Strefa VIP: Samolot w służbie biznesu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.04.foto.084.250xEfektywne prowadzenie firm wymaga szybkiego przemieszczania się, najlepiej w warunkach, które umożliwiają w trakcie nieraz wielogodzinnej podróży pracę lub wypoczynek. By spełnić te wymagania, już od lat 50. XX w. buduje się specjalne samoloty przeznaczone do podróży służbowych. Dzięki postępowi technologicznemu ostatnich lat samoloty te są coraz bardziej komfortowe i mogą coraz szybciej pokonywać coraz większe odległości.

Jarosław Dobrzyński

Jest też tendencja odwrotna – pojawiają się coraz mniejsze (choć komfortowe) samoloty, umożliwiające szybkie podróżowanie na krótszych trasach i operowanie z małych lotnisk.

Posiadanie samolotu biznesowego na własność jest opłacalne dla firmy, gdy lata on co najmniej 350-400 godzin rocznie. Poniżej tej granicy bardziej opłacalny jest czarter lub posiadanie udziału w samolocie (fractional ownership). Gama obecnie produkowanych jest bogata, różnią się one między sobą przede wszystkim wielkością, rodzajem napędu i osiągami, czyli głównie prędkością i zasięgiem. Podstawowy podział dotyczy napędu – turbośmigłowego lub turboodrzutowego. Samoloty turboodrzutowe oferują wyższy komfort lotu dzięki mniejszemu hałasowi i wibracji większą prędkość, jednak są zdecydowanie droższe w zakupie i eksploatacji od porównywalnej wielkości samolotów turbośmigłowych.

Samoloty turbośmigłowe

Samolotem łączącym komfort, dobre osiągi, uniwersalność i przystępną cenę jest Pilatus PC-12NG. Jest to jednosilnikowy samolot z napędem turbośmigłowym. W zależności od konfiguracji kabiny może zabierać od 4 do 9 pasażerów (typowy wariant biznesowy to 6 miejsc). Kabina, którą można aranżować na wiele sposobów ma ponad 5 m długości, 1,5 m szerokości i 1,47 m wysokości, z tyłu znajduje się bagażnik dostępny w locie o pojemności 1,13 m3. Napęd stanowi silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT-6A o mocy 1200 KM. Dzięki zastosowaniu tylko jednego silnika niższe są koszty zakupu i obsługi (wynoszą około połowę wartości obsługi małego samolotu odrzutowego), a pilot (którym nierzadko jest właściciel) nie musi posiadać uprawnień do pilotowania samolotów wielosilnikowych (Multi Engine Rating). W kabinie są miejsca dla dwóch pilotów, ale samolot jest dopuszczony do operacji z załogą jednoosobową. Prędkość przelotowa wynosi 519 km/h, a zasięg z 3 pasażerami i obowiązkową rezerwą paliwa na 45 minut lotu – 2889 km. Według Jana Borowskiego, właściciela firmy JB Investments, dealera Pilatusa w Polsce, zaletami PC-12, szczególnie istotnymi w naszych warunkach, są jego wysokie i wytrzymałe podwozie oraz krótki start i lądowanie, umożliwiające operowanie z małych lotnisk o nawierzchni trawiastej, jakich w naszym kraju jest najwięcej. PC-12 jest obecny na rynku od prawie 20 lat (wszedł do produkcji w 1994 r.). Od kilku lat produkowana jest wersja PC-12NG ze zmodernizowaną awioniką i szklanym kokpitem. Wyprodukowano ponad 1000 egzemplarzy. W powstawaniu PC-12 NG duży udział ma polski przemysł lotniczy – od 2011 r. kadłuby i skrzydła produkowane są w PZL Świdnik. Cena wynosi 3,5 mln USD.

Jednym z najbardziej znanych i rozpowszechnionych na ś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI