Rozwiązania dla banków spółdzielczych
Rozmowa z Robertem Toporskim - Z-cą Dyrektora Zarządzającego Pionem Poczta Polska Ochrona ds. Sprzedaży
Maciej Małek: Państwa obecność na Forum Liderów Banków Spółdzielczych nie jest przypadkowa. Macie państwo do zaoferowania konkretne rozwiązania, które mogą zoptymalizować część kosztów, które banki spółdzielcze ponoszą z tytulu swojej działalności. Powiedzmy zatem o istocie tego rozwiązania.
Robert Toporski: Mamy konkretną propozycję związaną ze zmniejszeniem kosztów obsługi gotówkowej. Gotówka jest czymś co kojarzy się z bankami jednoznacznie i od wieków. Z jednej strony oczywiście atrakcyjnie mieć gotowkę, ale gotówka w dzisiejszym świecie jest tak naprawdę kosztem. Dużo taniej i chętniej każdy posługiwałby się pieniądzem elektronicznym. Jednak wszystkie analizy, kontroling rynku pokazują, że ilość gotówki na rynku rośnie i nie będzie jej ubywać. Zatem nasza propozycja dotyczy kompleksowej obsługi banku spółdzielczego od strony obrotu gotówkowego. Możemy przejąć za pracowników banku cały proces zarządzania gotówką. Udział banku ogranicza się do podejmowania kluczowych decyzji – wpłacić, wypłącić – i w zasadzie to wszystko. To zasadniczo zmniejsza koszty zamrożenia gotówki, która nie leży w skarbcach i zmniejsza koszty osobowe osób, które tą gotówką musiały zarządzać, prowadzić analizy, raportować. To wszystko robimy za bank i dzięki temu ten istotny element kosztowy może ulec solidnej redukcji.
Jest prawdą oczywstą, że outsourcowanie usług obniża koszty. Co jednak z dostępnością środków? Jaka jest luka pomiędzy zgłoszeniem zapotrzebowania, a dostarczeniem tego szczególnego rodzaju towaru, jakim jest pieniądz?
Zasady dostępności reguluje umowa, ale jesteśmy w tej kwestii całkowicie otwarci na wszystkie możliwe terminy. W standardowym modelu świadczymy usługę w terminie D minus 1, czyli dzień wcześniej się gotówkę zamawia a następnego dnia my ją dowozimy – jeżeli chodzi o wypłaty. Rozumiemy dobrze biznes naszych partnerów bankowych, że ich wiarygodność w kwestii możliwości wypłaty środków jest kluczowa, dlatego jest też produkt w trybie nadzwyczajnym, awaryjnym, gdzie gotówkę jesteśmy w stanie dostarczyć w terminie możliwie najkrótszym – 2 – 3 godzin, w zależności od lokalizacji oddziału banku, technicznej możliwości przejechania odległości z naszej sortowni do banku. Chciałbym zaznaczyć, że w odróżnieniu od innych oparatorów na rynku, mamy 50, a nie 16 sortowni, skarbców. To radykalnie skraca odległości między klientem, a naszą bazą.
Zobacz również rozmowę w wersji wideo.
Źródło: aleBank.pl