Technologie: Bezpieczeństwo klientów bankowości internetowej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2016.10.foto.048.a.400xDynamiczny rozwój usług w kanałach elektronicznych w ostatnim dziesięcioleciu zmienił formę obsługi klientów. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić bank, który nie oferuje przynajmniej podstawowych usług tego typu. Wdrożenie nowego modelu obsługi klienta zmieniło również rolę typowej placówki bankowej.

Andrzej Kawiński

Andrzej Kawiński

Założyciel Instytutu Analiz i Prognoz Rynkowych, firmy rekomendowanej przez oba zrzeszenia banków spółdzielczych do wykonywania audytów końcowych Rekomendacji D. Zawodowo związany z branżą nowoczesnych technologii i systemów bankowych zapewniających sprawne świadczenie usług i bezpieczeństwo obrotu gotówki. Od 1 marca 2014 r. na stanowisku Regional Manager Banknote Processing firmy Giesecke & Devrient GmbH. Wcześniej związany z firmami: Wincor Nixdorf, Siemens Nixdorf oraz IMPAQ. W latach 2007-2013 przewodniczący Forum Technologii Bankowych w Związku Banków Polskich. Absolwent Politechniki Warszawskiej. W 2005 r. ukończył studia Executive MBA w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów we współpracy z Rotterdam School of Management i Uniwersytetem Gdańskim.

W miejsce dużych oddziałów, wyposażonych w kasy z pancernymi szybami i sejfami na zapleczu, pojawiły się niewielkie placówki, często oferujące jedynie usługi doradcze. Nowa forma obsługi klientów wpłynęła na ograniczenie kosztów ich funkcjonowania. Zmniejszenie liczby oddziałów, ich powierzchni, liczby personelu przełożyło się na konkretne oszczędności w sektorze banków komercyjnych. Z punktu widzenia banku zaoferowano klientowi lepszą usługę tańszym kosztem. Czy tak jest w rzeczywistości?

Dwa światy

Przy wdrażaniu elektronicznych kanałów obsługi klientów mało kto przewidywał skalę ataków, która obecnie spotyka banki. Skala oszustw w polskim sektorze bankowym sięga setek tysięcy spraw rocznie. Dodajmy wszakże od razu – banki od wielu lat inwestują w technologie związane z bezpieczeństwem. Duże budżety instytucji komercyjnych umożliwiają skuteczną ochronę przed atakami. Inaczej sytuacja wygląda w sektorze banków spółdzielczych. Wydawać by ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI