Technologie: Czy bezpieczny bank może być mobile

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Tak zatytułowany był panel tematyczny ogólnopolskiej konferencji "IBM BusinessConnect 2013", zorganizowanej 10 września 2013 r. przez firmę IBM Polska w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W panelu wzięło udział kilkudziesięciu bankowców i ekspertów IT z sektora bankowego i finansowego. Specjalnymi gośćmi byli: Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A. oraz Wojciech Bolanowski dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej PKO Banku Polskiego S.A., zaś moderatorem był redaktor naczelny miesięcznika "BANK" Stanisław Brzeg-Wieluński.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Aż 55 proc. sprzedawanych w tym roku w Polsce telefonów to smartfony, czy reakcja banków na ten fakt i tworzenie mobilnych platform płatniczych jest zgodne z oczekiwaniami polskich klientów?

Wojciech Bolanowski: Banki dobrze wiedzą, że to nowy trend w technologii, którego nie mogą pominąć. Ale zadajmy sobie pytanie, do czego te smartfony są na razie wykorzystywane? Czy rzeczywiście do mobilnych płatności, czy jednak głównie do rozrywki, takiej jak: surfowanie po internecie lub słuchanie muzyki? Dla banków to interesujący, ale tylko jeden z wielu kanałów dostępu i komunikacji, którego znaczenie w bankowości transakcyjnej będzie rosnąć, pewnie kosztem tradycyjnej bankowości internetowej. Długo jeszcze nie stanie się jednak dominującym kanałem dystrybucji.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Banki mają nadzieję, że dzięki zastosowaniu takich narzędzi, jak np. big data, i specjalne programy segmentacji klienta lepiej poznają swoich klientów. Czy social media jest równie pewnym sposobem na poznanie przyzwyczajeń konsumentów, aby ta wiedza przełożyła się na ich płatności mobilne?

Bartłomiej Nocoń: Obserwowane, rosnące zainteresowanie zagadnieniami big data niewątpliwie będzie wywierać wpływ na realizowane strategie biznesowe. Ten trend jest już widoczny w szczególności na rynkach rozwiniętych (USA, Europa Zachodnia). Na silnie nasyconym rynku, gdzie klient ma realną możliwość wyboru, umiejętność zwiększenia trafności podejmowanych decyzji biznesowych decyduje o sukcesie. Płatności mobilne to usługa, którą jak każdą inną banki starają się dopasować do oczekiwań i zachowań użytkownika, biorąc pod uwagę informacje ze źródeł wewnętrznych oraz dane i analizy z rynku. W mojej opinii na rynku polskim aktualnie media społecznościowe mogą przede wszystkim być źródłem informacji o zmieniających się zachowaniach klientów i opiniach o ofercie bankowej.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Czy mamy więc do czynienia z kolizją funkcji dostępności usług mobilnych z bezpieczeństwem banku?

Bartłomiej Nocoń: Banki korzystają z możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie i usługi mobilne są tego najlepszym przykładem. Uważam, że nie można jednak mówić o kolizji bankowych usług mobilnych z bezpieczeństwem. Z punktu widzenia klienta priorytetem jest wygoda i użyteczność dostarczanego rozwiązania. Równocześnie dla banku istotne jest bezpieczeństwo transakcji i powierzonych środków. Produkt, który otrzymuje klient, to efekt kompromisu – wyważenia ograniczeń wynikających z bezpieczeństwa w stosunku do wygody użytkowania. Uważam, że potencjalnym zagrożeniem nie jest sama forma dostępu do konta, a raczej nieprzestrzeganie zaleceń bezpieczeństwa. Pragnę podkreślić, Bank Pekao S.A. nieprzerwanie prowadzi działania edukacyjne w zakresie bezpiecznego korzystania z kanałów elektronicznych.

Wojciech Bolanowski: Właśnie z myślą o bezpieczeństwie edukujemy naszych klientów, także tych najmłodszych. Jako jedyni ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI