Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Masz smartfon, dostaniesz pieniądze
Od czasu wprowadzenia kart zbliżeniowych polski rynek bezgotówkowych płatności detalicznych rozwija się wyjątkowo dynamicznie i coraz trudniej znaleźć tabliczki z napisem „Płatność wyłącznie gotówką” w sklepie, restauracji bądź u fryzjera. Mimo to w sferze przepływów finansowych między osobami prywatnymi niepodzielnie dominowała tradycyjna forma zapłaty. Działo się tak z uwagi na brak skutecznego i łatwego w obsłudze narzędzia, pozwalającego na przekazanie środków w czasie rzeczywistym i z dochowaniem odpowiednich wymogów w zakresie bezpieczeństwa. Wykonanie tradycyjnego przelewu, nawet w jego natychmiastowej formie, wiązało się z koniecznością żmudnego wypełniania formatki w systemie bankowości elektronicznej bądź aplikacji mobilnej, a i odbiorca pieniędzy, nie dysponując w danej chwili dostępem do konta, nie miał możliwości sprawdzenia, czy i w jakiej kwocie dotarła doń zapłata. To z kolei wykluczało możliwość posłużenia się elektronicznym instrumentem płatniczym podczas okazjonalnych zakupów rzeczy używanych, kiedy to kontakt między stronami transakcji ma charakter chwilowy i okazjonalny.
Kłopotliwe płatności via e-mail
Pierwsze próby stworzenia instrumentu płatności bezgotówkowych odpowiadającego specyfice operacji peer-to-peer podjęto już kilkanaście lat temu, a inicjatorami nowego trendu byli dostawcy usługi portfela elektronicznego. Rozwiązania, które niebawem znalazły się także w ofercie niektórych banków, sprowadzały się najczęściej do zastąpienia numeru rachunku IBAN w poleceniu przelewu adresem e-mail lub numerem telefonu odbiorcy. Po złożeniu dyspozycji przez nadawcę, adresat był informowany za pośrednictwem wskazanego kanału komunikacji o oczekującej płatności, zaś aby ją odebrać, należało podać właściwy numer konta bankowego. W przypadku niezaakceptowania transferu w dość krótkim czasie (z reguły 24 lub 48 godzin), środki powracały na konto nadawcy.
W istocie mechanizmy te rozwiązywały tylko jeden problem, jakim była nieznajomość numeru rachunku bankowego prywatnego odbiorcy. Sama procedura składania zlecenia była podobnie skomplikowana, czasochłonna i nieintuicyjna, a w przeciwieństwie do standardowej płatności z konta na konto wymagała także zaangażowania ze strony odbiorcy. Także i czas wykonywania przelewu był analogiczny, jak w przypadku standardowych dyspozycji, przez co niezwłocznie po zadeklarowaniu wykonania operacji adresat nie mógł stwierdzić, czy faktycznie takie zdarzenie miało miejsce.
Alternatywną opcją, oferowaną przez niektórych operatorów ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI