Temat numeru. Banki a gospodarka senioralna: Znaczący uczestnik rynku w Polsce
Seniorzy to rzeczywiście ważna dla rynku grupa konsumentów?
– Firmy wcale nie tak dawno dostrzegły, że zauważenie klienta 60+ to nie tylko budowanie wizerunku odpowiedzialnego społecznie przedsiębiorstwa. Obecnie mamy w Polsce 9,5 mln osób starszych, czyli, jak podaje stosowna ustawa, osób po 60. roku życia. Jeszcze więcej, bo aż 12,5 mln jest osób po 55. roku życia. To grupa, która nie mieści się w typowej tzw. targetowej definicji, czyli od 16. do 49. roku życia. Co oznacza, że co trzeci klient firmy to klient „zapomniany” przez system marketingu. Całkowitej ludności Austrii, Norwegii, Danii i wielu innych krajów jest mniej niż u nas samych seniorów.
Klienci 55+ to bardzo różnorodna grupa, którą można kategoryzować nie tylko z uwagi na wiek, ale przede wszystkim na style życia. Jeżeli ktoś był aktywny i prowadził życie towarzyskie przed emeryturą, to nadal będzie tak się zachowywał i takiego życia szukał po przejściu na emeryturę. Jeśli korzystał z internetu i telefonu komórkowego, to nadal będzie to robił. Im świat będzie bardziej dopasowany do tych osób, tym dłużej będą się czuły młode. Świadczy o tym wiele przeprowadzonych ostatnio badań. Absolutnie podstawowym raportem, który przygotowaliśmy na ten rok, jest opracowany wspólnie z firmą Kantar „Silver Book 2019”. To pełny portret polskiego konsumenta 55+. Dane w raporcie potrafią zaskakiwać. Przykładowo, wśród internautów w wieku 55+ średnio więcej osób korzysta z bankowości elektronicznej niż w pozostałych grupach wiekowych. Seniorzy internauci również częściej korzystają z porównywarek cenowych i produktowych. Według Silver Book 64% osób z grupy 55+ korzysta regularnie z internetu.
Co zdecydowało o powołaniu KIGS?
– Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej jest organizacją pozarządową, która powstała w wyniku obserwacji zmieniającego się rynku i potrzeb ludności. Jest to miejsce, w którym spotykają się odbiorcy oraz dostawcy usług i produktów dedykowanych lub rekomendowanych dla osób starszych. Mówimy tu o budownictwie, infrastrukturze, o nowych technologiach, które pozwalają na tzw. projektowanie uniwersalne. Instytut tworzą partnerzy, którymi są organizacje senioralne i z drugiej strony firmy, liderzy w swoich branżach z różnych dziedzin, począwszy od bankowości do telekomunikacji.
W instytucie działają zespoły robocze, które przygotowują rozwiązania z dziedzin silver economy, prowadzimy Bazę Wiedzy oraz integrujemy partnerów KIGS. Instytut prowadzi, poza pracami badawczymi, projekty dla gmin, dzienne domy seniora, sieć poradnictwa konsumenckiego dla UOKiK oraz pierwszy w Europie system certyfikacji OK SENIOR®.
KIGS jest partnerem programu „Dostępność plus”, realizowanego przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz partnerem „Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030”, realizowanego przez Ministerstwo Przedsię...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI