Tożsamość zagrożona? Najnowszy raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025 r.

Tożsamość zagrożona? Najnowszy raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025 r.
Źródło: BANK.pl
W drugim kwartale 2025 roku w Polsce odnotowano aż 3 787 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 93,4 mln zł – wynika z 62. edycji raportu infoDOK, przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Choć liczba prób pozostała na tym samym poziomie, co w pierwszym kwartale bieżącego roku, skala zagrożenia wciąż pozostaje wysoka, a przestępcy nie ustają w próbach wykorzystania skradzionych danych osobowych.

Średnio co 35 minut ktoś próbował wyłudzić kredyt, co przekłada się na ponad 41 takich zdarzeń dziennie. Średnia kwota jednej próby wyniosła 16,8 tys. zł, a największa udaremniona próba opiewała na 1,58 mln zł.

Co więcej, zaledwie 20 największych przypadków stanowiło aż 21% całkowitej kwoty, którą próbowano bezprawnie uzyskać. To kolejny dowód na to, że przestępcy coraz śmielej sięgają po wysokie sumy.

1 grafika, raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025
Źródło: ZBP

Oszustwa, wyłudzenia – gdzie najwięcej?

Analizując dane regionalne, na czoło niechlubnego zestawienia wysuwa się województwo mazowieckie, w którym udaremniono 538 prób wyłudzeń – o 34 więcej niż rok wcześniej. Tu również wartość prób była najwyższa w kraju i wyniosła aż 22,2 mln zł – to niemal dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Na drugim miejscu znalazło się województwo śląskie z 492 próbami i łączną wartością 9,6 mln zł.

Wzrost aktywności oszustów szczególnie wyraźnie widać również w województwie dolnośląskim, gdzie liczba prób sięgnęła 392, a łączna kwota wyłudzeń wyniosła 12,6 mln zł – co stanowi ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku.

Znaczący wzrost liczby przypadków odnotowano także w Wielkopolsce – z 277 do 357, a także w Łódzkiem – gdzie liczba prób wyłudzeń wzrosła ze 162 do 234.

Wzrosty widoczne były niemal w każdym regionie, co może wskazywać na większą aktywność grup przestępczych lub większą skuteczność wykrywania i zgłaszania prób.

Co ciekawe, pomimo wzrostu liczby przestępstw, w części województw – takich jak Małopolska, Pomorze czy Kujawy – łączna wartość prób wyłudzeń była niższa niż przed rokiem. To jednak nie oznacza spadku zagrożenia – wręcz przeciwnie, struktura prób pokazuje, że przestępcy testują różne podejścia i nie ograniczają się do jednego modelu działania.

Czytaj także: Chroń dokumenty – ciesz się wakacjami bez obaw!

Mniej zgłoszeń – mniej zagrożeń czy złudne poczucie bezpieczeństwa?

W II kwartale 2025 roku do bazy Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE dopisano 27 161 dokumentów tożsamości, co oznacza kolejny kwartał z rzędu spadku liczby zgłoszeń. To niemal 2 tysiące mniej niż w pierwszym kwartale i jeden z niższych wyników w ujęciu rocznym.

Na koniec czerwca baza zawierała łącznie 2 682 962 dokumenty, ale tempo jej powiększania wyraźnie wyhamowuje.

2 grafika, raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025
Źródło: ZBP

Czy to oznacza, że Polacy rzadziej tracą dokumenty, czy może po prostu przestępcy ograniczyli tymczasowo swoją aktywność? Zdaniem ekspertów nie można wykluczyć żadnej z opcji – możliwe, że niektóre grupy przestępcze „czekają” lub testują inne metody, mniej widoczne w statystykach.

Równocześnie jednak niepokojące byłoby założenie, że spadek liczby zastrzeżeń wynika ze spadku czujności społecznej lub błędnego przekonania, że zagrożenie minęło.

3 grafika, raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025
Źródło: ZBP

4 grafika, raport infoDOK o sytuacji w II kwartale 2025
Źródło: ZBP

– Mniej zgłoszonych dokumentów nie musi oznaczać mniejszego ryzyka. Czasem cisza to tylko pozorny spokój przed kolejną falą prób.

Dlatego szybkie zastrzeżenie dokumentu powinno być odruchem bezwarunkowym – komentuje Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich (ZBP).

Czytaj także: Bankowość i finanse | System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE | Rekordowa liczba udaremnionych wyłudzeń w 2024 r.

Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE

Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Krótka instrukcja, co trzeba zrobić:

Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www.bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).

Powiadomienie Policji – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.

Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu – informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polsce jest ich ponad 45,5 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828: Wiele banków – Jeden uniwersalny numer. System działa na całym świecie, w systemie 24/7.

***

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE Związku Banków Polskich to ogólnopolska baza milionów skradzionych i zagubionych dokumentów. Chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Zastrzegać dokumenty powinni wszyscy – nie tylko klienci banków.

To najważniejszy krok, który trzeba natychmiast zrobić, gdy utracimy np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy. W kilka minut dane trafiają do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm korzystających z systemu.

Najnowsze wydanie cyklicznego Raportu o dokumentach infoDOK znajduje się zawsze na stronie: DokumentyZastrzezone.pl

Źródło: BANK.pl