Rynek bankowy: Schody do euro
Zanim Polska wejdzie do strefy euro, firmy czekają złożone praco- i czasochłonne przygotowania. Warto rozpocząć je już teraz. Dla instytucji finansowej przejście na inną walutę to przecież poważna zmiana w procesach biznesowych i systemach informatycznych. W jaki sposób ją zaplanować?
Rafał Bednarek
Data 1 maja 2004 r. była uwieńczeniem pierwszego etapu długiego procesu akcesyjnego i początkiem przygotowań do kolejnego wielkiego kroku w polskiej drodze do unijnej integracji: wypełnienia kryteriów z Maastricht i przyjęcia euro jako narodowej waluty.
Mimo że wciąż nie został określony ostateczny termin wprowadzenia euro w naszym kraju, a na światowych rynkach trwają zawirowania, rodzime firmy, a zwłaszcza instytucje finansowe, powinny przygotowywać się do konwersji walutowej.
W jaki sposób firmy dążące do osiągnięcia i utrzymania wysokiej efektywności powinny wprowadzać euro? Jaki wpływ na ich działalność w dłuższej perspektywie będzie miało wprowadzenie nowej waluty? Przy odpowiedzi na te pytania pomocna będzie analiza doświadczeń firm z innych krajów, które już wprowadziły euro: Słowenii, Cypru, Malty i ostatnio Słowacji. Pokazują one, że projekt wdrożeniowy w zależności od branży i wielkości organizacji może trwać od kilku miesięcy do ponad dwóch lat. Warto więc rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześnie.
Wielki wybuch
Wprawdzie jeszcze nie wiadomo kiedy, ale za to wiadomo jak nowa waluta będzie wprowadzona w Polsce: przez „wielki wybuch”, z dnia na dzień. O północy dnia 0 przestanie obowiązywać złoty, a zacznie obowiązywać euro. Według takiego scenariusza, zrealizowanego niedawno przez Słowację, transakcje gotówkowe w dotychczasowej walucie dozwolone będą jeszcze przez dwa tygodnie. Przez kilka miesięcy poprzedzających tę zmianę, od momentu ustalenia kursu wymiany euro/zł, obowiązkowo trzeba będzie podawać ceny zarówno w złotych jak i w euro.
Zanim „wielki wybuch” nastąpi, firmy muszą spełnić wymogi zawarte w Narodowym Planie Wprowadzenia Euro, zapowiedzianym przez rząd w przyjętej w październiku 2008 r. „Mapie drogowej przyjęcia euro przez Polskę” na pierwszy kwartał 2009 roku oraz w innych regulacjach.
Pierwsi na starcie
Tempo przeprowadzania wymiany na euro to nie jedyne wyzwanie dla firm. Muszą one dostosować procesy biznesowe do wymogów prawnych, odpowiednio wcześnie zacząć podwójnie przedstawiać ceny, a później przeprowadzić pełną konwersję. Niezbędne jest także dopasowanie środowiska informatycznego, które wesprze zmiany biznesowe. Przejście na euro będzie oznaczało potencjalnie również konieczność zamiany danych zmagazynowanych w systemach informatycznych. Wymaga to rozwiązania skomplikowanych kwestii technicznych, takich jak: zaokrąglanie ułamków, różnice związane z określoną liczbą cyfr po przecinku, konwersja danych historycznych oraz konsolidacja danych już po wejściu do strefy euro. Dodatkowe wyzwanie może czekać firmy, które swój rok finansowy kończą z datą różną od dnia 0.
Są to olbrzymie wyzwania, bardzo złożone, a przecież osiągnięcie sukcesu w przejściu na euro powinno być dla polskich przedsiębiorstw jednym z priorytetów. Doświadczenia europejskie pokazują, że tempo przygotowań do konwersji, stopień ich skomplikowania i zaangażowania firm bardzo się różnią w zależności od sektora gospodarki. Gdy niektóre branże były już w tych przygotowaniach mocno zaawansowane, inne dopiero zaczynały się interesować nową walutą.
Gdy analizujemy przypadki firm z innych krajów, w tym najświeższe – ze Słowacji – widać wyraźnie, że spółki z sektora finansowego były już na dość wczesnym etapie zaawansowane w przygotowaniach do konwersji. Specjalnie to nie zaskakuje. Specyfika branży finansowej powoduje, że przejście na euro wpływa praktycznie na wszystkie procesy i wykorzystywane aplikacje. Plany muszą być przygotowane wcześniej i instytucje finansowe jako pierwsze przechodzą do fazy implementacji.
Branża finansowa była prymusem, na drugim miejscu znalazły się firmy telekomunikacyjne. Na Słowacji przejście na euro wymagało od nich zmian w aż 70-80 proc. aplikacjach.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI