S&P Global Ratings o polskiej gospodarce i kredytach frankowych
Opublikowany został kolejny raport analityczny dotyczący Polski, przygotowany przez zespół S&P Global Ratings.
Nie wiadomo jaka jest długoterminowa polityka polskiego rządu
Raport ocenia optymistycznie krótkoterminowe perspektywy polskiej gospodarki, ale zauważa, że trudno przewidzieć długoterminową politykę rządu, a niekorzystne zmiany demograficzne mogą stworzyć wiele problemów.
Negatywne skutki pandemii COVID-19 przerwały okres wzrostu gospodarczego w Polsce, a całoroczny PKB w 2020 roku spadł o 2,7%. Mimo to wyniki gospodarcze kraju okazały się lepsze niż oczekiwano.
Spadek produkcji był jednym z najłagodniejszych wśród krajów członkowskich Unii Europejskiej. Relatywnie dobry stan gospodarki wynika ze zdywersyfikowania bazy eksportowej Polski, która jest mniej zależna od sektora motoryzacyjnego i turystycznego.
W dodatku znaczna pomoc rządu dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych w 2020 r. (ok. 6,5% PKB) ograniczyła szkody dla gospodarki. Rząd ma przestrzeń fiskalną, aby w razie potrzeby utrzymać pewne środki w 2021 roku.
4,4% wzrostu polskiego PKB w 2022 roku
Niemniej pandemia nadal wpływa na aktywność gospodarczą. Polska stoi obecnie w obliczu trzeciej fali zakażeń COVID-19, a zasięg szczepień jest dość powolny.
Analitycy S&P Global Ratings zakładają, że tempo szczepień wzrośnie, co umożliwi przyspieszenie ożywienia gospodarczego w drugiej połowie 2021 roku. W całym roku wzrost PKB wyniesie 3,4%.
Polska może w latach 2021-2027 otrzymywać z Unii Europejskiej pomoc w wysokości 3,1% -3,2% PKB rocznie
Poprzednia prognoza przewidywała wzrost 3,8%. W 2022 wzrost PKB przyspieszy do 4,4% dzięki dotacjom unijnych i odbiciu gospodarki w całej Europie.
Polska może skorzystać z hojnych transferów UE, w tym z Instrumentu na rzecz odbudowy i odporności (RRF).
Razem ze zwykłymi funduszami strukturalnymi i funduszami spójności UE Polska może w latach 2021-2027 otrzymywać z Unii Europejskiej pomoc w wysokości 3,1% -3,2% PKB rocznie.
Radykalne rozwiązanie kwestii frankowej mało prawdopodobne
Jednak długoterminowe perspektywy Polski są mniej pewne. Zmniejszająca się liczba ludności w wieku produkcyjnym, znacząca rola przedsiębiorstw państwowych, słaba aktywność inwestorów prywatnych i niska wydajność pracy będą ograniczać możliwości wzrostu.
Rozstrzyganie poszczególnych spraw sądowych będzie procesem długotrwałym, a potrzeby bankowe w zakresie rezerw rozłożone będą w dłuższym okresie
Niekonwencjonalne działania rządu w ostatnich latach osłabiły równowagę między instytucjami, co może utrudnić przewidywanie przyszłych polityk. Erozja instytucjonalna wywołała również nieporozumienia z władzami UE.
Na polskim sektorze bankowym, a tym samym na całej gospodarce ciążyć będą sprawy sądowe, związane z kredytami frankowymi. Analitycy S&P Global Ratings uważają, że radykalne, jednorazowe anulowanie umów hipotecznych na franki szwajcarskie bez rekompensaty za przyznany kapitał, jest stosunkowo mało prawdopodobne.
Rozstrzyganie poszczególnych spraw sądowych będzie procesem długotrwałym, a potrzeby bankowe w zakresie rezerw rozłożone będą w dłuższym okresie.
Wskaźniki ekonomiczne
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Wzrost PKB | -2,7 | 3,4 | 4,4 | 3,0 | 2,7 |
Realny wzrost PKB per capita | -2,7 | 3,4 | 4,5 | 3,0 | 2,7 |
Realny wzrost inwestycji | -8,4 | 2,0 | 7,7 | 4,6 | 4,1 |
Inwestycje/PKB | 17,3 | 16,9 | 17,4 | 17,6 | 17,7 |
Stopa bezrobocia | 3,2 | 3,7 | 3,5 | 3,4 | 3,3 |
Zagraniczne inwestycje bezpośrednie/PKB | 1,4 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Wynik finansów publicznych/PKB | -8,5 | -5,5 | -3,0 | -2,9 | -2,9 |
Źródło: S&P Global Ratings