Technologie: Outsourcing obniża koszty

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2010.55.foto.63.a.200xWalne Zgromadzenie Związku Banków Polskich zainspirowało redakcję "BANKU" do zorganizowania z udziałem ekspertów debaty nt. "Outsourcing międzynarodowy kart płatniczych: doświadczenia i rekomendacje".

Maciej Małek

W panelu moderowanym przez autora tej relacji udział wzięli: Piotr Alicki – dyrektor wykonawczy Pionu Informatyki Centrali Banku Pekao SA, Krzysztof Duda – dyrektor Centrum Obsługi Kart Płatniczych BRE Bank SA, dr hab. prof. UW Remigiusz Kaszubski – dyrektor w ZBP, Artur Owsianka – dyrektor Centrum Kartowego Alior Bank SA, Katarzyna Sosin – dyrektor CentrumKart Kredytowych i Operacji Kartowych w PKO Banku Polskim, Piotr Szczepaniak i Krzysztof Trojak z warszawskiego biura SIA-SSB S.p.A., Alicja Zagała – dyrektor Departamentu Obsługi Klienta Detalicznego Deutsche Bank PBC SA i Agnieszka Zygner – Executive Sales Consultant z mediolańskiej centrali SIA-SSB S.p.A.

Potentat i nie tylko

Liczna reprezentacja SIA-SSB nie była przypadkiem, zwłaszcza że pierwotnie awizowano udział Nicoli Cordone – zastępcy dyrektora generalnego, który jednak przegrał z siłami natury (pył wulkaniczny w europejskiej przestrzeni powietrznej). To właśnie przedstawiciele SIA-SSB, europejskiego lidera w branży technologii informatycznych i telekomunikacyjnych (ICT) zasugerowali dobór tematu debaty. Zważywszy na fakt, że SIA-SSB dostarcza usługi i rozwiązania dla międzynarodowych instytucji finansowych w dziedzinie obsługi kart debetowych i kredytowych, systemów płatniczych, rynków kapitałowych oraz usług sieciowych w dziedzinie łączności i przesyłania danych, pomysł wydał nam się wart podjęcia. Grupa powstała w wyniku połączenia pomiędzy SIA (Societa Interbancaria per l’Automazione) i SSB (Societa per i Servizi Bancari), obsługuje klientów w 30 krajach, realizuje 7 mld transakcji rocznie w obszarze kart, pobierania i dokonywania płatności, zarządza 61,7 mln kart, którymi dokonuje się 4,5 mld operacji. SIA-SSB odpowiada za ponad 11,1 tys. mld bajtów danych przesyłanych w sieci i 7,5 mld transakcji obsługiwanych na rynkach kapitałowych. W tym stanie rzeczy jej przedstawiciele podjęli się wprowadzenia do trzech z pięciu tematów zaplanowanych w ramach debaty, tj. „outsourcing zagraniczny – nowe możliwości”, „jak obniżać koszty dzięki wykorzystaniu efektu skali” i „kreowanie nowych produktów i kanałów płatniczych z wykorzystaniem doświadczeń dostawców”. Reprezentant Banku Pekao SA zaprezentował „doświadczenia z kompleksowej migracji processingu kart” na przykładzie swojego banku, zaś profesor Kaszubski omówił tendencje i prognozy w odniesieniu do rynku kart płatniczych w Polsce.

Nowa jakość w outsourcingu

Agnieszka Zygner, odpowiedzialna w SIA-SBB za sprzedaż na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji, opisała we wprowadzeniu prawidła obowiązujące aktualnie w obszarze outsourcingu mające odniesienie do europejskich realiów na rynkach finansowych. Podstawowe determinanty to konsolidacja instytucji i standaryzacja procedur. Stwarza to wraz z regulacjami SEPA i PSD o charakterze ogólnoeuropejskim nowe możliwości na rynku płatniczym. Stałej redukcji podlegają prowizje. Na nowo zdefiniowano także zasady obowiązujące w organizacjach płatniczych. Znajduje to konkretny wyraz w podejściu do outsourcingu, który w przeszłości z reguły odnoszono do dziedzin, z którymi banki sobie nie radziły. Tym samym był wynikiem taktycznych potrzeb sprowadzanych do poszukiwania określonego usługodawcy przez duże firmy. W obecnej dobie, w warunkach ostrożnościowej polityki, outsourcing staje się elementem strategii podporządkowanej głównym celom instytucji, w tym optymalizacji kosztów. Zmianie ulegają relacje biznesowe przybierające partnerski charakter i współdziałanie w budowaniu optymalnego modelu współpracy. Wobec wzrastającej konkurencji warunkiem budowy zaufania w relacjach zleceniobiorca – usługodawca są przejrzyste zasady. Niedawny kryzys doprowadził do wielu wymuszonych transformacji i drastycznego redukowania budżetów IT. Banki ograniczają zatem inwestowanie jedynie do obszarów strategicznych dla ich domeny działania. To wszystko stanowi czynnik decydujący o sukcesie. W efekcie następuje łączenie projektów outsourcingowych z realnymi efektami biznesowymi. Projekt outsourcingowy analizowany jest w trzech aspektach – jako element strategii, źródło obniżenia kosztów działalności, wreszcie ulepszenie rzeczywistego procesu przetwarzania (kart płatniczych). Identyfikacja określonego modelu referencyjnego staje się elementem strategii. Warunkiem wdrożenia i wykonania konkretnego projektu staje się uzyskanie konsensusu na poziomie kierownictw organizacji współdziałających: dyrektora generalnego, operacyjnego, finansowego i IT. Planowanie oszczędności i wzrost efektywności to integralne elementy każdego projektu. Wybierając dostawcę usługi, partnera projektu, należy przyjąć kryteria oparte na doświadczeniu, posiadanych certyfikatach, dorobku w odniesieniu do konkretnych rozwiązań, właściwym zdefiniowaniu komunikacji z dostawcą rozwiązań. Outsourcer powinien przy tym dysponować pracownikami doświadczonymi we wdrażaniu innowacji koherentnych z celami banku. Metodyka i metodologia mają służyć ułatwieniu migracji do nowego systemu. Doświadczenie narzędziowe i elementy oceny realizacji założonych celów stanowią dopełnienie całości. Wejście we wspólny projekt powinno oznaczać gotowość współinwestowania przez dostawcę – to wyraz zaufania i wiary w powodzenie.

Jak to zrobili w Pekao SA?

Piotr Alicki zastrzegł na wstępie, że jest specjalistą od realizacji w obszarze IT, a nie biznesu, stąd zaplanował ograniczenie swojej prezentacji do aspektu wykonawczego. Nie było to jednak możliwe, gdyż realia, w jakich dokonywała się migracja, nie miały odpowiednika tak co do skali, jak i warunków jej przeprowadzenia – potwierdził to także prof. Remigiusz Kaszubski, który analizował ten przypadek. Migracji towarzyszyła bowiem fuzja banków, co wielu obserwatorów traktowało jako czynnik rozstrzygający o doborze outsourcera. Tymczasem proces wyboru strategiii kierunku migracji przypadł na lata 2002-2004, zaś wybór outsourcera stanowił ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI