RWD i geolokalizacja w nowym serwisie Credit Agricole
W sierpniu 2014 roku Credit Agricole Bank Polska uruchomił nowy serwis internetowy Klubu Rabatowego, zbudowany w oparciu o technologię Responsive Web Design. Wśród wprowadzonych rozwiązań znalazła się geolokalizacja, umożliwiająca precyzyjne dopasowanie oferty i multikanałowość realizacji zniżek. Za prace koncepcyjne, optymalizację oraz szatę graficzną strony odpowiedzialna była poznańska agencja Symetria. Ich wdrożenie powierzono firmie Blue Services.
Mimo, że poprzednia strona Klubu Rabatowego spełniała stawiane przed nią zadania, bank zdecydował się zainwestować w rozwiązania wychodzące naprzeciw rosnącym potrzebom użytkowników. W tym celu specjaliści Symetrii, wspomagani przez przedstawicieli Credit Agricole, zdecydowali się na optymalizację serwisu w oparciu o ideę proximity banking – bankowości bliskiej klientowi. Wprowadzone udogodnienia, w tym integracja serwisu z portalami społecznościowymi, czy koszyk rabatów, pozwoliły na efektywniejsze zarządzanie promocjami i obliczanie zniżek.
Smart-shopping po polsku
Idea smart-shoppingu to trend zyskujący na znaczeniu. Blisko 71% użytkowników polskiego Internetu wymienia promocje jako główny powód zakupów on-line, podczas gdy 47% z nich skupia się na wyszukiwaniu wyłącznie ofert lokalnych. „W obliczu dynamicznie rozwijającego się w Polsce segmentu voucherów i kuponów, Klub Rabatowy Credit Agricole powstał z myślą o klientach, którzy pragną efektywnie korzystać z kart płatniczych, jednocześnie oszczędzając podczas zakupów bezgotówkowych w e-sklepach lub punktach stacjonarnych partnerów Klubu” – mówi Piotr Jeske z Credit Agricole.
Mechanizm realizacji zniżki przynosi natychmiastową korzyść – rabat zostaje naliczony w momencie płatności dowolną kartą (płatniczą lub kredytową) banku. Liczba punktów handlowo-usługowych, w których klienci mogą zrealizować zniżkę, sięga dziesięciu tysięcy.
Bliżej klienta
By umożliwić bankowi jeszcze lepsze odpowiadanie na potrzeby klientów, eksperci Symetrii we współpracy z przedstawicielami Credit Agricole zaprojektowali szereg nowych funkcji, pozwalających na kontekstową komunikację z użytkownikiem. Jednym z podstawowych atutów serwisu stała się geolokalizacja – przydatna zwłaszcza w kontekście urządzeń mobilnych. „Zastosowane rozwiązanie umożliwia personalizację oferty pod kątem konkretnego użytkownika poprzez nie tylko lokalizowanie promocji znajdujących się w jego zasięgu, ale również wyszukiwanie najprostszej trasy dojazdu do wybranego punktu partnerskiego” – mówi Wojtek Chojnacki, odpowiedzialny za prace po stronie Symetrii. „Dopasowanie i aktualność oferty wpływa korzystnie na budowanie poczucia stałego kontaktu z bankiem, zachęcając tym samym do częstszego i aktywniejszego korzystania z serwisu” – dodaje.
Rysunek 2 – geolokalizacja
Personalizacja promocji to jednak nie wszystko – Klub Rabatowy, oprócz agregowania ofert partnerów ogólnopolskich i lokalnych, pozwala na multikanałowość zakupu i realizacji zniżek.
Późniejsze wykorzystanie rabatu umożliwia koszyk rabatów, funkcjonujący analogicznie do koszyka zakupowego w sklepach e-commerce. Po dodaniu do koszyka wybranej promocji, użytkownik ma możliwość wyboru pomiędzy doraźną realizacją zniżki w sklepie internetowym, a zakupem stacjonarnym, na który rabat otrzyma na podstawie wygenerowanego kuponu. Poprzez uproszczenie ścieżki dotarcia (promocję można dodać do koszyka już z pozycji strony głównej), czas potrzebny na osiągnięcie zamierzonego celu znacznie się skrócił.
Ponadto serwis został wzbogacony o mechanizm obliczania zniżek, dzięki któremu użytkownicy kart płatniczych Credit Agricole mogą w szybki sposób oszacować, ile zaoszczędzą płacąc bezgotówkowo. Narzędzie pozwala na zaplanowanie wydatków poprzez wybór oferty oraz kwoty, jaką użytkownik planuje przeznaczyć na zakupy. Zastosowanie technologii Responsive Web Design, umożliwiającej elastyczne dopasowywanie się zawartości serwisu do ekranów różnej wielkości, pozwala na efektywne wykorzystywanie nowej funkcji także użytkownikom mobilnym.
Rysunek 3 – koszyk rabatów
Sprawna współpraca
Współpraca i zarządzanie bazą ofertodawców możliwa jest dzięki opracowanej przez Blue Services platformie CRM. Dzięki usprawnionemu systemowi CMS, partnerzy Klubu otrzymali możliwość całkowitej kontroli nad oferowanymi przez nich promocjami – ich publikacją, konfiguracją oraz utylizacją. Każdy kupon rabatowy posiada unikalny numer, dzięki czemu możliwa jest jego obserwacja, będąca podstawą do udoskonalania oferty i narzędzi sprzedażowych. Kupony rabatowe są również istotnym, atrakcyjnym narzędziem wspierającym doradców w placówkach.
Historia lubi się powtarzać
Optymalizacja Klubu Rabatowego to nie pierwsze zadanie, które we współpracy z Credit Agricole zrealizowali eksperci Symetrii. Poznańska agencja była odpowiedzialna za uruchomiony pod koniec 2013 roku nowy, w pełni responsywny serwis credit-agricole.pl. Punktem wyjścia dla wieloetapowej współpracy była wówczas strategia treści, której przyporządkowano całość dalszych prac. Wprowadzone zmiany zaowocowały skokowym wzrostem współczynników konwersji oraz sprzedaży – całkowita wartość sprzedaży on-line z serwisu własnego zwiększyła się o 95%. Dzięki osiągniętemu przez RWD automatycznemu dopasowaniu strony do ekranów różnych rozmiarów, liczba odsłon głównego serwisu wzrosła o niemal 665%.
Źródło: Symetria
Rysunek 1 – Responsywny projekt Klubu Rabatowego
(1) Gemius, “e-Commerce w Polsce w oczach internautów”, 2013, s. 49.