Samochody elektryczne w Polsce: bardzo dobry I kwartał 2019 r.
Liczba nowych samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorem wyniosła 413 (wzrost o 177,2% r/r), liczba hybryd typu plug-in 207 (wzrost o 5,6% r/r). Liczba rejestracji pozostałych hybryd w II kw. to 6 046 (wzrost o 5,3% r/r), a samochodów o innych napędach alternatywnych 2 057 (spadek o 5,2% r/r).
Czytaj także: Na polskich drogach przybywa samochodów elektrycznych. Liczba rejestracji wzrosła o 79,7 proc. rdr w I kw. 2019 r. >>>
Wzrost udziału aut elektrycznych w całości rejestracji
„Za nami bardzo dobry I kwartał, zarówno pod względem dynamiki sprzedaży, jak i wzrostu udziału aut elektrycznych w całości rejestracji. Wolumenowo plasujemy się na 14. pozycji w UE, jednak ponad nami jest szklany sufit. Na 13. miejscu znajduje się Finlandia z prawie trzykrotnie wyższą sprzedażą i ponad trzykrotnie wyższym PKB per capita. W czołowej ’10’ jedynie Portugalia ma PKB na poziomie nie przekraczającym 20 000 euro. Widać też wyraźny podział na Europę Zachodnią i resztę kontynentu. Obywateli biedniejszych państw nie stać na masowe kupowanie elektryków, dlatego w Polsce niezbędny jest system dopłat i zachęt podatkowych, które pomogą rozwijać ten rynek w okresie przejściowym, czyli zanim ceny napędów alternatywnych zrównają się ze spalinowymi. Istnieje obawa, że jeśli dynamika spadku cen ekoaut będzie niezadowalająca, wówczas regulator, w naszym przypadku UE, wprowadzi dodatkowe obciążenia na auta tradycyjne” – skomentował wiceprezes Exact Systems Jacek Opala, cytowany w komunikacie.
W całej Unii Europejskiej (z wyłączeniem Malty) popyt na nowe samochody osobowe na paliwa alternatywne wzrósł w I kw. br. o 25,9% r/r do 340 868 szt.
Czytaj także: Polski licznik elektromobilności już działa. Ile pojazdów elektrycznych na polskich drogach?