Technologia musi rozwijać się w sposób budujący zaufanie – Raport PAB-WIB

Technologia musi rozwijać się w sposób budujący zaufanie – Raport PAB-WIB
Fot. stock.adobe.com / Muhammad
Choć banki coraz szerzej wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji zarówno w procesach wewnętrznych, jak i do kontaktu z klientem, Polacy mają na ten temat skromną wiedzę. Najwięcej wiedzą młodzi. Wolimy rozmawiać z ludźmi niż z botami, a obawy związane z AI przeważają nad dostrzeganymi korzyściami – stwierdza raport „AI w finansach i bankowości oczami polskiego konsumenta”, sformułowany na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. Podpowiada też, co banki mogą zrobić, by sztuczna inteligencja była akceptowana przez klientów, bo ostatecznie sukces wdrożeń właśnie od tego zależy.


Jacek Ramotowski

Autorką raportu jest profesor psychologii Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Katarzyna Sekścińska, z którą współpracowali Agnieszka Wachnicka, Bartłomiej Nocoń, Aleksandra Ciupak, Katarzyna Pawlik, Aleksandra Kaszuba, dr Tomasz Pawlonka i Agnieszka Nierodka ze Związku Banków Polskich oraz Paweł Jakubik z EY, Karol Mazurek z Accenture i Dorota Zaremba z SAP. Podstawą były badania przeprowadzone techniką CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, w których wzięło udział 2101 Polaków wieku 18-67 lat.

Banki coraz chętniej wykorzystują technologie

„Wyniki tego raportu można by więc podsumować jednym równaniem: Edukacja + lepsze AI + bezpieczeństwo + możliwość kontaktu z człowiekiem = większa akceptacja AI w bankowości” – napisała Katarzyna Sekścińska.

Jakie są fakty? Banki coraz szerzej wdrażają narzędzia sztucznej inteligencji w procesach wewnętrznych i w obsłudze klienta. Wykorzystywane są do analizy kredytowej, wykrywania oszustw, ochrony przed cyberatakami, a także do kontaktu z ludźmi. Padają np. pomysły stworzenia wirtualnego agenta AI, który będzie pośredniczył w relacji pomiędzy bankiem a klientem. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji procesy mogą być automatyzowane, pracownicy odciążani od prostych, powtarzalnych czynności, a klienci mogą się sami obsługiwać. Sztuczna inteligencja daje bankom realne korzyści, polegające na zwiększaniu efektywności i bezpieczeństwa operacyjnego.

Co jednak zrobić, żeby klienci banków to akceptowali? Nie dla każdego zderzenie z botem, zamiast przywitania przez uśmiechniętego pracownika, jest komfortowe. Jak oswajać klientów z botami? Jak programować boty, by dawały klientom poczucie komfortu i bezpieczeństwa? To dwie strony tej samej monety – akceptacji AI przez klientów banków w świadczonych im usługach.

Raport stwierdza, że kluczowe dla zwiększenia akceptacji są takie funkcjonalności, które poprawiają bezpieczeństwo i optymalizują czas kontaktu z instytucjami finansowymi. Przede wszystkim jednak technologia musi służyć klientom i budować ich zaufanie.

„Kluczowe będzie jednak nie tylko naturalne oswajanie się z AI, ale także rozwój technologii w sposób budujący zaufanie i odpowiadający na realne potrzeby klientów” – podkreśliła Katarzyna Sekścińska.

Dzięki przeprowadzonym badaniom raport obfituje w wiele informacji o tym, w jaki sposób Polacy korzystają z usług bankowych. Potwierdza intuicyjną wiedzę, że dla najmłodszego pokolenia dorosłych (generacja Z, obecnie 18-30 lat) podstawowym sposobem kontaktu z bankiem jest aplikacja mobilna. Jednak równocześnie obala przekonanie, jakoby najstarsze badane pokolenie (61-67 lat) miało być wykluczone cyfrowo i nie korzystać ze zdalnej bankowości. Choć faktem jest, że młodsi preferują apki, starsi strony www jako podstawowy kanał dostępu do usług, to generalnie odsetek osób korzystających z obu narzędzi jest zbliżony, co świadczy, że w ostatnich latach zaszła spora zmiana. Nie znaczy to jednak, że starsze pokolenie jest w stanie oswoić się z każdą technologiczną zmianą.

Celem badania było przyjrzenie się, jak klienci banków postrzegają wykorzystanie rozwiązań AI, jak podchodzą do wirtualnych asystentów i czatbotów i w jaki sposób to podejście różni się w zależności od pokolenia. Czy klienci mają świadomość, że spotykają się w relacjach z bankiem z narzędziami sztucznej inteligencji? Jakie w związku z tym mają doświadczenia, jakie dostrzegają wady i zalety, czy ich doświadczenia przekładają się na kształtowanie konkretnych postaw i czy postawy te charakteryzuje otwartość na wykorzystywanie rozwiązań AI w różnych obszarach usług finansowych, czy też nie. Raport analizuje także, jakie szanse i zagrożenia widzą Polacy w związku ze stosowaniem AI przez banki.

Klienci wciąż wiedzą za mało o AI

Jakie są wyniki badań? Podstawowa konstatacja jest taka, że Polacy mają niewielką wiedzę i świadomość w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji w usługach finansowych. Ogółem 45% respondentów badania zadeklarowało, że nie ma żadnej wiedzy o wykorzystaniu AI, a kolejne 38% wskazało, że ich wiedza jest co najwyżej podstawowa. Brak wiedzy najczęściej deklarują osoby z pokolenia baby boomers, czyli pomiędzy 61 a 67 rokiem życia (57%). Zaledwie 2% Polaków czuje, że ma zaawansowaną wiedzę w tej dziedzinie.

Niemal 50% Polaków zupełnie nie wie, jak działają rozwiązania AI wykorzystywane w finansach do obsługi klienta i nie zna zakresu, w jakim instytucje wykorzystują AI do współpracy z nimi. Szczególnie niska jest znajomość takich technologii, jak machine learning, a także zakresu gromadzonych przez instytucje finansowe danych i sposobu ich zabezpieczania.

Aż 56% z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK