Technologie: Co nas czeka?

Technologie: Co nas czeka?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Technologią, o której szczególnie dużo mówiło się w minionym roku, będzie oczywiście blockchain (DLT), ale rosło też zainteresowanie robotyzacją i automatyzacją procesów (RPA) oraz sztuczną inteligencją (AI). Banki inwestowały w cyfrową transformację i budowały różne modele współpracy z fintechami. Czy przełoży się to na oczekiwane efektywne kosztowo usprawnienie procesów, a dla klientów w wysyp nowych usług i poprawę cyfrowego doświadczenia w kontaktach z bankiem?

Maciej Kowal

Sektor finansowy, w tym szczególnie banki, narzeka na regulacyjne tsunami, które utrudnia szybkie wykorzystanie wielu technologicznych nowinek. Z drugiej strony jest to swoisty parasol ochronny dla branży, co więcej – daje on czas na dopracowanie technologii i procedur. W efekcie otrzymujemy rozwiązania efektywne i bardziej bezpieczne. Przykładem coraz szersze wykorzystanie technologii chmurowych w branży.

W jakich segmentach oczekujemy w tym roku postępu? Jak zawsze priorytetem jest zwiększanie bezpieczeństwa (technologie biometryczne, sztuczna inteligencja itp.). Trzeba przygotować się na otwartą bankowość, np. oferując lepiej spersonalizowane oferty. Na pewno warto w większym stopniu wykorzystać zaawansowaną analizę danych, sięgając do nowych ich źródeł. Na taką potrzebę stara się odpowiedzieć Biuro Informacji Kredytowej, przygotowując analizy z użyciem geolokalizacji oraz danych o klientach pozyskanych z innych branż. Wydaje się, że dużo można osiągnąć poprzez technologie związane z AI (artificial intelligence) i RPA (robotic process automation). Jak wynika z wielu badań, obecnie nawet do 80% czasu zajmują pracownikom biurowym powtarzalne ręczne czynności. Tu jest duży margines do zwiększenia produktywności i wydajności. Obserwuje się też tendencję do łączenia się z zewnętrznymi dostawcami usług w celu bardziej kompleksowej obsługi klientów i wykorzystania nowych strumieni przychodów. Może to zapobiegać utracie relacji i dochodów przy nadal niskich stopach procentowych.

Jedno w tym roku jest pewne – praktycznie zastosowana zostanie w bankach (i nie tylko) technologia DLT (Distributed Ledger Technology). Powinno to zwiększyć bezpieczeństwo natychmiastowych transferów płatności (krajowych i transgranicznych), bez pośredników i z bezzwłoczną weryfikacją. Na pewno warto wspomnieć o technologii IoT (Internet of Things). Testuje się już takie rozwiązania w oddziałach o dużym natężeniu ruchu. Dla przykładu – użycie sygnalizatorów lub czujników pozwala uwierzytelnić klienta od razu po jego wejściu do oddziału i skierować go do właściwego konsultanta oraz wstępnie przygotować ofertę zgodną z jego preferencjami.

Jeśli cho­dzi o bankowość oddziałową, to w placówkach coraz bardziej po­pularne staną się urządzenia typu beacon, które umożliwiają efek­tywne wsparcie interakcji z klien­tem. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej pozwalają wykryć jego obecność w oddziale.

Czas nowych technologii

Zapytaliśmy przedstawicieli firm technologicznych, konsultingowych, kancelarii prawnych i fintechów, jaki będzie rozpoczynający się rok. Tadeusz Woszczyński, Country Manager Poland w Hitachi Europe, uważa, że będzie to przede wszystkim rok regulacji. – W jednym roku banki muszą dostosować się do regulacji: MiFID II, RODO/GDPR i PSD2. Do lutego banki muszą odpowiedzieć też na problem trwałego nośnika. Najważniejsze będą technologie, które pomogą bankom w dostosowaniu się do tych wymogów. Wśród nich można wymienić macierz WORM – w tej chwili jedyne rozwiązanie uznane przez UOKIK za bazę trwałego nośnika. Odpowiada ono też na wymagania MiFID2 i RODO/GDPR. Kolejne to biometria – silne uwierzytelnianie jest wymagane przez PSD2 i będzie ona miała kluczowe znaczenie przy potwierdzaniu transakcji w bankowości korporacyjnej (duży wolumen, duże ryzyko), oraz w bankowości mobilnej (duża podatność na ataki) – podkreśla Tadeusz Woszczyński. Warto przypomnieć, że WORM (Write-Once-Read-Many) to technologia przechowywania danych, która polega na jednokrotnym ich zapisie na nośniku, bez późniejszej możliwości ich zmodyfikowania, aby zapobiec przypadkowemu usunięciu lub zmianie poufnych informacji przez użytkowników.

Ben Jessel, Managing Principal w firmie konsultingowej Capco, która niedawno otworzyła biuro w Warszawie, jest przekonany, że nastąpi rozszerzenie zastosowań technologii blockchain i przesunięcie jej od transakcji opartych na kryptowalutach, takich jak bitcoin i ethereum, do głównego nurtu usług bankowych. – Mastercard wypuścił już na rynek wykorzystujące technologię blockchain rozwiązanie do pożyczania i Ripple (Ripple Transaction Protocol – RTXP). Ta światowa sieć dystrybucyjna jest już testowana w ponad 100 bankach na całym świecie, we współpracy z Earthport – szybkim systemem płatniczym, stosowanym przez największe instytucje finansowe – zauważa. Jego zdaniem, banki staną ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI