Temat Numeru | Płatności | Liczy się komfort klientów

Temat Numeru | Płatności | Liczy się komfort klientów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ramach otwartej bankowości klienci banków czy fintechów coraz częściej mogą korzystać z nowatorskich, do tej pory niedostępnych, usług finansowych. Przepisy dyrektywy PSD2 weszły w życie we wrześniu ub.r., a otwarta bankowość ma być bezpiecznym, regulowanym prawnie środowiskiem wymiany informacji o kontach i płatnościach.

Banki i fintechy posiadające odpowiednią licencję mogą mieć wgląd do rachunków klientów w innym banku, a nawet inicjować w ich imieniu płatności z tego rachunku (pod warunkiem, że klient wyrazi na to zgodę). Liczba podmiotów z licencją Komisji Nadzoru Finansowego na pobieranie informacji o stanie kont klienta w innych instytucjach systematycznie wzrasta, również niektóre banki w Polsce udostępniły tę usługę. Nowe rozwiązania mogą być szczególnie atrakcyjne dla osób posiadających kilka kont, każde w innym banku.

72% uczestników badania, przeprowadzonego ostatnio przez Mastercard, pozytywnie ocenia możliwości, jakie zapewniają im usługi oparte na bankowości otwartej. Przedstawiane w badaniu koncepty zostały przez ankietowanych ocenione pod kątem gotowości do skorzystania z nich, wyjątkowości i atrakcyjności.

Rozwiązania na co dzień

Jak polskie banki podchodzą do tych możliwości? Czy umożliwiły klientom bankowanie „bez ograniczeń”, umieszczając w swoich aplikacjach konta innych dostawców?

Takie rozwiązania są bardzo przydatne w przypadku usług, gdzie płatność dokonywana jest cyklicznie, w szczególności jeśli mamy do czynienia opłatą abonamentową. Klient, kupując takowy produkt, wyraża zgodę na automatyczne obciążenie jego karty, za każdym razem kiedy nadejdzie kolejny termin płatności. Usługa sprawdza się w przypadku różnego rodzaju abonamentów, karnetów czy subskrypcji, a zatem jego beneficjentami są firmy ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne, siłownie i fitness oraz dostawcy mediów. Klient oczywiście może w każdej chwili odwołać takie zlecenie i zrezygnować z usługi.

Inna opcja to płatność „jednym kliknięciem”. Wymaga to wprawdzie każdorazowego potwierdzenia chęci wykonania transakcji, ale w uproszczonej formie, np. poprzez kliknięcie w przycisk „Zapłać” w sklepie internetowym czy aplikacji mobilnej. Jeśli klient zleci zapłatę poprzez kliknięcie tego przycisku – bez potrzeby podawania już raz zapisanych danych karty – nastąpi autoryzacja transakcji i obciążenie stanu wybranego kanału płatności. Również w tym przypadku może on w każdej chwili usunąć dane zapisanej karty.

Korzyści są obustronne: sprzedawca ma zapewnienie, że rachunki będą zawsze opłacone na czas, a klient nie martwi się o termin płatności swojego zobowią...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK