Sygnały: wrzesień 2011
MARŻE W PROMOCJI
Expander policzył, że w I półroczu 2011 r. przeciętna marża kredytów w złotych spadła z 1,6 do 1,29 proc., a tych w euro z 2,36 do 2 proc. W kilku bankach marże są obecnie nawet o 1 pkt. proc. niższe niż na początku roku. W ostatnich miesiącach wzrasta natomiast przeciętne oprocentowanie pożyczek w złotych i w euro.
Najbardziej marżę zredukował Pekao Bank Hipoteczny (z 2,5 do 1,5 proc.). W pierwszym półroczu stawka WIBOR 3M wzrosła o 0,74 pkt proc. (z 3,95 do 4,69 proc.). Banki przygotowują kolejne promocje, coraz popularniejsze jest przyznawanie bardzo niskich (lub żadnych) marż w początkowym okresie kredytowania, np. w pierwszych 12 miesiącach.
APLIKACJA NA PAMIĘĆ
Niemal co drugi pracownik banku, aby wykonywać swoje obowiązki, musi zapamiętać od 6 do 10 loginów i przypisanych im haseł – wynika z badań ankietowych na zlecenie firmy VSoft S.A. Gdy doda się do tego dane wykorzystywane poza pracą, liczba informacji potrzebnych do autoryzacji często ulega podwojeniu. Ilość danych potrzebnych do autoryzacji była zależna od zajmowanego stanowiska. 53 proc. pracowników obsługi klienta potrzebowało od 6 do 10 loginów i haseł. VSoft proponuje rozwiązanie problemu poprzez wdrożenie systemu zarządzania uprawnieniami i użytkownikami aplikacji z pojedynczym logowaniem, tzw. single sign-on. Stosowne testy aplikacji zostały już przeprowadzone na grupie 264 pracowników 22 polskich banków.
PROWIZJE DO CIĘCIA
Zdaniem ekspertów wciąż bardzo drogie są u nas usługi bankowości korporacyjnej. W Niemczech przeciętny koszt obsługi rachunku dla małych i średnich firm to w przeliczeniu 20 zł miesięcznie, we Włoszech 32 zł, a w Wielkiej Brytanii 38 zł. W Polsce – 70 zł. W czołowych krajach UE banki obniżają koszty prowadzenia rachunku lub wykonania przelewu, a opłaty i prowizje stają się marginalnym źródłem ich przychodów.
DOMOWE RACHUNKI
W Alior Banku można bezpłatnie opłacić za gotówkę domowe rachunki. Oferta dotyczy nie tylko klientów, lecz także osób z ulicy. Każdy uzyska potwierdzenie wykonania płatności przez rok, a bank gwarantuje, że środki dotrą na docelowe konto w jeden dzień roboczy.
OSZCZĘDNOŚCI TAKIE SOBIE…
Duże oszczędności ma tylko 1 proc., bardzo skromne -12 proc., skromne -19 proc. i takie sobie -12 proc., posiadanie jakichkolwiek funduszy deklaruje 44 proc. badanych osób, a takich, które mówią, że nie mają oszczędności, jest 48 proc. Z sondażu TNS OBOP wynika, że oszczędności nie ma dwie trzecie – 67 proc. – ankietowanych rodzin z wykształceniem podstawowym. W przypadku tych z wykształceniem wyższym odsetek ten wyniósł 26 proc. Oszczędności takie sobie, czyli więcej niż skromne, ale mniej niż duże – ma natomiast tylko 5 proc. badanych z wykształceniem podstawowym, a 23 proc. z wyższym. Wśród respondentów, którzy zadeklarowali oszczędności, większość trzyma je w bankach; dla 22 proc. najpewniejszym miejscem jest lokata, dla 11 proc. – zakup złota i drogocennych przedmiotów, dla 6 proc. obligacje. Lokaty w walutach obcych wskazało 5 proc., a inwestycje na giełdzie tylko 3 proc.
W FIRMIE… NA SWOIM
Tylko połowa pracujących Polaków lubi swoje codzienne zadania. Z przyjemnością zawodowe obowiązki wykonuje natomiast prawie ¾ pracowników zatrudnionych przez firmy, które mogą poszczycić się mianem najlepszego pracodawcy – wynika z badania międzynarodowej firmy doradczej i outsourcingowej Aon Hewitt. Oni też, w dużo większym stopniu niż pozostali pracownicy, uważają, że ich firma postrzegana jest w otoczeniu jako dobry pracodawca – twierdzi tak 80 proc. z nich, podczas gdy taką opinię ma tylko niespełna połowa badanych.
Badania wskazują na to, że najlepsze firmy bardziej niż inne starają się o to, by ich pracownicy nie tylko z przyjemnością przychodzili do pracy, ale mieli też poczucie jej sensu. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że poprzez budowanie zaangażowania pracowników budują też swój dobry wizerunek wewnątrz i na zewnątrz organizacji. A to pozwala m.in. na łatwiejsze pozyskanie talentów i przyszłych liderów.