Twitter jest źródłem informacji dla polskich dziennikarzy
Agencja PR d*fusion communication przeprowadziła wśród polskich dziennikarzy badanie zatytułowane „Komunikacja w 140 znakach”, które wykazało, że Twitter jest źródłem informacji dla 90 proc. badanych dziennikarzy, 83 proc. dziennikarzy korzysta z Twittera przy realizacji obowiązków służbowych przynajmniej raz w tygodniu, a 58 proc. ma go włączonego przez cały czas. Dla prawie 63 proc. dziennikarzy Twitter jest narzędziem ułatwiającym kontakt na linii dziennikarz – firma/instytucja. Ponad 74 proc. dziennikarzy wyszukuje na Twitterze informacje, dla 56 proc. uczestników badania jest on miejscem do zbierania opinii, natomiast 46 proc. szuka na Twitterze inspiracji do tekstów.
Polscy dziennikarze najczęściej „śledzą” rzeczników i PR-managerów. Wskazuje tak przeszło 68 proc. badanych. Na drugim miejscu znajdują się profile firmowe, co potwierdza niespełna 54 proc.. Naczelne kierownictwo firm lub instytucji jest obserwowane na mikroblogu przez 44 proc. uczestników badania.
Według przeszło 70 proc. przebadanych dziennikarzy Twitter nie ma szans wyprzeć w przyszłości tradycyjnej dystrybucji komunikatów prasowych. 17 proc. uważa, że istnieje szansa, że Twitter stanie się narzędziem, gdzie zostanie przeniesiona wysyłka kluczowych informacji.
Pułapką dla wielu użytkowników może być rosnące zjawisko „fake newsów”, które polega na upublicznianiu i przekazywaniu dalej fałszywych informacji, wprowadzających opinię publiczną w błąd. Kluczowe wydają się więc w tym miejscu: rzetelność dziennikarska oraz sprawdzenie i zweryfikowanie źródła informacji.
Marcin Złoch