Sondaż: Polacy coraz chętniej korzystają z szybkich płatności online

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

zbp.01.400x155O kolejne 4 pkt. proc. zwiększył się w ciągu roku odsetek klientów banków kupujących online - wynika z tegorocznego badania sektora bankowego zrealizowanego dla Związku Banków Polskich i KIR przez TNS Polska. Sondaż pokazał również, że za zakupy w Internecie wciąż najchętniej płacimy gotówką przy odbiorze. Systematycznie rośnie jednak odsetek klientów korzystających z systemów szybkich płatności internetowych w bankowości elektronicznej.

Z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2014 r. w ponad 10 mln polskich gospodarstw domowych (ok. 77 proc.) był komputer, 
a ponad 66 proc. osób w wieku 16-74 lata korzystało regularnie z Internetu. Z kolei badanie “Wizerunek polskiego sektora bankowego”, przeprowadzone przez TNS Polska pokazuje, że zakupy w sieci robi 
co drugi z klientów banków (55 proc.). Dane te są zbieżne z najnowszym raportem Gemius, w którym  55 proc. respondentów zadeklarowało, że co najmniej raz dokonało zakupów online. Zdaniem Artura Wojtczuka, dyrektora Linii biznesowej płatności internetowe w KIR, na dalszy wzrost rynku e-commerce będzie mieć wpływ doskonalenie tzw. „user experience” i coraz liczniejsze udogodnienia wdrażane przez e-sklepy. – Transakcje w sieci są wygodne, szybkie i coraz bardziej intuicyjne dzięki narzędziom usprawniającym proces zakupowy udostępnianym przez e-sklepy – mówi A. Wojtczuk. – Wdrożenie nowych przepisów o ochronie konsumentów, w tym m.in. wydłużenie czasu na zwrot zakupionego towaru do 14 dni, spowodowało, że zakupy w sklepach internetowych stały się jeszcze bardziej komfortowe – dodaje A. Wojtczuk.

150813.co.robia.polacy.01 

Gotówka przy odbiorze nadal popularna
Wybierając formę płatności za zakupy w Internecie warto dobrze się zastanowić. Sposób, w jaki uregulujemy należność wobec e-sklepu ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo transakcji, ale także na termin dostarczenia zamówionego towaru oraz na przebieg ewentualnego procesu reklamacji. A jakie sposoby płatności są  preferowane przez Polaków robiących zakupy w Internecie? Okazuje się, że za towar lub usługę kupioną online wciąż najchętniej płacimy gotówką przy odbiorze, choć jej  popularność spada. W badaniu realizowanym przez TNS Polska ta forma płatności została wybrana przez 15 proc. ankietowanych, podczas gdy w ubiegłorocznym badaniu wskazało ją 18 proc. respondentów.

Dla ok. 11 proc. osób uczestniczących w badaniu ważne jest, aby na stronie sklepu znaleźć logo swojego banku, co oznacza możliwość dokonania płatności przez bankowość elektroniczną. Natomiast co dziesiąty ankietowany (9 proc.) zadeklarował, że chce mieć w sklepie internetowym dostęp 
do różnych form płatności.

Sposób płatności ma znaczenie
Tempo realizacji zamówienia zwykle zależy od tego, jak szybko pieniądze za zakupione towary 
czy usługi trafiają do sprzedawcy. Decydując o wyborze  formy płatności, tę zależność bierze pod uwagę 8 proc. badanych. Identyczny odsetek klientów banków szuka na stronie e-sklepu logotypu znanego i sprawdzonego systemu płatności. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania TNS Polska, kiedy  takiej odpowiedzi udzieliło  4 proc. ankietowanych, wzrost jest dwukrotny.

W opinii A. Wojtczuka rosnąca świadomość konsumentów przekłada się na wzrostowy trend w liczbie transakcji realizowanych w obsługiwanym przez KIR systemie Paybynet – Głównymi zaletami systemów płatności typu pay-by-link, do których należy Paybynet, są szybkość i bezpieczeństwo transakcji 
- podkreśla A. Wojtczuk. – Wybierając tę metodę płatności, klient zostaje przekierowany 
do strony w serwisie transakcyjnym banku, gdzie otrzymuje gotowy do zatwierdzenia, wypełniony formularz zawierający wszystkie dane niezbędne do realizacji przelewu na rzecz sprzedawcy. Jest 
to narzędzie wygodne i bezpieczne. Automatyczne przenoszenie danych, takich jak numer konta bankowego odbiorcy, jego nazwy i adresu, zabezpiecza kupującego przed ewentualnymi błędami, możliwymi do popełnienia przy ręcznym wypełnianiu bankowego przelewu – dodaje A. Wojtczuk.

Dodatkowo, w przypadku systemu Paybynet, dzięki bezpośredniemu przekazywaniu środków pomiędzy klientem a  sklepem, przyspieszony zostaje nie tyko proces realizacji zamówienia, lecz także księgowanie i rozliczanie transakcji po stronie sprzedającego. Co więcej, w przypadku zwrotu towaru, 
e-sklep sprawniej zidentyfikuje konkretne zlecenie, dzięki czemu może szybciej zwrócić środki na nasze konto. – Transakcje zlecane w systemie Paybynet są nieodwoływalne, a ich realizację gwarantuje KIR jako operator międzybankowego systemu rozliczeniowego Elixir. Taka metoda rozliczania się jest korzystna dla obu stron transakcji, bo chroni zarówno kupującego, jak i sprzedawcę – podsumowuje 
A. Wojtczuk.

Badanie “Wizerunek polskiego sektora bankowego” zrealizowane zostało w marcu 2015 r. w ramach cyklicznego wielotematycznego badania Omnibus, przeprowadzanego przez TNS Polska na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+. Liczebność próby (N=998).

Wojciech Dziewit