Technologie i techniki: Niezawodny jak bankomat

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.05.foto.90.a.150xBankomat stał się jednym z podstawowych punktów kontaktu klienta z bankiem. Ma coraz więcej funkcji - oprócz wypłaty gotówki można też sprawdzać saldo konta czy doładowywać telefon komórkowy. Dla klienta bankomaty stają się - obok bankowości internetowej - głównym narzędziem dostępu do usług bankowych.

Jacek Brzeziński, BZ WBK

Dlatego też powinny działać on-line, bez zakłóceń 24 godziny na dobę, z minimalnym prawdopodobieństwem awarii. Stosowane przez wiele lat przez banki łącza analogowe nie dawały możliwości zdalnej diagnozy awarii. Dopiero modernizacja łączy, w których działa sieć bankomatów, w oparciu o łącza cyfrowe i technologię IP VPN, pozwoliła Bankowi Zachodniemu WBK na podniesienie jakości i dostępności oferowanych usług bankomatowych.

„Bankomat to automatyczne urządzenie pozwalające na przeprowadzenie transakcji bankowych bez kontaktu z pracownikiem banku” – tak w skrócie mówi definicja. Służy głównie do wypłat gotówkowych. W ostatnich latach, wraz z rozwojem technologicznym tych urządzeń, pojawiły się nowe usługi, jak choćby sprawdzenie stanu konta, możliwość dokonania wpłat czy doładowanie telefonów komórkowych. Transakcja jest zawierana dzięki wykorzystaniu karty z paskiem magnetycznym lub – coraz częściej – z wbudowanym chipem. Po wpisaniu kilku cyfr kodu PIN właściciel konta dostaje się do własnych pieniędzy.

Dla większości z nas korzystanie z bankomatu to zupełnie standardowe działanie. Oczywiste wydaje się również to, że bankomat powinien być niezawodny, czyli można z niego skorzystać o każdej porze dnia i nocy. Tymczasem jest to „urządzenie teleinformatyczne”, które – jak każde – może ulec okresowym awariom. Ograniczenie wypadków, kiedy „bankomat jest chwilowo nieczynny”, zapewnienie bezpieczeństwa transakcji zależy nie tylko od budowy urządzenia, ale również formy podłączenia go do sieci teleinformatycznej banku.

Nowe pewniejsze usługi

Jeden z największych polskich banków, Bank Zachodni WBK SA, powstał w 2001 roku w wyniku fuzji Banku Zachodniego SA i Wielkopolskiego Banku Kredytowego SA. Instytucja ma w swojej ofercie szeroki wachlarz usług finansowych skierowanych zarówno do klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych. Od wielu lat odnosi duże sukcesy na rynku i dzisiaj ma 511 placówek na terenie całej Polski, obsługuje ponad 2,3 miliona klientów.

Sieć bankomatów BZ WBK to ponad 1000 maszyn. Ze względu na konieczność sprostania wymogom klientów, bank inwestuje w innowacyjne rozwiązania technologiczne, które ułatwiają rozwój usług oferowanych przez te urządzenia. Przykładem takich dział...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI