Technologie: Płatności mobilne w Polsce
Rynek płatności elektronicznych coraz bardziej zainteresowany jest kanałem mobilnym, i to nie tylko w zakresie podstawowych natywnych aplikacji bankowych instalowanych na telefonach komórkowych/smartfonach, ale także w zakresie szeroko rozumianych płatności mobilnych, zwanych też m-płatnościami. Są to rozwiązania wykorzystujące całkowicie różne technologie, ale łączy je to, że płatność dokonywana jest przez klienta za pomocą urządzenia przenośnego typu smartfon czy tablet.
Daria Pawęda
Naturalne jest zadanie sobie pytania, czy na pewno bankowość mobilna, w tym płatności mobilne, będą z sukcesem zdobywać rynek finansowy, czy pozostaną w kwestii nowinek technologicznych. Biorąc jednak pod uwagę np. raport Interaktywnie.com, w 2015 r. ok. 54% Polaków będzie dokonywać płatności on-line, a aż 34% będzie płacić poprzez urządzenia mobilne. Natomiast według badania Mobile Money 2020 (przeprowadzonego na zlecenie Visa Europe na przełomie kwietnia i marca 2015 r.) aż 60% Polaków zainteresowanych jest płaceniem zbliżeniowo za pomocą swoich smartfonów. Dlatego słuszne wydaje się założenie, że klienci zdecydowanie zainteresowani są tego typu płatnościami.
Wśród argumentów za rozwojem m-płatności najczęstszymi są takie: „telefon mam zawsze przy sobie”, „nie muszę nosić z sobą karty płatniczej” czy „nie muszę nosić z sobą portfela”. Jednak są też argumenty przeciw, takie jak np. brak standaryzacji form m-płatności, wielość biznesowych i technologicznych rozwiązań, które nie zawsze są w pełni zrozumiałe dla klienta. Płatności mobilne wykonywane są za pośrednictwem przede wszystkim telefonów wielofunkcyjnych z ekranem dotykowym (smartfonów) oraz tabletów.
Jest wiele różnych form m-płatności, a najczęściej dzieli się je ze względu na sposób komunikowania się urządzenia mobilnego z centrum przetwarzania danych. Mogą być to więc płatności mobilne „zdalne” (np. tzw. Premium SMS) oraz płatności mobilne „zbliżeniowe” (np. w technologii Near Field Communications – NFC czy Host Card Emulation – HCE). Telefonem komórkowym możemy więc płacić np. przy kasie, poprzez internet, a nawet za parking czy przejazd tramwajem i autobusem.
BLIKomania
W tym roku w zakresie płatności mobilnych zdecydowanie najwięcej mówi się o płatnościach za pomocą kodów BLIK oferowanych przez Polski Standard Płatności. BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów realizowanie płatności w sklepach, kawiarniach i punktach usługowych, dokonywanie płatności w internecie oraz wypłacanie gotówki w bankomatach. Polega na wprowadzeniu kodu wyświetlanego przez urządzenie mobilne do np. terminala płatniczego i zaakceptowaniu go. Oczywiście najpierw klient musi mieć zainstalowaną w swoim telefonie aplikację banku uczestniczącego w tym standardzie m-płatności. Obecnie są to: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank (również Orange Finanse), PKO Bank Polski oraz Inteligo. Do końca bieżącego roku dołączy także Getin Bank. PSP wspiera rozwiązanie płatności BLIK dla systemów operacyjnych iOS, Android oraz Windows Phone. Jak podaje Polski Standard Płatności, z tej formy płatności mobilnych korzysta w Polsce już ponad milion klientów. Według danych z sierpnia 2015 r. zakupy za pomocą płatności BLIK można zrealizować w ponad 130 tys. terminalach płatniczych (obsługiwanych przez eService i First Data Polska), zapłacić BLIKiem można w kilkudziesięciu tysiącach sklepów internetowych, a wypłacić gotówkę w ponad 12 tys. bankomatów (wypłaty we wszystkich bankomatach pod marką własną Euronet i w bankomatach: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego Credite Agricole, Getin Banku, Idea Banku oraz we wpłatobankomatach Euronet i bankomatach, które umożliwiają wypłatę w obcej walucie).
Podczas dziesiątej edycji Kongresu Gospodarki Elektronicznej w Warszawie 18 czerwca 2015 r. system płatności mobilnych BLIK zdobył tytuł Projektu Roku 2015.
NFC – czyli telefon jest moją kartą płatniczą
Technologia NFC oparta na modelu ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI