Sztuczna inteligencja pomaga Empikowi otwierać nowe salony

Sztuczna inteligencja pomaga Empikowi otwierać nowe salony
Źródło: Empik
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Grupa Empik z każdym kolejnym rokiem coraz mocniej zaznacza pozycję lidera sprzedaży wielokanałowej. 15 nowych sklepów, w sumie 289 otwartych salonów w całej Polsce - z takim wynikiem marka zakończyła rok 2020, utrzymując tym samym tempo ekspansji określone na lata 2019‒2023.

W 2021 roku otworzy ok. 20 nowych salonów i 10 sklepów Papiernik by Empik.

Odpowiednio do lokalizacji dopasowujemy wypracowane i sprawdzone już formaty sklepów

W identyfikacji lokalizacji z największym potencjałem Empik korzysta ze sztucznej inteligencji, w oparciu o innowacyjne modele opracowane i wdrożone przez wewnętrzny Zespół Data Science.

Ścieżka rozwoju: sklep dopasowany do lokalizacji

W 2020 roku Empik skoncentrował się na zagęszczeniu liczby salonów w dużych miastach, równolegle rozwijając sieć o mniejsze miejscowości (powyżej 15 tys. mieszkańców), w których dotychczas nie był obecny lub posiadał pojedyncze sklepy.

– Szczególny potencjał widzimy w lokalizacjach w parkach handlowych, a w dużych miastach również bezpośrednio przy ulicach. Jednocześnie nadal stale bierzemy pod uwagę większe obiekty handlowe.

Odpowiednio do lokalizacji dopasowujemy wypracowane i sprawdzone już formaty naszych sklepów, tj. standardowy – powyżej 250 mkw., oraz mały – od 150 do 200 mkw. W 2021 roku chcemy też zwiększyć o cztery liczbę salonów w nowoczesnym formacie Future Store ‒ podkreśla Cezary Kupiec, Dyrektor Operacyjny Empiku.

Tylko od 25 listopada do 17 grudnia marka zainaugurowała swoją obecność m.in. w Łęcznej, Nysie i Ostrołęce, otworzyła też kolejne punkty w Wałbrzychu oraz Mławie. Ponadto w 2020 roku Empik zawitał do Jawora i Piastowa (luty), Otwocka, Kołobrzegu i Chojnic (maj), Ząbek (październik) oraz Strzelec Opolskich (listopad).

Niezależnie od lokalizacji czy formatu, wszystkie salony Empik są aktualnie otwarte i działają również we wszystkich galeriach handlowych.

Czytaj także: Jak pandemia zmieniła rynki handlowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Data Science w planowaniu ekspansji

W 2020 roku Zespół Data Science Empiku opracował i wdrożył innowacyjny model, który przewiduje, jak będą działać sklepy w danych lokalizacjach. 2021 rok przyniesie otwarcia pierwszych salonów, które pojawią się w miejscach wytypowanych przy pomocy zaawansowanych algorytmów.

Jak podkreślają przedstawiciele Empiku – zaawansowana analiza pozwala zoptymalizować inwestycje w nowe salony, zwiększając efektywność rozwoju.

Grono ekspertów data science wypracowuje rozwiązania na bazie sztucznej inteligencji nie tylko w procesach typowo technologicznych, ale szeroko, dla całej organizacji

Ten autorski model dostarcza rekomendacji i pomaga zidentyfikować sklepy o wysokim potencjale i wydajności, analizując szereg zależności i moc predykcyjną. Bierze pod uwagę kilkaset czynników – zarówno wewnętrznych, m.in. historię wyników poszczególnych formatów sklepów – oraz zewnętrznych, jak np. dane demograficzne czy geolokalizacyjne.

Projekt jest obecnie w fazie pilotażu, jednak już teraz pozwala na oszacowanie danych z dokładnością wyższą o 35% niż w ramach stosowanych wcześniej procesów. Z tego typu pionierskich rozwiązań data science korzystają także pozostałe działy firmy.

– Nasze specjalistyczne grono ekspertów data science wypracowuje rozwiązania na bazie sztucznej inteligencji nie tylko w procesach typowo technologicznych, ale szeroko, dla całej organizacji. Zarówno w zakresie sprzedaży stacjonarnej oraz e-commerce, jak i w kwestii optymalizacji łańcucha dostaw, rozwoju programów lojalnościowych czy nawet tworzenia treści.

Ta mnogość punktów styku z klientami zapewnia olbrzymi potencjał na wypracowanie unikalnych na rynku rozwiązań, dostosowanych do specyfiki naszego biznesu ‒ ocenia Kasper Yearwood, Head of Advanced Customer Analytics & CRM w Empiku.

Czytaj także: Co warto wiedzieć o nowych zasadach zakupów w internecie, które zaczną obowiązywać po 1 stycznia 2021 roku?

Wielokanałowy rozwój

Nowe salony to nie tylko rozwiązania, które mają zapewnić wygodny dostęp do kultury i rozrywki. Stanowią także zagęszczenie mapy odbioru bezpłatnych zamówień i rezerwacji z Empik.com.

W 2020 roku platforma intensywnie się rozwijała. Notowała dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty, a oferta przekroczyła w sumie 2,5 miliona produktów – nie tylko w modelu sprzedaży własnej, ale również via marketplace.

Pandemia utwierdziła nas w przekonaniu, że najlepszą drogą jest omnichannel. Dlatego też ekspansji sieci stacjonarnej towarzyszy rozwój Empik.com i ścisła integracja obu kanałów

Na Empik.com operuje już ponad 1600 sprzedawców zewnętrznych w 16 kategoriach produktowych. W ramach Dom i Ogród w ostatnim kwartale pojawiła się Strefa Design by Empik, czyli nowa przestrzeń online z najciekawszą ofertą polskiego i zagranicznego wzornictwa – od ceramiki, przez akcesoria modowe, biżuterię i pomysłowe propozycje prezentowe, po stylowe AGD.

– Stale pracujemy nad rozwiązaniami, które mają jak najlepiej odpowiadać na potrzeby i preferencje współczesnych konsumentów.

Pandemia utwierdziła nas w przekonaniu, że najlepszą drogą do tego celu jest omnichannel. Dlatego też ekspansji sieci stacjonarnej towarzyszy rozwój Empik.com i ścisła integracja obu kanałów, widoczna w praktyce w postaci m.in. usługi ekspresowej rezerwacji czy Premium Pay&Go ‒ podsumowuje Cezary Kupiec.

Tym samym uruchomiona w grudniu w ponad 40 salonach usługa Premium Pay&Go, stanowi kolejny istotny krok, postawiony przez Empik w 2020 roku.

Dzięki niej można skanować produkty przy półkach w sklepie stacjonarnym i opłacać je w pełni samodzielnie z poziomu aplikacji mobilnej, bez konieczności podchodzenia do kasy.

Czytaj także: Powolna strona internetowa to prosta droga do klęski biznesowej w e-handlu

Źródło: Empik