Szybszy meldunek i uzyskanie od ręki zaświadczenia o stanie cywilnym; rząd przyjął projekt rozszerzający katalog spraw urzędowych załatwianych zdalnie
„Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych” – czytamy w komunikacie.
Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji.
Najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie
Wśród nowych usług online będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego.
Najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie:
- Przyjęcie podstaw prawnych do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym.
- Włączenie usług do witryny gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).
- Przy pomocy nowych usług możliwe będzie:
– pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL;
– zameldowanie oraz wymeldowanie się;
– zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu;
– pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci;
– pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych;
– złożenie wniosku o udostępnienie danych z rejestru PESEL, zarówno w trybie jednostkowym, jak i teletransmisji oraz przedkładanie w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków do przyznania dostępu;
– pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego;
– pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.
Nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r.
Rozwiązania cyfrowe dostępne są obecnie m.in. w postaci e-PIT-u, e-zwolnień, e-recept, zgłoszenia narodzin dziecka. W formie elektronicznej obsługiwani byli także przedsiębiorcy, składający wnioski w ramach tarczy antykryzysowej. Z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków.