Strategia błękitnego oceanu. Początek

Strategia błękitnego oceanu. Początek
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Strategia błękitnego oceanu została wydana w 44 językach i sprzedała się na całym świecie w ponad 3,6 miliona egzemplarzy. Znaczna część wniosków, które W. Chan Kim i Renée Mauborgne formułowali na temat tworzenia nowych przestrzeni rynkowych, ukazywała się pierwotnie w postaci artykułów w "Harvard Business Review". Książka Strategia błękitnego oceanu. Początek gromadzi w jednym miejscu najlepsze z tych publikacji, m.in.: "Przywództwo błękitnego oceanu" oraz "Pułapki czerwonego oceanu".

Zastosowanie podejścia „błękitnego oceanu” pozwala na odkrycie nieznanych dotąd szans wzrostu #alebank

Kolejne artykuły pozwalają krok po kroku prześledzić proces tworzenia „błękitnych oceanów”, czyli przestrzeni rynkowych umożliwiających swobodne działanie w warunkach braku konkurencji. Rzucają nowe światło na już dość powszechnie akceptowaną teorię przedstawioną w książce Strategia błękitnego oceanu, jak również na  charakterystyczne  dla  niej  schematy  i  narzędzia  –  a  dzięki temu umożliwiają skuteczniejsze ich stosowanie w rzeczywistości własnej organizacji.

Poszczególne artykuły wyjaśniają także przebieg procesu zmiany podejścia do strategii, poszukiwania nowych okazji i kreślenia nowej krzywej wartości, jak również budowania rentownego modelu biznesowego  i  pokonywania  przeszkód  natury  organizacyjnej.  Autorzy rozpoznali sześć błędnych założeń tkwiących u podstaw modeli biznesowych i wskazali wspólny czynnik, z powodu którego organizacjom nie udawało się doprowadzić do powstania nowego rynku – ten czynnik to modele myślowe menedżerów. W artykule „Pułapki czerwonego oceanu” analizują szczegółowo poszczególne pułapki i pomagają menedżerom ich uniknąć.

W książce Strategia błękitnego oceanu. Początek zostały omówione również narzędzia o charakterze analitycznym, powszechnie stosowane przez firmy z całego świata na etapie kreślenia i realizacji strategii błękitnego oceanu. Chodzi tu o takie narzędzia, jak „krzywa wartości” czy „kanwa strategii”, „schemat sześciu ścieżek”, „schemat czterech działań”, „mapa pionier-wędrownik-osadnik”, „mapa  użyteczności dla nabywcy”, „masowy korytarz cenowy” czy „przewodnik po modelach biznesowych”. Zrozumienie tych koncepcji, procesów i narzędzi ma zasadnicze znaczenie dla pracy zespołu odpowiedzialnego za tworzenie strategii, jak również dla liderów organizacji oraz wszystkich ludzi odpowiedzialnych za realizację założeń strategicznych.

Zarówno czytelnikom zaznajomionym z założeniami strategii błękitnego oceanu, jak i tym, którzy ich jeszcze nie znają, ta książka pozwala w nowym świetle przeanalizować ten jakże ważny model – i pomaga wcielić go w życie w konkretnych warunkach organizacyjnych.

PZ

aleBank.pl