Sztuczna inteligencja wspiera niewidomych i niedowidzących klientów ING Banku Śląskiego
LEOthon pod hasłem #AIwspieraniewidomych to technologiczno-biznesnowy hackathon zorganizowany dla studentów Akademii Leona Koźmińskiego oraz pracowników i partnerów ING Banku Śląskiego.
Cel: zmniejszenie efektu wykluczenia cyfrowego
W trakcie hackathonu zespoły zmierzyły się z ważnym społecznie wyzwaniem polegającym na wsparciu niewidomych oraz niedowidzących klientów, korzystających z usług bankowych.
Biznes musi być oparty na wartościach. W ING naszą odpowiedzialnością jest dbałość i troska o klientów
Kluczowym zadaniem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji oraz modelach Machine Learning i Deep Learning, sposobach interakcji z użytkownikiem, weryfikacją możliwości prawnych oraz technologicznych banku.
‒ Biznes musi być oparty na wartościach. W ING naszą odpowiedzialnością jest dbałość i troska o klientów. Jesteśmy wrażliwi na to, jacy są i jakie mają potrzeby. Tylko dzięki empatii i zrozumieniu możemy proponować usługi odpowiednie i dostępne dla różnorodnych grup odbiorców.
W tym duchu postawiliśmy zadanie uczestnikom LEOthonu, którzy projektowali inspirujące rozwiązania dla niewidomych i słabowidzących klientów banku – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.
Zwycięskie projekty wyznaczają kierunek, w jaki sposób najnowocześniejsza technologia może wspierać klientów w codziennym życiu
‒ Sztuczna inteligencja to jedna z czołowych technologii naszych czasów. Jej potencjał powinniśmy wykorzystywać na wszystkich polach działalności. Dlatego w ramach LEOthonu zaproponowaliśmy uczestnikom opracowanie rozwiązań, w których AI może przyczynić się do zmniejszenia efektu wykluczenia cyfrowego.
Zwycięskie projekty wyznaczają kierunek, w jaki sposób najnowocześniejsza technologia może wspierać klientów w codziennym życiu – powiedział Sławomir Soszyński, wiceprezes ING Banku Śląskiego.
Czytaj także: Portal edukacji cyfrowej i finansowej GotowiBezgotowkowi.pl już działa
Nauka przez działanie, pod okiem mentorów
Nad pracą uczestników czuwali eksperci w trakcie sesji mentorskich. Wśród nich byli eksperci specjalizujący się w rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, data science, user experience, a także osoba niewidoma, która przybliżyła uczestnikom wyzwania, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnością.
Nie zabrakło również dodatkowych aktywności, jak rozciągający trening, czy wspólny zdalny lunch. W ostatniej części LEOthonu zespoły zaprezentowały swoje projekty przed Jury.
‒ Google tworzy produkty i usługi dla wszystkich. Dlatego nieustannie pracujemy nad tym, aby udoskonalać nasze aplikacje, zwiększając komfort korzystania z nich dla osób z niepełnosprawnością – powiedziała Magdalena Dziewguć, Google Cloud Poland Country Manager.
Wszyscy tworzymy platformę do robienia czegoś naprawdę ważnego i robienia rzeczy, które mają sens
‒ Nauka przez działanie to coś, co jest tak ważne dla Akademii Leona Koźmińskiego, a także dla naszych partnerów ING Banku Śląskiego i Google Cloud. Nie ma lepszego sposobu na udowodnienie, że uczelnia jest potrzebna, niż takie działania, jak LEOthon.
Mamy świetnych studentów z kreatywnością, mamy świetnych partnerów, mamy uniwersytet i wszyscy tworzymy platformę do robienia czegoś naprawdę ważnego i robienia rzeczy, które mają sens. To nie pierwszy raz, kiedy Koźmiński Business Hub organizuje takie wydarzenie i było to bardzo udane wydarzenie, bo czujemy, że to, co robimy, ma znaczenie dla rzeczywistości – powiedział prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Czytaj także: Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo: Fundacja Polska Bezgotówkowa wspiera kampanię edukacyjną ZUS
Nagrodzone rozwiązania
Zwycięzcami LEOthonu pod hasłem #AIwspieraniewidomych zostały następujące projekty:
I miejsce: innowacyjne rozwiązanie Robbi, które przy pomocy sztucznej inteligencji, takiej jak programowanie neurolingwistyczne (NLP), Machine Learning (ML) i Deep Learning (DL) umożliwia głosowe zarządzanie przelewami i nadchodzącymi płatnościami, inwestycjami, giełdą, zmianą limitów, zarządzaniem kartami, czy płatności BLIK.
II miejsce: ING Vision, rozwiązanie które, dzięki technologiom: Google Maps Api, Google Vision Api, Google Text-to-speech Api, Google Speech-to-text Api, Google OCR, wirtualni agenci Google oraz andcard.io. umożliwi obsługę bankomatów za pomocą aplikacji w telefonie, odczytanie dokumentów bankowych za pomocą skanu oraz odczytanie danych na kartach kredytowych, takich jak nr CSV.
III miejsce (ex aequo): JEEP, czyli rozwiązanie składające się z dwóch głównych komponentów, których priorytetem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w efektywnym korzystaniu z aplikacji Moje ING. Pomysł wykorzystuje najnowocześniejsze techniki sztucznej inteligencji, takie jak BERT przy użyciu Google Auto ML i Google Speech-to-text, które pozwalają na bezproblemową obsługę bez użycia rąk. Cały proces polega na rozmowie z wirtualnym asystentem i podejmowanie działań w ramach aplikacji, które użytkownicy są w stanie wykonać.
III miejsce (ex aequo): FaceING, czyli funkcja aplikacji bankowej, dzięki której niewidome osoby mogą wypłacać pieniądze z bankomatu. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i Machine Learning odbywa się to w bezpieczny sposób bez potrzeby pomocy ze strony osób trzecich.
Czytaj także: Czy pandemia COVID-19 pogłębiła podział świata na podłączonych i niepodłączonych do sieci?