Temat numeru: Euro 2012 Warszawa wizytówką imprezy i całego kraju
Warszawa będzie miejscem inauguracji EURO 2012. To tutaj bowiem, 8 czerwca o godz. 18.00 reprezentacja Polski otworzy turniej meczem z Grecją na Stadionie Narodowym, który póki co ma nie najlepszą prasę, a w momencie oddawania numeru do druku nie było pewności, czy po blamażu związanym z odwołaniem meczu o Superpuchar pomiędzy Wisłą Kraków i stołeczną Legią próba generalna, tj. mecz Polska-Portugalia, doszedł do skutku.
Anna Żurek
Pomimo że wokół stadionu narosło wiele nieporozumień, do politycznych włącznie, stanowi on charakterystyczny punkt w krajobrazie miasta. Przeciwnicy i krytycy tej realizacji twierdzą nawet, że przytłacza swoim ogromem.
Wielkie gabaryty to wielkie możliwości
Nie ulega kwestii, że pewne błędy popełniono już na samym wstępie. Pierwotny termin zakończenia inwestycji fachowcy, a za takiego wypada uznać Edwarda Obiałę, projektanta i twórcę stadionu olimpijskiego w Sydney, od razu uznali za nierealny. Wpadki w rodzaju tej ze schodami zdarzają się w tak dużych realizacjach, choć nie ulega kwestii, że nie pomogło to w budowaniu atmosfery wokół imprezy i samego obiektu. Autorzy projektu – Konsorcjum JSK Architekci sp. z o.o., GMP International GmbH oraz Schlaich Bergermann Und Partner pierwotny koszt inwestycji szacowali na 1,252 mld, która to kwota została znacznie, mówi się o 2 mld, przekroczona. Nawet pierwotne założenia kosztowe czyniły inwestycję bezprecedensową, gdy idzie o skalę finansowania obiektu sportowego w Polsce. Również pojemność stadionu – 55 tys. widzów – czyni go liderem wśród aren EURO 2012. Z pewnością mecz inauguracyjny, ćwierćfinałowy i półfinał, bo te spotkania zaplanowano na warszawskim obiekcie, pozwolą wykorzystać ten potencjał w pełni. Elewacja zewnętrzna, w zamyśle projektantów do barw narodowych zdaje się budzić największe wątpliwości mieszkańców stolicy. Z kolei dach złożony z części stałej i ruchomej to majstersztyk konstrukcyjny i architektoniczny. Stadion zapewnia 1750 miejsc parkingowych, 45 tys. m2 powierzchni komercyjnej i 66 komfortowych lóż VIP-owskich.
Z myślą o kibicach
Główna lokalizacja strefy kibica na Mistrzostwach Europy zlokalizowana zostanie wokół Pałacu Kultury i Nauki. Jej powierzchnia – 120 tys. m2 – zapewni przyjęcie 20-30 tys. kibiców, zaś w dniu meczu nawet 100 tys. W skład strefy wejdzie strefa gastronomii (7 tys. m2), sklep z oficjalnymi gadżetami UEFA EURO 2012, Centrum Prasowe z platformą dla stacji TV, strefa rozrywki, którą zagospodarują oficjalni sponsorzy i dwie sceny oraz osiem wielkowymiarowych ekranów. Zaplecze sanitarne stanowić będzie 400 przenośnych kabin i umywalni. Próba generalna, choć w mniejszej skali, odbyła się 2 grudnia o godz.15.30, podczas ceremonii losowania grup finałowych na EURO 2012. Potwierdziła zapotrzebowanie mieszkańców Warszawy na zbiorowe przeżywanie emocji związanych z największą w dziejach naszego kraju imprezą sportową.
