Twarde dane o upadku firm zajmujących się kulturą w czasie pandemii
Największy odsetek odpowiedzi wskazujących na negatywne skutki odnotowano wśród wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych (90,4% ogólnej liczby wojewódzkich instytucji kultury), natomiast najmniejszy – wśród gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych (62,9% ogólnej liczby gminnych instytucji kultury).
Wszystkie podmioty, których działalność związana była z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych wskazały, że w II kwartale 2020 roku doświadczyły negatywnych skutków pandemii COVID-19.
Najmniejszy odsetek wskazań na negatywne skutki dotyczył bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałej działalności związanej z kulturą (49,5%).
Relatywnie najgorzej na Dolnym Śląsku
Największy odsetek podmiotów wskazujących na negatywne skutki pandemii COVID-19 w II kwartale 2020 r. odnotowano w województwie dolnośląskim (77,2%), najmniejszy w województwie podlaskim (51,5%).
W końcu czerwca 2020 roku liczba podmiotów kultury zarejestrowanych w rejestrze REGON wyniosła 212,0 tys. i była o 0,6% wyższa w porównaniu ze stanem na koniec marca 2020 r.
Dominowały podmioty najmniejsze, o liczbie pracujących do 9 osób (97,6% ogólnej liczby podmiotów). Najwięcej podmiotów kultury zarejestrowanych było w województwie mazowieckim (56,7 tys.), a w dalszej kolejności w województwach śląskim (21,8 tys.), małopolskim (21,1 tys.) oraz wielkopolskim (20,1 tys.).
Spośród instytucji kultury najliczniejszą grupę podmiotów kultury stanowiły agencje reklamowe (23,1% ogólnej liczby podmiotów), w dalszej kolejności pracownie architektury (13,9%), firmy specjalistycznego projektowania (10,0%) oraz pracownie fotograficzne (8,7%).
Najmniej podmiotów zajmowało się nadawaniem programów radiofonicznych (0,1%) oraz sprzedażą detaliczną nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach (0,1%).
Agencje reklamowe w odwrocie
W okresie od kwietnia do końca czerwca 2020 r. z rejestru REGON wyrejestrowano 1 288 podmiotów kultury.
Spośród wszystkich wyrejestrowanych podmiotów kultury największą część stanowiły agencje reklamowe (23,4%).
Podmioty kultury zarejestrowane w rejestrze REGON według klas PKD (w tysiącach)
Stan w dniu 30 czerwca:
Działalność agencji reklamowych | 48,9 |
Działalność w zakresie architektury | 29,4 |
Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania | 21,1 |
Działalność fotograficzna | 18,5 |
Działalność związana z produkcją filmów i nagrań video | 12,0 |
Działalność związana z tłumaczeniami | 11,1 |
Działalność związana z wystawianiem przedstawień | 10,0 |
Pozostałe drukowanie | 9,9 |
Artystyczna i literacka działalność twórcza | 7,5 |
Pozaszkolne formy edukacji artystycznej | 6,6 |
Źródło: Główny Urząd Statystyczny,