Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Płatności 2021 – czego można się spodziewać?

Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Płatności 2021 – czego można się spodziewać?
Fot. Jiw Ingka/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Powszechny dostęp do internetu i popularność urządzeń mobilnych przekładają się na dynamiczny rozwój płatności cyfrowych, a pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła ten proces. Jak będzie wyglądać ten segment rynku w 2021 r? Widoczne już teraz szybkie zmiany w przetwarzaniu operacji to dopiero początek.

Ok. 38% respondentów badania The Futurist Group uważa transakcje zbliżeniowe za podstawową formę płatności. Autorzy raportu „Juniper Research” wskazują, że do 2024 r. połowa światowej populacji będzie korzystać głównie z portfeli mobilnych.

Ma być łatwo i szybko

Postęp w płatnościach to uproszczenie procedur i zminimalizowanie barier związanych z wykonywaniem transakcji, zarówno w świecie online, jak i offline. Usprawniony proces eliminuje lub znacząco skraca czas oczekiwania na realizację płatności, zmniejsza bowiem liczbę kroków potrzebnych do dokonania zakupu. W centrum uwagi ma być klient – zatem należy zagwarantować mu wygodne sposoby komunikacji z systemem płatniczym, takie jak płatności mobilne, operacje one click, automatyczne odnawianie subskrypcji, płatności zbliżeniowe kartą, portfele cyfrowe etc.

Płatności natychmiastowe

Sprzedawcy na całym świecie coraz częściej stosują płatności w czasie rzeczywistym. Szybki ich rozwój umożliwia postęp technologiczny, zwłaszcza technologie mobilne, aplikacje P2P, płatności społecznościowe, waluty cyfrowe, biometria i systemy rozliczeń. Podstawowym bodźcem rozwojowym jest oczywiście konieczność sprostania rosnącym wymaganiom klientów, oczekujących coraz większych ułatwień przy korzystaniu z systemów płatności.

AI i uczenie maszynowe

Koegzystencja wielu form zapłaty umożliwia wybór tylko jednej z nich i jej adaptację do wymagań prowadzonego biznesu. Alternatywą jest integracja wielu metod płatności w celu lepszego dostosowania się do wymagań i oczekiwań klientów. Firmy z reguły proponują kilka form płatności, zintegrowanych w jednym systemie. Aby usprawnić proces ich zarządzania i obsługi klientów, niezbędne staje się sięgnięcie po sztuczną inteligencję (AI) i uczenie maszynowe (ML). Według IDC, instytucje finansowe wydadzą na to w najbliższych latach ok. 11 mld USD.

Niezwykle przy tym istotne jest wykrywanie prób oszustwa. Jest ich coraz więcej, dynamicznie wzrasta bowiem liczba transakcji internetowych. Według badań przeprowadzonych przez Experian, w trakcie pandemii odsetek oszustw wzrósł o 33% – hakerzy po prostu próbowali wykorzystać zjawisko masowego przechodzenia firm na płatności bezgotówkowe. Podmioty ze słabymi zabezpieczeniami, z podatnymi na ataki systemami bezpieczeń...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK