Technologie: Przyszłość bankowości

Technologie: Przyszłość bankowości
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Choć pierwsze aplikacje mobilne banków pojawiały się już na początku tego wieku, to dopiero upowszechnienie smartfonów zapoczątkowało prawdziwą rewolucję. Dziś praktycznie każdy z nich oferuje mniej lub bardziej rozbudowane aplikacje na urządzenia przenośne, umożliwiające wykonanie przynajmniej części, jeśli nie wszystkich, operacji dostępnych w serwisie transakcyjnym przez internet.

Bohdan Szafrański

Według danych zebranych przez PRNews w IV kw. 2017 r. 2,3 mln klientów banków w Polsce korzystało wyłącznie ze smartfonu do obsługi swojego konta. W stosunku do poprzedniego kwartału było ich więcej o 678 tys. Euro Bank na początku tego roku wprowadził nową wersję aplikacji mobilnej „eurobank mobile 2.0”. W opublikowanym pod koniec marca raporcie za 2017 r. podano, że ilość klientów posiadających aplikację mobilną eurobanku (bez względu na wersję) wzrosła w stosunku do roku 2016 o 39%. Z kolei osób korzystających z bankowości elektronicznej wyłącznie na urządzeniach mobilnych (mobile only) przybyło w tym czasie o 40%, a liczba transakcji z poziomu aplikacji mobilnych wzrosła o 49%. To pokazuje, jak dynamicznie rośnie wykorzystanie aplikacji mobilnych oferowanych przez banki.

Użytkownicy smartfonów mogą dziś korzystać z systemów transakcyjnych banków na dwa sposoby. Pierwszy to łączenie się do serwisu przez przeglądarkę internetową, czyli tak jak z komputera. W większości strony WWW również przygotowane są do wygodnego ko rzystania z nich na urządzeniach przenośnych. Jednak zaletą aplikacji mobilnej jest możliwość dołączenia do niej dodatkowych funkcjonalności, takich jak: płatności w sklepach, kupowanie biletów, zawieranie ubezpieczeń, przelewy na numer telefonu itp. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Bank Rezerwy Federalnej w Bostonie, 89% banków i kas kredytowych oferuje na tym rynku bankowość mobilną, a pod koniec roku ma ich już być 97%. Popularność bankowości mobilnej powoduje, że aplikacje ewoluują w kierunku rozszerzenia dostępnych funkcjonalności i lepszej interakcji z klientami. Jak podaje „American Banker”, Wells Fargo uzupełnił swoją aplikację o krótkoterminowe prognozy finansowe. System przewiduje możliwe przekroczenia limitów na koncie klienta, co pozwala mu uniknąć dodatkowych opłat.

Aplikacja PKO najlepsza w rankingu RBI

 Jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii, to nasz sektor bankowy należy do najbardziej innowacyjnych na świecie. Serwis wydawanego w Wielkiej Brytanii magazynu „Retail Bankier International” opublikował w kwietniu br. ranking 50 najlepszych aplikacji mobilnych banków, aplikacja IKO PKO Banku Polskiego zajęła w nim pierwsze miejsce. Do opracowania zestawienia wykorzystano rankingi użytkowników ze sklepów z aplikacjami dla systemów mobilnych Apple i Android. Kolejne miejsca w tym zestawieniu zajęły aplikacje mobilne: Chase, Capital One i Bank of America.

Sam PKO BP podał, że w kwietniu pojawiła się aktualizacja IKO dla iOS z nowymi funkcjami – dla telefonów z systemem Android będą one dostępne w ciągu kolejnych tygodni. To m.in. możliwość skanowania faktur, co przyspieszy wypełnianie danych do przelewu (aplikacja rozpozna tekst i przeniesie go do formularza przelewu), zapisywanie ustawień i możliwość przywrócenia ich do nowego telefonu po ponownej instalacji aplikacji IKO lub zmianie aparatu (zapisać można: ustawienia ekranu przed zalogowaniem, w tym pokazywanie środków na koncie, kodu BLIK, przycisku czasowej blokady karty oraz ustawienia ekranu głównego itp.). Kolejne nowości to wyświetlanie wizerunków kart debetowych i kredytowych posiadanych w banku (np. w szczegółach karty w sekcji „Mój Bank”) oraz zmiana wyglądu sekcji powiadomień – zostały dodane zakładki, w których będą pojawiały się przyporządkowane do nich wiadomości push. W planach na ten rok jest np. aplikacja mobilna w językach ukraińskim i rosyjskim, karta kredytowa jako źródło pieniądza, mobilna autoryzacja i powiadomienia push.

Jeśli chodzi o statystki dotyczące korzystania przez klientów z aplikacji mobilnej banku, to w tygodniu do aplikacji IKO loguje się nawet ok. 1,2 mln klientów, średnio 8 razy. Wzrost liczby aktywnych użytkowników na przestrzeni ostatniego roku wyniósł 120%, z czym wiąże się również wzrost liczby transakcji mobilnych. Obecnie w IKO realizowanych jest prawie 1,5 mln transakcji tygodniowo (wzrost o 23% kw./kw.). Klienci coraz częściej korzystają też z różnorodnych funkcji transakcyjnych dostępnych w aplikacji. Poza przelewem na numer rachunku, chętnie wykonują transakcje kodem BLIK w internecie oraz płacą zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych za pomocą technologii HCE. Obecnie płatności w internecie i sklepach stacjonarnych stanowią ponad jedną trzecią wszystkich transakcji wykonywanych za pomocą aplikacji IKO.

W wielu bankach działających w naszym kraju rozwijane są też aplikacje mobilne. – Pracujemy nad wprowadzeniem możliwości realizacji przelewów P2P w ramach usługi BLIK ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI