Technologia to DNA polskich banków

„Nawiążę do raportu firmy doradczej Deloitte, który pokazuje poziom cyfryzacji w poszczególnych krajach i bankach. Wśród 30 światowych liderów bankowości cyfrowej znajdują się 4 polskie banki” – zaznaczył wiceprezes ZBP.
Podkreślił, że specyficzną platformą współpracy banków z firmami technologicznymi jest Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich.
FTB to grono 65 firm technologicznych, które współpracują ze sobą i ze środowiskiem bankowym już od ponad 15 lat.
Czytaj także: Kongres FTB 2025: Nagroda Innowator Przyszłości im. Profesora Piotra Płoszajskiego dla Dariusza Mazurkiewicza
FTB – unikalna forma współpracy banków i firm technologicznych
Szereg rozwiązań funkcjonujących w sektorze bankowym jest efektem pomysłów wypracowanych w ramach FTB.
„Postawiliśmy na wielostronną współpracę. 65 firm technologicznych, które skupia FTB tworzy środowisko, które dyskutuje jednocześnie z kilkunastoma polskimi bankami” – wyjaśniał Włodzimierz Kiciński.
Jak zauważył – w Europie Zachodniej banki ze względu na swoją wielkość zwykle organizują konkursy, na podstawie których wybierają jedną firmę technologiczną, z którą potem współpracują.
Tymczasem w Polsce w ramach FTB są wypracowywane pomysły w dialogu pomiędzy firmami, które niejednokrotnie ze sobą konkurują. W efekcie powstają różne rozwiązania dotyczące często tego samego problemu. To umożliwia wybór optymalnego rozwiązania technologicznego i możliwość szybkiego jego wdrażania.
„Tego nam zazdroszczą inne asocjacje bankowe działające w Unii Europejskiej” – zauważył wiceprezes ZBP.
Czytaj także: Kongres FTB 2025 o współdziałaniu sektora bankowego i technologicznego
Sprostać oczekiwaniom regulatorów i klientów
Mówiąc o najważniejszych obecnie problemach do rozwiązania z punktu widzenia banków i firm technologicznych Włodzimierz Kiciński wskazał na szereg wymagań regulacyjnych, którym musi sprostać sektor bankowy, a co będzie możliwe także dzięki technologii.
Są też regulacje takie jak DORA, które dotyczą zarówno banków, jak i dostarczających im usługi i rozwiązania firm.
„Oczywiście firmy technologiczne również podlegają tej regulacji. Wówczas badamy, na ile to jest stabilna i bezpieczna współpraca” – doprecyzował nasz rozmówca.
Cyberbezpieczeństwo jest jego zdaniem najważniejszym obszarem współpracy banków i firm technologicznych.
Ważna jest także współpraca przy tworzeniu, przygotowaniu i sprawdzaniu nowych produktów bankowych. Także tych, w których jest wykorzystywana sztuczna inteligencja.
„W tej dziedzinie współpraca jest absolutnie niezbędna i tutaj również dokonuje się postęp, poczynając od operacji w backoffice, także w kontaktach z klientami. AI i jej zastosowania to drugi obszar bardzo ważny w naszej współpracy” – mówił.
Wiceprezes wskazał również na najnowszy obszar współpracy z firmami technologicznymi, związany z regulacjami dotyczącymi dostępności.
„Banki będą musiały zaproponować rozwiązania we wszystkich kanałach ich kontaktów z klientami, które muszą odpowiadać wymogom prawa, wymogom regulacyjnym i być odpowiednie w stosunku do różnych środowisk klientów. Muszą być one spójne i bezpieczne” – stwierdził Włodzimierz Kiciński.