Technologie: Przyszłość bankowości
Bohdan Szafrański
Według danych zebranych przez PRNews w IV kw. 2017 r. 2,3 mln klientów banków w Polsce korzystało wyłącznie ze smartfonu do obsługi swojego konta. W stosunku do poprzedniego kwartału było ich więcej o 678 tys. Euro Bank na początku tego roku wprowadził nową wersję aplikacji mobilnej „eurobank mobile 2.0”. W opublikowanym pod koniec marca raporcie za 2017 r. podano, że ilość klientów posiadających aplikację mobilną eurobanku (bez względu na wersję) wzrosła w stosunku do roku 2016 o 39%. Z kolei osób korzystających z bankowości elektronicznej wyłącznie na urządzeniach mobilnych (mobile only) przybyło w tym czasie o 40%, a liczba transakcji z poziomu aplikacji mobilnych wzrosła o 49%. To pokazuje, jak dynamicznie rośnie wykorzystanie aplikacji mobilnych oferowanych przez banki.
Użytkownicy smartfonów mogą dziś korzystać z systemów transakcyjnych banków na dwa sposoby. Pierwszy to łączenie się do serwisu przez przeglądarkę internetową, czyli tak jak z komputera. W większości strony WWW również przygotowane są do wygodnego ko rzystania z nich na urządzeniach przenośnych. Jednak zaletą aplikacji mobilnej jest możliwość dołączenia do niej dodatkowych funkcjonalności, takich jak: płatności w sklepach, kupowanie biletów, zawieranie ubezpieczeń, przelewy na numer telefonu itp. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Bank Rezerwy Federalnej w Bostonie, 89% banków i kas kredytowych oferuje na tym rynku bankowość mobilną, a pod koniec roku ma ich już być 97%. Popularność bankowości mobilnej powoduje, że aplikacje ewoluują w kierunku rozszerzenia dostępnych funkcjonalności i lepszej interakcji z klientami. Jak podaje „American Banker”, Wells Fargo uzupełnił swoją aplikację o krótkoterminowe prognozy finansowe. System przewiduje możliwe przekroczenia limitów na koncie klienta, co pozwala mu uniknąć dodatkowych opłat.
Aplikacja PKO najlepsza w rankingu RBI
Jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii, to nasz sektor bankowy należy do najbardziej innowacyjnych na świecie. Serwis wydawanego w Wielkiej Brytanii magazynu „Retail Bankier International” opublikował w kwietniu br. ranking 50 najlepszych aplikacji mobilnych banków, aplikacja IKO PKO Banku Polskiego zajęła w nim pierwsze miejsce. Do opracowania zestawienia wykorzystano rankingi użytkowników ze sklepów z aplikacjami dla systemów mobilnych Apple i Android. Kolejne miejsca w tym zestawieniu zajęły aplikacje mobilne: Chase, Capital One i Bank of America.
Sam PKO BP podał, że w kwietniu pojawiła się aktualizacja IKO dla iOS z nowymi funkcjami – dla telefonów z systemem Android będą one dostępne w ciągu kolejnych tygodni. To m.in. możliwość skanowania faktur, co przyspieszy wypełnianie danych do przelewu (aplikacja rozpozna tekst i przeniesie go do formularza przelewu), zapisywanie ustawień i możliwość przywrócenia ich do nowego telefonu po ponownej instalacji aplikacji IKO lub zmianie aparatu (zapisać można: ustawienia ekranu przed zalogowaniem, w tym pokazywanie środków na koncie, kodu BLIK, przycisku czasowej blokady karty oraz ustawienia ekranu głównego itp.). Kolejne nowości to wyświetlanie wizerunków kart debetowych i kredytowych posiadanych w banku (np. w szczegółach karty w sekcji „Mój Bank”) oraz zmiana wyglądu sekcji powiadomień – zostały dodane zakładki, w których będą pojawiały się przyporządkowane do nich wiadomości push. W planach na ten rok jest np. aplikacja mobilna w językach ukraińskim i rosyjskim, karta kredytowa jako źródło pieniądza, mobilna autoryzacja i powiadomienia push.
Jeśli chodzi o statystki dotyczące korzystania przez klientów z aplikacji mobilnej banku, to w tygodniu do aplikacji IKO loguje się nawet ok. 1,2 mln klientów, średnio 8 razy. Wzrost liczby aktywnych użytkowników na przestrzeni ostatniego roku wyniósł 120%, z czym wiąże się również wzrost liczby transakcji mobilnych. Obecnie w IKO realizowanych jest prawie 1,5 mln transakcji tygodniowo (wzrost o 23% kw./kw.). Klienci coraz częściej korzystają też z różnorodnych funkcji transakcyjnych dostępnych w aplikacji. Poza przelewem na numer rachunku, chętnie wykonują transakcje kodem BLIK w internecie oraz płacą zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych za pomocą technologii HCE. Obecnie płatności w internecie i sklepach stacjonarnych stanowią ponad jedną trzecią wszystkich transakcji wykonywanych za pomocą aplikacji IKO.
W wielu bankach działających w naszym kraju rozwijane są też aplikacje mobilne. – Pracujemy nad wprowadzeniem możliwości realizacji przelewów P2P w ramach usługi BLIK ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI