Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
1godzin
35minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
1godzin
35minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
1godzin
35minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Sukcesywne eliminowanie luki płacowej jest naszym sektorowym priorytetem

14.05.2024 09:03 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sukcesywne eliminowanie luki płacowej jest naszym sektorowym priorytetem
Rozmawiamy z Bożeną Graczyk, wiceprezes ING Banku Śląskiego o zarządzaniu różnorodnością w polskich bankach komercyjnych.

Karol Mórawski: Podczas konferencji Pani Prezes uczestniczyć będzie w debacie, podsumowującej wnioski z raportu poświęconego zarządzaniu różnorodnością w polskich bankach komercyjnych. W jakich obszarach możemy powiedzieć, że polska bankowość spełnia europejskie standardy w tym zakresie, a gdzie wymaga najwięcej zmian?

Bożena Graczyk: Badanie, na podstawie którego przygotowaliśmy raport, dotyczą banków komercyjnych w Polsce. W tym zakresie możemy powiedzieć, że zdecydowana większość banków komercyjnych osiągnęła w ostatnim okresie zaawansowany poziom dojrzałości w zarządzaniu różnorodnością lub jest w okresie dynamicznego wdrażania włączających praktyk oraz budowania kultury otwartej na różnorodność.

Z badania wynika, że wysoki poziom dojrzałości DEI jest wprost powiązany z zagranicznym właścicielstwem banków oraz wpływem różnorodnych kultur, a co za tym idzie integracją różnych wartości.

Mamy również w Polsce grupę banków, głownie z polskim kapitałem, której działalność dotychczas w zakresie zarządzania różnorodnością ograniczała się do wypełniania wymogów regulacyjnych. Wierzę, że zmiany które zachodzą w społeczeństwie, w tym głos młodego pokolenia i coraz głośniej słyszany głos kobiet będą stymulowały pozytywne zmiany oraz większą otwartość na różnorodność i włączanie w każdym banku w Polsce, niezależnie od struktury właścicielstwa.

Pobierz Raport Zarządzanie różnorodnością

Download the Diversity Management Report
Pobierz Przewodnik dobrych praktyk 2025

Raport pokazuje, że na ten moment bankowe praktyki DEI skupiają się głównie na 3 wymiarach różnorodności:

– płci i jej zrównoważonej reprezentacji na szczeblach zarządczych,

– wieku i różnorodności generacyjnej w zespołach, która jest źródłem innowacji, rozwoju i otwartości na zmiany

– wsparcia rodziców i osób z obowiązkami opiekuńczymi, tak aby zminimalizować bariery w rozwoju zawodowym, zapewnić równe szanse dla wszystkich i nie stracić żadnego talentu.

Inne wymiary różnorodności, wokół których sektor integruje praktyki to niepełnosprawność, neuroróżnorodność i włączanie społeczności LGBT+.

Wymiarem, którym nie zajmujemy się, ze względu na homogeniczność sektora i regulacyjne uwarunkowania z tym związane, to wielokulturowość i różne narodowości. W przyszłości może to być dla nas duże wyzwanie, na które warto się przygotować.

Raport obszernie wskazuje bariery, które musimy pokonać tworząc włączające kultury organizacyjne, w różnych wymiarach różnorodności. I jednocześnie jest źródłem wielu praktyk działających na rzecz osadzania różnorodności w organizacjach. Jedną z dynamicznie rozwijających się praktyk jest działalność sieci pracowniczych, które adresują potrzeby osób z grup narażonych na wykluczenie ze względu na nasze nieświadome uprzedzenia, przekonania czy stereotypy. Nadal przed nami dużo pracy na rzecz budowania świadomości, umiejętności przywódczych czy otwartości prowadzenia dialogu, który łączy różne perspektywy i wartości.

Skupialiśmy się na polskim rynku i nie prowadziliśmy analiz porównawczych z europejskimi bankami, niemniej nawet z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że pomimo, iż w krajach zachodnich praktyki DEI są osadzane od lat nadal jest tam wiele do zrobienia, chociażby w kwestii reprezentacji płci na szczeblach zarządczych.

Najnowsze analizy fundacji 30%Club Poland, która monitoruje zmiany wśród największych spółek notowanych na GPW pokazują, że sektorem o największej różnorodności płci we władzach pozostaje sektor finansowy, w którym kobiety stanowią 27,3% władz.

Na kolejnym miejscu plasują się nieruchomości i detal z odpowiednio 19,5-proc. i 19,4-proc.  reprezentacją kobiet w zarządach i radach nadzorczych. Po środku stawki znajduje się sektor TMT z 17,2-proc. reprezentacją pań we władzach oraz medycyna z 16,9-proc. udziałem niedoreprezentowanej płci.

Najgorzej sytuacja wygląda w sektorze rolno-spożywczym (7,1%), przemyśle (14,4%) oraz energetyce i surowcach (15,2%).

Wyzwaniem dla sektora finansowego jest sukcesywne zwiększanie poziomu reprezentacji kobiet  i działanie jako role model dla innych sektorów na drodze do równości.

Jakie działania należałoby podjąć, by w polskim sektorze finansowym zredukować lukę płacową, i czy na tle innych sektorów jest ona porównywalna, większa czy mniejsza?

Jeśli chodzi o lukę płacową to dziś wszystkie organizacje, niezależnie od sektora, stoją przed wyzwaniem spójnego podejścia do jej rzetelnego zmierzenia. Obserwujemy pewną dowolność w raportowanych na rynek wskaźnikach luki płacowej co wpływa na trudność ich porównywania zarówno pomiędzy firmami jak i w poszczególnych sektorach gospodarki.

Musimy mieć również na względzie fakt, że jednym z ważniejszych czynników mających wpływ na poziom luki płacowej jest struktura zatrudnienia, a ta w każdym sektorze może istotnie się różnić.

Weźmy dla przykładu dane opublikowane przez GUS w lutym 2024, dotyczące luki płacowej z października 2022 roku. Wynika z nich, że najwyższą lukę odnotowano w sektorze finansowym i ubezpieczeń (27,6%). Należy jednak zaznaczyć, że w tym sektorze zatrudnionych było o połowę więcej kobiet niż mężczyzn. W tym samym raporcie odnotowano również ujemne wartości wskaźnika luki płacowej, wskazujące na wyższe wynagrodzenia kobiet niż mężczyzn. Wartości te dotyczą sektora Budownictwo (-11,4%), w którym kobiety stanowiły zaledwie 15,2% ogólnej liczby zatrudnionych.

Bez wątpienia luka płacowa istnieje i sukcesywne jej eliminowanie jest naszym sektorowym priorytetem. Jest wiele działań, które polski sektor finansowy powinien podjąć lub kontynuować aby zredukować lukę płacową w przyszłości. Mam tu na myśli działania mające na celu weryfikację praktyk zatrudniania, wynagradzania, promowania osób w organizacji w sposób wolny od nieświadomych uprzedzeń i stereotypów.

Kluczowe jest usuwanie barier na drodze do rozwoju i awansu zawodowego osób, które podjęły decyzję o rodzicielstwie oraz wzmocnienie pozycji kobiet i ich gotowości do sięgania po stanowiska na najwyższych szczeblach w organizacji.

Żadna firma i żaden sektor nie powinien zwlekać z podjęciem odpowiednich działań bo tylko one pozwolą nam wyrównać istniejące nieuzasadnione różnice. Niemniej istotnym elementem jest budowanie świadomości wśród menadżerów oraz pracowników odnośnie obowiązującej w bankach polityki wynagradzania niedyskryminującej żadnej z płci.

Zobowiązanie do eliminacji luki płacowej jest dziś profesjonalnym standardem w świecie biznesowym, to na czym powinniśmy się skupić to tworzenie i wdrażanie praktyk, które w istotny sposób pozwolą istniejącą lukę zniwelować jak najszybciej.

Więcej informacji, program oraz rejestracja są dostępne na stronie konferencji: www.BANK.pl/FinanseJutra

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bożena GraczykESG / Environmental, Social and corporate GovernanceING Bank Śląski S.A. / INGKonferencja Finanse Jutra
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}