Wyzwanie dla miasta
Skala imprezy i wielostronność koniecznych do właściwego jej przygotowania i przeprowadzenia działań sprawiły, że prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz- Waltz po podpisaniu we wrześniu 2007 r. umowy miasta gospodarza z UEFA, powołała 33-osobowy Zespół Organizacyjny pod przewodnictwem Jacka Wojciechowskiego, zastępcy prezydenta Warszawy. Zgodnie z wymogami określonymi przez UEFA powołano koordynatorów odpowiedzialnych za zakwaterowanie, bezpieczeństwo, promocje i organizację strefy kibica, transport, własność intelektualną, zabezpieczenie medyczne, wolontariat i komunikację społeczną, zabezpieczenie infrastruktury miejskiej i programy społeczne. Składają się na złożoną architekturę przygotowania imprezy, przy czym priorytetowo potraktowano warunki bezpieczeństwa, zapewnienie właściwej i dostosowanej do potrzeb gości bazy noclegowej, wreszcie transportu publicznego do i ze stadionu oraz w obrębie miasta. Łączna wartość inwestycji przeprowadzonych przez miasto, w liczbie blisko czterdziestu zamknie się kwotą 6 mld zł. W tym pakiecie znalazły się rozbudowa ul. Modlińskiej, budowa ul. Poleczki w rejonie Okęcia i zintegrowany System Kierowania Ruchem, którego pierwszy etap objął 37 skrzyżowań. W otoczeniu Stadionu Narodowego przebudowano ulice: Francuską i Paryską od Ronda Waszyngtona do Wersalskiej i Brukselskiej. Zmodernizowano – od strony Wisły – ul. Wybrzeże Szczecińskie.
Samolotem bliżej
Ze względu na stan polskich dróg i kolei przyjęto założenie, że wielu kibiców przybędzie do Polski drogą lotniczą. W przypadku Warszawy szacuje się, że podczas EURO 2012 skorzysta od 10 do 30 tys. osób, co oznacza konieczność zwiększenia od 50 do 150 liczebności samolotów. Liczba tzw. dodatkowych operacji powietrznych w Warszawie obliczana jest na 104. Już w sierpniu minionego roku prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zdecydował o skoordynowaniu rozkładów w portach lotniczych miast gospodarzy imprezy, co stworzy możliwość dostosowania infrastruktury i przepustowości lotnisk do zwiększonego strumienia pasażerów. Za koordynację tych działań odpowiada firma Airport Coordination Limited. Trzynaście nowych składów Szybkiej Kolei Miejskiej zapewni dogodny transport z lotniska.
Najwygodniej z ZTM
Na potencjał transportu publicznego składają się, obok metra, autobusy, tramwaje i kolej podmiejska. Zakupiono 100 nowych autobusów. Na terenie miasta przewidziano uruchomienie specjalnej organizacji komunikacji miejskiej, między innymi autobusy łączące centrum miasta ze stadionem oraz lotniskiem, a także z tymczasowymi parkingami organizowanymi na obrzeżach miasta w dni meczowe z myślą o kibicach przyjeżdżających do Warszawy własnymi samochodami. Podczas turnieju dostępny będzie jeden zintegrowany bilet miejski. Oblicza się, że w bezpośrednim otoczeniu stadionu zdolności przewozowe w jednym kierunku pozwolą przemieścić do 65 tys. pasażerów w ciągu godziny. Aby nie zakorkować centrum miasta, zorganizowano centra przesiadkowe. Dla przykładu węzeł Młociny to stacja metra, pętle: tramwajowa i autobusowa, parking P&R. Łączna liczba nowo oddanych parkingów „parkuj i jedź” to jedenaście.
Niezbędne wsparcie
Wzorem innych miast Warszawa przeprowadziła nabór chętnych do pracy w wolontariacie. Proces wstępnej rekrutacji zakończono 22 stycznia. Przeważali studenci i czterdziestolatkowie, ale wiek nie stanowił bariery, skoro najstarszy wolontariusz liczy sobie 78 lat. Podstawowe kryterium naboru stanowiła znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym. Ambasada i strefa kibica, centra medialne, punkty informacyjne bezpośrednie otoczenie stadionu, lotniska, dworce i stacje przesiadkowe – wszędzie tam wolontariusze służyć będą gościom informacją i pomocą.
