Temat numeru: Nowe źródła sukcesu banku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.07-08.foto.076.a.400xJeśli organizacja chce odnieść sukces na rynku, musi mieć zaangażowanych i kompetentnych pracowników. Umiejętności pracy w grupie, kierowania zespołami ludzkimi czy nawiązywania i utrzymania kontaktów z klientem można się nauczyć.

Adam Kołodziej

U pracowników, poza wiedzą, coraz bardziej cenimy tzw. umiejętności miękkie. Zalicza się do nich m.in.: zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywność, umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów, czy empatię. To zespół cech osobowości, który znacząco przyczynia się do sukcesu organizacji. Szkolenia, które doskonalą te umiejętności, w tym cechy osobowości, takie jak niezawodność i sumienność, mogą przynieść organizacji znaczny zwrot z inwestycji. Wiedza o naszych zachowaniach i interakcji z otoczeniem, jaką dysponuje dziś psychologia, pozwala wykorzystać je do zwiększania efektywności w biznesie. Firmy technologiczne korzystają z wiedzy psychologów i wspierają ich badania – w efekcie mogą dziś oferować systemy eksperckie, które podpowiedzą, jakie osoby w organizacji wybrać do stworzenia zespołu zadaniowego, który będzie gwarantował sprawne wykonanie założonych w projekcie działań. Nie chodzi tu jedynie o wybranie osób o odpowiednich kompetencjach merytorycznych. Bardziej liczy się niekonwencjonalny pomysł na biznes i jego sprawne wdrożenie, a do tego potrzebny jest kreatywny i zaangażowany zespół.

Szkolenia

Warto szkolić miękkie umiejętności i dobrze, gdy robią to osoby z zewnątrz. Wielu problemów nie jesteśmy w stanie rozwiązać sami. W zamkniętej grupie jest skończona liczba rozwiązań i pomysłów, a inni ludzie potrafią spojrzeć na nas i nasze problemy z innej perspektywy. Chodzi też o motywację i inspirację do działania – uważa psycholog Jan Walkiewicz (syn mówcy i trenera Jacka Walkiewicza). Andrzej Śmiech z firmy Śmiech & Partners, podkreśla z kolei, że w ostatnim okresie zmienia się zarówno tematyka, jak i forma prowadzonych szkoleń, co wynika nie tylko z redukcji budżetów, ale również strukturalnych zmian w polityce rozwoju zasobów personalnych banków. Coraz częściej rezygnują one ze szkoleń ogólnych na rzecz projektów celowych dla dedykowanej grupy pracowników. Chodzi m.in. o zdobywanie kompetencji menedżerskich i handlowych dla struktur pracujących na styku z klientem zewnętrznym.

Czy można zmierzyć skuteczność szkolenia? Z firmami je prowadzącymi zawierane są umowy, w których podane są konkretne parametry wynikowe. Jeśli projekt nie osiągnie założonego celu, to ma to wpływ na wypłacane honorarium. W przypadku projektów sprzedażowych, pomiar skuteczności szkolenia jest stosunkowo prosty. Trudniej zmierzyć efekt szkoleń związanych z doskonaleniem umiejętności przywódczych. Wiarygodny pomiar ich efektywności może wiązać się z podwojeniem kosztów samego szkolenia. Dlatego mierząc efekty programu, zakłada się błąd pomiaru i korzysta z uproszczonych metod. Jak dodaje Andrzej Śmiech, przy programach Executive Coaching, jego firma korzysta z narzędzia nazywanego „badaniem 360” i w zależności jakiego aspektu dotyczy współpraca, wykorzystuje się badanie kompetencji behawioralnych lub emocjonalnych.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI