą wskaźników referencyjnych, zakładającą m.in. wprowadzenie nowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, którego danymi wejściowymi są informacje reprezentujące transakcje ON (overnight)” – napisano w komunikacie UKNF.

W pracach NGR udział biorą przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiego Funduszu Rozwoju, Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, Banku Gospodarstwa Krajowego, GPW Benchmark, a także wiodących banków komercyjnych, banków zrzeszających banki spółdzielcze, towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz zakładów ubezpieczeń, jak również organizacje branżowe zrzeszające podmioty rynku finansowego.

Czytaj także: Zamiana WIBOR-u na inny wskaźnik: będzie okres przejściowy?

Do udziału w pracach NGR mogą zostać zaproszone także instytucje międzynarodowe lub zagraniczne.

Działania NGR prowadzone są w formule projektowej

Wyodrębniono strumienie projektowe, w ramach których toczą się prace związane przede wszystkim z opracowaniem nowego wskaźnika, przystosowaniem systemów rozliczeń i obrotu oraz tabel odsetkowych do nowego rodzaju wskaźnika referencyjnego, zbudowaniem krzywej terminowej, która umożliwi wyznaczenie terminowych stóp procentowych, oprocentowaniem obligacji czy emisjami własnymi banków.

Poszczególnymi strumieniami kierują przedstawiciele instytucji reprezentowanych w NGR, zarówno z sektora publicznego, jak i komercyjnego.

Czytaj także: Paweł Szałamacha z NBP: tempo zmian wskaźnika WIBOR powinno być stopniowe >>>

Prace NGR nadzorowane i koordynowane są przez Komitet Sterujący, w skład którego wchodzi Ministerstwo Finansów, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, GPW Benchmark, Polski Fundusz Rozwoju oraz ING Bank Śląski jako reprezentant sektora finansowego.

Plan pracy NGR

Plan pracy NGR zakłada, że w sierpniu 2022 r. – na podstawie „mapy drogowej” oraz raportów przygotowywanych przez strumienie – narodowa grupa robocza określi optymalny operacyjny scenariusz działania w zakresie zmiany wskaźników referencyjnych, uwzględniający zarówno cele reformy wskaźników referencyjnych, jak i potrzebę przeprowadzenia procesu w sposób zapewniający bezpieczeństwo funkcjonowania rynku finansowego.

Postępy prac NGR będą komunikowane po osiągnięciu kolejnych tzw. kamieni milowych.

Wprowadzenie zamiennika WIBOR

Sejm uchwalił ustawę, która czeka obecnie na podpis prezydenta i która zakłada odejście od wskaźnika WIBOR i wprowadzenie jego zamiennika w postaci nowych stawek wolnych od ryzyka opartych o transakcje O/N. Gdyby nie udało się wyznaczyć zamiennika standardowym procesem możliwe byłoby wskazanie za WIBOR stawki POLONIA, wyznaczanej przez Narodowy Bank Polski (prawdopodobnie chodzi o stawkę terminową będącą wynikiem kalkulacji z procentu składanego).

Choć w ustawie nie ma zapisanego konkretnego terminu wdrożenia reformy, przedstawiciele rządu zapowiadali, że miałoby to nastąpić od 1 stycznia 2023 r.

Wiceminister finansów Piotr Patkowski powiedział pod koniec czerwca PAP Biznes, że okres przejściowy w stosowaniu stawek referencyjnych przy reformie WIBORu może dotyczyć tylko instrumentów finansowych rynku kapitałowego i powinien być jak najkrótszy, minimalny.

Przedstawiciele polskiego sektora finansowego zarówno w publicznych, jak i nieoficjalnych wypowiedziach, podkreślali czasie, że proponowany termin wdrożenia reformy od początku 2023 r. jest nierealny i grozi trudnymi do przewidzenia konsekwencjami dla polskiego systemu finansowego. Wskazywali ponadto, że proces powinien być rozłożony na kilka lat, wzorem doświadczeń z rynków, gdzie reformę wskaźników już przeprowadzono.

Źródło: Rafał Tuszyński, PAP BIZNES