Tatra banka – najbardziej innowacyjnym bankiem w Europie Środkowo-Wschodniej
Powstał w 1990 roku jako pierwszy prywatny bank Słowacji.
Nazwą nawiązywał do banku, założonego w 1885 roku, który został znacjonalizowany w 1945 roku, a następnie przestał istnieć.
Tatra banka jest obecnie jednym z trzech największych słowackich banków komercyjnych. Jest częścią najsilniejszej austriackiej grupy bankowej Raiffeisen Bank International AG. Posiada aktywa 21,6 mld euro, zatrudnia 3300 pracowników i posiada 72 oddziały.
W roku 2022 osiągnął zysk 193,8 mln euro. Jego spółkami zależnymi są Tatra Asset Management, DDS Tatra banka i Tatra-Leasing.
Tatra banka: od płatności mobilnych do konta Błękitna Planeta
Innowacyjność jest ważnym elementem strategii banku.
Niemal co rok wprowadza nowe rozwiązania technologiczne.
W 2012 roku bank uruchomił płatności mobilne, w 2013 biometrię głosową, w 2015 roku bankowość internetową w inteligentnych zegarkach, w 2018 biometrię twarzy, w 2019 wirtualnego doradcę finansowego – chatbot Adam – który odpowiada na pytania klientów, dotyczące operacji bankowych, w 2022 roku konto Błękitna Planeta, mające dostęp do kompleksowych usług finansowych.
Wprowadzane przez Tatra banka innowacje często wykraczają poza ramy banku.
Na przykład w 2019 roku Tatra zaoferował innym bankom usługę, polegającą na zdalnej weryfikacji klientów poprzez Application Programming Interface (API).
Tatra banka ekspertem biometrycznym
Tatra banka stał się ekspertem w stosowaniu danych biometrycznych twarzy i od 2022 roku oferuje innym organizacjom swoje know-how w tym obszarze. Zainteresowanie tą nową usługą wyraziło wiele firm zagranicznych, uznając, że biometria oferuje bardziej godny zaufania i bezpieczny sposób zdalnej identyfikacji potencjalnych klientów.
W listopadzie 2022 roku Tatra wprowadziła edukację finansową do szkół średnich na Słowacji, wykorzystując technologię Virtual Reality (VR) do rozrywki i edukacji. Uczniowie poznają podstawy inwestowania podróżując w wirtualnym helikopterze nad Tatrami.
Bank kładzie duży nacisk na odpowiedzialność społeczną i ekologiczną. W ubiegłym roku Tatra jako pierwszy bank na Słowacji zaoferował klientom aplikację do śledzenia wpływu zakupów na środowisko w sklepach spożywczych, restauracjach i na stacjach benzynowych. Klient uzyskuje w ten sposób informację, jak robione przez niego zakupy wpływają na emisję CO2.