Tylko 4% Polaków czyta informacje o ryzyku cybernetycznym przekazywane przez banki
Wzrost roli pracy zdalnej i elektronicznych kanałów komunikacji w okresie pandemii koronawirusa COVID-19 zwiększają konieczność unikania ryzykownych zachowań w sieci.
Szczególnie istotne jest bezpieczne korzystanie z usług bankowości elektronicznej.
Jedynie 4% badanych czyta informacje przekazywane przez banki o ryzyku cybernetycznym.
Stopień poufności danych i bezpieczeństwo naszych środków są kluczowym aspektem w instytucjach zaufania publicznego (tj. bankach).
Niestety prawie połowa badanych błędnie sądzi, że korzystanie z publicznych sieci WiFi (np. na lotnisku) nie wiąże się z zagrożeniami w bankowości elektronicznej.
Czy nasze zachowania w sieci są bezpieczne?
Nasze zachowania w sieci (szczególnie w bankowości elektronicznej) są dalekie od uznania ich za bezpieczne.
Jedynie 4% badanych czyta informacje przekazywane przez banki o ryzyku cybernetycznym lub bierze udział w szkoleniach dotyczących cyberbezpieczeństwa.
Co więcej, podstawową zasadę bezpieczeństwa tj. częste zmiany hasła, stosuje jedna na cztery osoby.
Jaką rolę odgrywa edukacja?
Osoby wykazujące się „zdrowymi” postawami w korzystaniu z elektronicznych kanałów komunikacji mają większą wiedzę o cyberbezpieczeństwie.
Średni wynik z testu wiedzy o cyberbezpieczeństwie u tych osób wyniósł 86%.
W przypadku badanych, którzy charakteryzują się ryzykownymi zachowaniami w sieci, wynik ten wyniósł 50%.