Kolej robi co może
Nie wszystkie założone inwestycje kolejowe doczekają się finalizacji na EURO 2012. Najpoważniejsze zrealizowane zadania to modernizacja i przebudowa, odpowiednio: Dworca Centralnego i Dworca Wschodniego, linii średnicowej i przystanku Warszawa Stadion, wreszcie Dworca Wileńskiego. Poprawiły one estetykę i funkcjonalność obiektów, a w przypadku budowy łącznicy pomiędzy stacją pod lotniskiem im. Chopina a linią radomską gwarantuje szybki dojazd do centrum miasta i strefy kibica. Tylko prace nad kosmetyką Dworca Centralnego pochłonęły prawie 50 mln zł.
Priorytetem bezpieczeństwo
Założeniem, które przyjęli organizatorzy imprezy, jest bezpieczne miasto – bezpieczna impreza. Zakończono budowę Centrum Bezpieczeństwa, gdzie znajdą siedzibę: Centrum Powiadamiania Ratunkowego z operatorami numeru 112, będącego elementem krajowego systemu powiadamiania ratunkowego (policja, straż pożarna, pogotowie), Zintegrowane Stanowisko Koordynacji i Reagowania, które podczas mistrzostw spełniać będzie rolę sztabu zarządzającego bezpieczeństwem na terenie Warszawy, Zakład Obsługi Systemu Monitoringu Straży Miejskiej oraz Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy. W ramach Zintegrowanego Stanowiska współdziałać będą Koordynator Policji, Koordynator Medyczny, Stanowisko Kierowania PSP i Koordynator Straży Miejskiej. System monitoringu to łącznie 3482 kamery, z czego 395 kamer miejskiego monitoringu wizyjnego, 285 kamer monitoringu metra, 104 kamery Zarządu Dróg Miejskich, 2442 kamery w autobusach i tramwajach i 234 kamery w składach SKM. Szeroko pojęte bezpieczeństwo to również zabezpieczenie medyczne. Miasto dysponuje 39 szpitalami publicznymi z 14 tys. łóżek. Nakładem 200 mln zł zmodernizowano pięć szpitali (Bielański, Wolski, Czerniakowski, Praski i Grochowski). Opracowano koncepcję zabezpieczenia medycznego. Zmobilizowano dodatkowo sześć zespołów ratownictwa medycznego, które sprawdziły gotowość podczas przeprowadzonych ćwiczeń z ratownictwa uwzględniających elementy ewakuacji i dużych zdarzeń o charakterze masowym. W liczbie szpitali referencyjnych znalazły się: dla potrzeb stadionu – Wojewódzki Szpital Bródnowski, dla drużyn – Wojskowy Instytut Medyczny, dla VIP-ów – Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, strefa dla fanów – Szpital Wolski i Szpital Czerniakowski, strefa kampingowa – Szpital Bielański. Każda z placówek przygotowała plany reagowania w sytuacjach kryzysowych zgodne z wytycznymi WHO. W ramach otwartej opieki medycznej tylko centrum zlokalizowano 8 przychodni dla gości zagranicznych.
Będzie gdzie spać
Tylko w Warszawie zapewniono 33 tys. miejsc noclegowych, tym, którzy zechcą odpocząć od zgiełku wielkiego miasta, przygotowano na terenie Mazowsza kolejne 26 tys. Niezależnie od tego tylko w ramach Carlsberg Euro Camp funkcjonować będzie 5 tys. miejsc. Ościenne łódzkie oferuje 15 tys. miejsc, Lublin i okolice dalsze 5 tys. Osobną pulę stanowią miejsca noclegowe dla potrzeb UEFA. Stołeczna Agrykola będzie gościła w centrum hotelowo-treningowym sędziów imprezy.
Promocja do ostatniej chwili
Organizatorzy regularnie byli obecni na imprezach, targach specjalistycznych i eventach organizowanych w stolicach europejskich w ostatnich latach. Warszawa ze swoją ofertą turystyczną, potencjałem infrastruktury, imprezami kulturalnymi, w tym o charakterze masowym, handlem, gastronomią zabytkami i centrami rekreacji stworzy dobre warunki wszystkim tym, którzy zdecydują się przyjechać na EURO 2012. To największa od lat okazja, by przekonać przybyszy, że Warszawa to atrakcyjne europejskie miasto.