Rynek finansowy: Strach przed mówieniem prawdy

Rynek finansowy: Strach przed mówieniem prawdy
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kontynuujemy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dzisiaj o strachu.

Strach jest zjawiskiem naturalnym. To naturalny mechanizm chroniący nas przed utratą życia, zdrowia czy ekonomicznych podstaw istnienia. Nie ma egzystencji bez strachu. Wszystkie żyjące istoty odczuwają go i są w stanie modyfikować swoje zachowania pod tym właśnie kątem. Co więcej – potrafią dokonać wyboru pomiędzy: „uciekaj albo walcz”. Tylko osobniki o ograniczonych możliwościach intelektualnych nie czują strachu.

Istnieje również inny rodzaj strachu, prowokowany przez innych ludzi. Najczęściej „wbudowany” jest on w struktury instytucji czy firmy. To zjawisko, a udowodniły to rozliczne badania, dotyczy praktycznie wszystkich organizacji. Możemy zatem wyróżnić dwie podstawowe kategorie strachu: biologiczny oraz wewnętrzny strach psychiczny, czy psychologiczny. Wynika on z obawy przed zagrożeniami naszej psychicznej homeostazy, bytu ekonomicznego, a nie podstaw bytu z biologicznego punktu widzenia.

Spróbujmy sklasyfikować rodzaje strachu występującego w firmie:

  • naturalne napięcie i obawy powiązane z obiektywnymi problemami związanymi z wprowadzeniem nowych technologii, dotrzymaniem terminów, spotkaniami z klientami itp.,
  • obawy przed reakcjami rynku na nasze wyroby czy usługi, co może prowadzić do zagrożenia bytu naszej firmy,
  • obawy przed negatywnymi konsekwencjami formalnoprawnymi, wynikającymi z regulaminu pracy, czy Kodeksu pracy, grożącymi nam karami czy zwolnieniem,
  • obawa prze niektórymi zadaniami, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI