Rolnictwo i banki spółdzielcze: Robimy swoje
Minął blisko rok od ostatniego spotkania z naszym rozmówcą. Uznaliśmy, że to dobra okazja do dokonania przeglądu i reasumpcji stanu zaawansowania realizacji omawianych wówczas zadań, oraz odniesienia się do nowych kwestii, które wynikają z rozszerzonej agendy podejmowanych w resorcie projektów.
Panie ministrze, jak przebiega realizacja PROW, zwłaszcza w odniesieniu do dotychczas uzyskanych efektów ilościowych i jakościowych?
– W tej sprawie odwołam się do twardych danych, które statystycznie i liczbowo obrazują dotychczas uzyskane rezultaty w omawianym zakresie; w ramach PROW 2014- 2020 do dnia 20 sierpnia 2017 r.:
- złożono 2 625 254 wnioski o przyznanie pomocy (w tym 2 252 259 wniosków w ramach obszarów o naturalnych utrudnieniach – ONW),
- zatwierdzono do realizacji 1 698 155 operacji na kwotę 17,9 mld zł, co stanowi 30,8% przyznanego limitu środków,
- zrealizowano płatności w wysokości 7,5 mld zł dla 873 702 beneficjentów, tj. 12,9% limitu zaplanowanych środków, z czego 3,3 mld zł stanowiły zobowiązania z PROW 2004-2006 i PROW 2007-2013. Liczby nie mówią jednak wszystkiego o uzyskanych efektach, te zaś zasługują w mojej opinii na uznanie;
- w ramach zawartych dotychczas umów zrealizowane zostanie 12 388 operacji dotyczących „Modernizacji gospodarstw rolnych„,
- w ramach operacji zatwierdzonych do realizacji w instrumencie „Modernizacja gospodarstw rolnych” planuje się wybudowanie blisko 2000 i zmodernizowanie blisko 1000 budynków produkcyjnych,
- zrealizowane zostały, bądź trwają postępowania scaleniowe obejmujące 57,5 tys. ha gruntów,
- wsparcie otrzyma – na podstawie wydanych decyzji – 5501 młodych rolników,
- przewidujemy wybudowanie 191 km oraz modernizację 2811 km dróg lokalnych,
- wsparciem objęto 130 nowo powstałych grup producentów rolnych,
- 290 lokalnych grup działania realizuje strategie w ramach działania LEADER na łącznym obszarze obejmującym ponad 20 mln mieszkańców,
- w ramach „Działania rolno-środowiskowo-klimatycznego” wsparciem objęto powierzchnię około 1,2 mln ha dla około 69 tys. gospodarstw,
- w ramach działania „Rolnictwo Ekologiczne” wsparciem objęto powierzchnię około 429 tys. ha dla około 21 tys. gospodarstw,
- w ramach działania „Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami” wsparciem objęto powierzchnię około 7,3 mln ha dla około 778 tys. beneficjentów,
- w ramach działania „Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów” wsparciem objęto powierzchnię około 72 tys. ha dla około 15 tys. beneficjentów.
Dla pełnego zobrazowania uzyskanych efektów należy powiedzieć, że wdrażane działania w PROW 2014-2020 pozwalają również na skok jakościowy. W ramach instrumentów pomocy realizowane są nowoczesne inwestycje i wdrażane nowe technologie. Dla wzrostu jakości potencjału produkcyjnego i rozwoju nowych technologii w rolnictwie i przetwórstwie rolno-spożywczym najważniejsze wydają się zwłaszcza dwa instrumenty pomocowe „Modernizacja gospodarstw rolnych” oraz „Przetwórstwo i marketing produktów rolnych”. Dla wzrostu jakości produkcji ważne są także inne działania proinwestycyjne, że wymienię „Premię dla młodych rolników”, „Restrukturyzację małych gospodarstw” czy „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych” i „Tworzenie grup i organizacji producentów”.
Czy i na ile okoliczności zewnętrzne wpłynęły na przyjęte priorytety i sposób ich realizacji?
– Mając na uwadze to, by wsparcie oferowane w ramach PROW 2014-2020 w sposób jak najbardziej trafny odpowiadało na potrzeby rolników, przedsiębiorców i mieszkańców obszarów wiejskich, na bieżąco prowadzimy analizę wdrażanych instrumentów pomocy. Dowodzi ona, że aby jak najefektywniej wykorzystać dostępne środki potrzebne jest sprawne podejmowanie decyzji, w tym również modyfikowanie zasad realizacji wielu z zaprogramowanych instrumentów pomocy i bieżące ich dostosowanie do potrzeb beneficjentów.
Ryszard Zarudzki Podsekretarz stanu w MRiRW (od listopada 2015 r.), odpowiada za sprawy objęte zakresem działania Departamentu Płatności Bezpośrednich, Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Departamentu Strategii, Analiz i Rozwoju oraz Biura Pomocy Technicznej. Sprawuje nadzór nad ARiMR, doradztwem rolniczym i instytutami podległymi MRiRW. Absolwent oraz doktorant Wydziału Zootechniki Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Stypendysta Justus-Liebieg Universitat, Grunlandwirstschaft und Futterbau, Giessen (Hesja), Funduszu PHARE. Był asystentem na swoim macierzystym wydziale, ponadto wykładowcą na studiach podyplomowych Wydziału Ekonomicznego oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, wykładowcą i współautorem Studium Podyplomowego Europejskiego Funduszu Społecznego, Centrum Europejskie Uniwersytetu Gdańskiego. Wykładał też w Wyższej Szkole Bankowej. W latach 2006-2008 dyrektor Pomorskiego Oddziału Regionalnego ARiMR. Był zastępcą dyrektora Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz dyrektorem Wydziału Środowiska i Rolnictwa. Autor lub współautor prac naukowych, popularno-naukowych z zakresu rolnictwa i gospodarki żywnościowej, popularnych z zakresu wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej (I i II filaru). |
Na przestrzeni lat 2016-2017 zostały opracowane i przedstawione do akceptacji Komisji Europejskiej trzy pakiety zmian PROW 2014-2020, które uwzględniają przede wszystkim postulaty beneficjentów programu oraz zmiany wynikające z nowelizacji norm prawnych. Zaproponowane zmiany po uzyskaniu akceptacji Komisji Europejskiej zostały wprowadzone do programu.
I tak, odpowiadając na potrzeby młodych rolników, wprowadzono możliwość uzyskania wsparcia przez osoby, które rozpoczęły urządzanie gospodarstwa rolnego w okresie do 18 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy. Zmiana ta korzystnie wpływa na możliwość uzyskania pomocy przez następców rolników, a tym samym zapewnia poprawę zarządzania i wdrożenie innowacji w przejmowanych gospodarstwach.
W celu zwiększenia rozwoju produkcji prosiąt umożliwiono dofinansowanie modernizacji lub budowy budynków, również w gospodarstwach o wielkości ekonomicznej od 200 tys. do 250 tys. euro.
Wychodząc naprzeciw postulatom przedsiębiorców zajmujących się przetwórstwem rolno-spożywczym, umożliwiono budowę nowych zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego we wszystkich sektorach przetwórstwa. Ponadto zwiększono maksymalną wysokość pomocy na inwestycje w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój z 3 do 10 mln zł dla jednego beneficjenta. Taka zamiana umożliwi realizację projektów o większej skali, które będą miały wpływ na poprawę konkurencyjności polskiego przemysłu przetwórstwa rolno-spożywczego na wspólnym rynku i globalnych rynkach światowych.
Istotnym elementem zmian wprowadzonych do programu, wynikającym z bezpośredniego zagrożenia dla rolników w związku z wystąpieniem na terenie kraju przypadków afrykańskiego pomoru świń (ASF), było opracowanie – we współpracy z przedstawicielami rolników – i wdrożenie odpowiednich rozwiązań na rzecz gospodarstw, które mogą być narażone w największym stopniu na ryzyko. W ramach instrumentów PROW 2014-2020 „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” i „Restrukturyzacja małych gospodarstw” wprowadzono możliwość przeprowadzania oddzielnych naborów wniosków na obszarach zagrożonych ASF, w ramach wydzielonej puli środków, w celu zmiany profilu produkcji, różnicowania działalności oraz zaprzestania chowu trzody chlewnej. Natomiast w poddziałaniu „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” wprowadzono możliwość uzyskania wsparcia na realizację operacji inwestycyjnych polegających na budowie infrastruktury potrzebnej do stworzenia odpowiednich warunków bioasekuracji na terenach objętych ASF.
Ponadto wydłużono okres pomocy z trzech do pięciu lat – w jego trakcie uczestnicy poszczególnych systemów jakości będą mogli ubiegać się o refundację kosztów ponoszonych z tytułu uczestnictwa w wybranym systemie.
W celu ułatwienia realizacji PROW 2014-2020 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi konsekwentnie uproszcza procedury realizacji powodujące zmniejszenie obciążeń administracyjnych po stronie beneficjentów.
Wspomniał pan o lokalnych grupach działania, w jakim zatem zakresie tworzą one wartość dodaną, gdy chodzi o budowę kapitału społecznego na obszarach wiejskich?
– Biorąc pod uwagę różne definicje kapitału społecznego, można uznać, że pod pojęciem tym należy przede wszystkim rozumieć umiejętności społeczne, tzn. umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów, jak również funkcjonowania w mniej lub bardziej formalnych powiązaniach (sieciach). Pozwalają one współpracować z innymi dzięki wspólnym wartościom, zaufaniu i przede wszystkim zaangażowaniu, czy mówiąc potocznie chęci.
Różne badania ewaluacyjne oraz analizy wykazały, że podejście LEADER pozytywnie wpływa na rozwój kapitału społecznego na obszarach wiejskich. Przede wszystkim należy podkreślić oddolny charakter realizowanych przez lokalne grupy działań (LGD) jako partnerstwo trzech sektorów: społecznego, publicznego i gospodarczego, zaangażowanych w rozwój swojego obszaru i społeczności lokalnej. Podejście LEADER stwarza warunki do powstawania nowych organizacji czy też formalizowania i profesjonalizacji organizacji już istniejących. Wsparcie w jego ramach umożliwia LGD podejmowanie wspólnych inicjatyw, odkrywanie i wyzwalanie lokalnego potencjału, współpracę z samorządem i firmami, realizację projektów inwestycyjnych odpowiadających na bezpośrednie potrzeby ludzi, np. place zabaw, świetlice, które pociągają za sobą większe zaangażowanie społeczności lokalnej.
Oddolność działań jest więc zasadą o kardynalnym znaczeniu. Ma ona wymiar zarówno praktyczny – pozwala na realizowanie zadań dostosowanych do potrzeb lokalnych, jak i społeczny – podnosi samoocenę małych społeczności, które mogą mieć wpływ na własne życie i otoczenie, a przez to rośnie poczucie ich własnej wartości. Z podejścia oddolnego wynika także zasada, że samo wdrażanie różnych działań rozwojowych powinno być przekazywane na możliwie najbardziej lokalny poziom. W praktyce oznacza to, że LSR (strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność) tworzone są przez same społeczności lokalne, które mają także – poprzez LGD – istotną rolę w ich wdrażaniu.
Rozpatrując zatem znaczenie działania LGD w kontekście kapitału społecznego, można stwierdzić ogólny wzrost aktywności mieszkańców i innych podmiotów, większą skłonność do podejmowania wspólnych inicjatyw oraz wzrost zaufania. Wykorzystanie potencjału stworzonego w ramach LSR można uznać za korzystne, bowiem może skutkować podejmowaniem przez mieszkańców nowych inicjatyw w przyszłości i dalszym wzrostem poziomu kapitału społecznego na obszarach wiejskich.
Szeroki zakres wsparcia dostępnego w ramach PROW 2014-2020 pozwala lokalnym grupom działania na realizację operacji ukierunkowanych m.in. na:
- wzmacnianie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych,
- rozwój przedsiębiorczości,
- rozwój rynków zbytu produktów i usług lokalnych,
- zachowanie dziedzictwa lokalnego,
- budowę lub przebudowę ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,
- promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.
Rolnictwo i jego otoczenie, to ważny segment gospodarki i źródło przychodów istotne dla wartości PKB. Gdzie w tym kontekście upatruje pan źródeł poprawy efektywności i wzrostu zdolności konkurencyjności rolnictwa i przetwórstwa?
– Poprawa ta zależy również od sprawnej realizacji PROW 2014-2020. Priorytetem jest polepszenie konkurencyjności sektora rolnego. Program przede wszystkim wspiera dalszą restrukturyzację i modernizację gospodarstw rolnych oraz rozwój przetwórstwa rolno-spożywczego. Realizacja zaplanowanych w tym zakresie działań pozwala rolnikom i przedsiębiorcom na podjęcie coraz to większych wyzwań konkurencyjnych na rynku europejskim i na rynkach trzecich. Ważnym elementem programu są także działania wspierające modernizację gospodarstw rodzinnych, mające na celu poprawę ich stabilizacji finansowej i dalsze wzmocnienie konkurencyjności. Działania w tym zakresie zostały wdrożone w pierwszej kolejności.
Dla gospodarstw o mniejszym potencjale ekonomicznym ważnymi instrumentami, zapewniającymi przyspieszenie niezbędnych zmian strukturalnych sektora rolnego, są: premie na restrukturyzację małych gospodarstw rolnych oraz płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa.
Do dalszego rozwoju sektora rolnego i wzrostu jego konkurencyjności przyczynią się, w mojej opinii, także instrumenty pomocy finansowej dotyczące transferu wiedzy i innowacji. Nowym instrumentem wspierającym wdrożenie innowacji w sektorze rolno-spożywczym jest działanie „Współpraca„.
W ramach poprawy organizacji łańcucha dostaw żywności, PROW 2014-2020 wspiera inwestycje związane z przetwórstwem i marketingiem artykułów rolnych oraz dalszy rozwój grup i organizacji producentów oraz systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych. Dla ułatwiania sprzedaży bezpośredniej artykułów rolnych, kontynuowane jest wsparcie na rzecz budowy i modernizacji targowisk.
Istotne pozostaje konsekwentnie realizowane wsparcie pozwalające na odtwarzanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych i katastrof naturalnych oraz ochronę gospodarstw rolnych przed tego typu zdarzeniami.
Znaczącą rolę we wspieraniu zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich odgrywają płatności na rzecz ochrony ekosystemów i efektywnego gospodarowania zasobami naturalnymi: „Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne„, „Rolnictwo ekologiczne„, „Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów” oraz „Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami„. Wymienione płatności wspierają przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska (w tym wody, gleby, krajobrazu i klimatu) oraz sprzyjają zachowaniu różnorodności biologicznej. Nowe działanie – „Rolnictwo ekologiczne” – jest kontynuacją pakietu 2. „Rolnictwo ekologiczne”, prowadzonego w ramach programu rolno-środowiskowego PROW 2007-2013. Dokonywane są także płatności na rzecz obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW). W ramach realizacji celów środowiskowych wsparcie inwestycyjne otrzymują również gospodarstwa położone na obszarach „Natura 2000” i na obszarach narażonych na zanieczyszczenie wód azotanami pochodzenia rolniczego.
W celu zapewnienia wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich w ramach PROW 2014-2020 prowadzone są działania przyczyniające się do rozwoju przedsiębiorczości, odnowy wsi, w tym w zakresie infrastruktury technicznej, realizowane zarówno w ramach wyodrębnionego instrumentu, jak również poprzez oddolne inicjatywy wdrażane w ramach instrumentu LEADER. Poprzez tę inicjatywę zakładamy realizację, w ramach wdrażane w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), które umożliwiają realizację znacznie szerszej gamy przedsięwzięć, niż było to w PROW 2007-2013. PROW 2014-2020 w ramach wdrażania LSR zapewnia wsparcie między innymi operacji mających na celu: wzmocnienie kapitału społecznego, rozwój przedsiębiorczości, dywersyfikację źródeł dochodu, tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego, rozwój produktów lokalnych, rozwój rynków zbytu, zachowanie dziedzictwa kulturowego, rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej.
Zmiany na wsi i obszarach wiejskich dostrzegamy, zwłaszcza latem, przysłowiowym gołym okiem. Wieś, jaką znamy z opowieści ojców i dziadków nieuchronnie odchodzi w przeszłość, a świadectwem minionego czasu pozostaną pejzaże Wyczółkowskiego, Chełmońskiego czy Brandta. Jak zatem pogodzić wymogi efektywności i konkurencyjności z potrzebą ochrony dziedzictwa kulturowego i krajobrazowego?
– Choć głównym celem realizacji PROW 2014-2020 jest poprawa efektywności i konkurencyjności sektora rolnego, to jego realizacja musi uwzględniać nadrzędny cel, jakim jest poszanowanie i ochrona środowiska naturalnego i krajobrazowego.
Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich musi odbywać się w sposób zrównoważony, w którym jednocześnie dąży się do poprawy warunków życia ludności i prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich, nie naruszając przy tym specyficznych zasobów wsi, do których zalicza się: środowisko naturalne, krajobraz i dziedzictwo kulturowe.
Podejście to – często nazywane ekorozwojem – godzi prawa przyrody i ekonomii dzięki przestrzeganiu w działaniach gospodarczych obranego kierunku rozwoju, który powinien być dostosowany do istniejących uwarunkowań przyrodniczych; potrzeb i woli lokalnych społeczności oraz norm ekologicznych. Natomiast bezpośrednie działania z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego podejmowane są w PROW 2014-2020 w ramach realizacji lokalnych strategii rozwoju poprzez inicjatywę LEADER.
Ponadto bezpośrednie wsparcie w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego można będzie uzyskać w PROW 2014-2020 w ramach przygotowywanego instrumentu pomocy. Opracowany już został w tym celu projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, „Kształtowanie przestrzeni publicznej” oraz „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego”, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wydanie rozporządzenia ma na celu stworzenie sprawnego i efektywnego systemu wdrażania dla trzech typów operacji:
- „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”,
- „Kształtowanie przestrzeni publicznej”,
- „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego”.
Pomoc w ramach tych typów operacji będzie mogła być przyznana na:
- budowę, przebudowę lub wyposażenie obiektów budowlanych pełniących funkcje kulturalne,
- kształtowanie przestrzeni publicznej,
- odnawianie lub poprawę zabytkowych obiektów budowlanych, służących zachowaniu dziedzictwa kulturowego,
- zakup obiektów budowlanych charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie z przeznaczeniem na cele publiczne.
Beneficjentem wsparcia może być gmina lub instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego. Wysokość pomocy (łącznie w ramach trzech typów operacji) nie może przekroczyć 500 tys. zł na miejscowość w okresie realizacji programu.
Operacje będą mogły być realizowane w gminach wiejskich lub w gminach miejsko-wiejskich, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5000 mieszkańców lub w gminach miejskich z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5000 mieszkańców.
Pierwsze nabory wniosków o przyznanie pomocy na realizację ww. typów operacji odbędą się na przełomie 2017/2018 r. To otworzy nowe perspektywy i szanse dla lokalnych pasjonatów opiekujących się przydrożnymi kapliczkami, obiektami od lat służącymi rozrywce i spotkaniom lokalnej społeczności, czy zabytkom małej architektury od mostków i przepustów, po większe obiekty infrastruktury technicznej pamiętające naszych dziadków. Jednocześnie należy przyznać, że środków na te działania nie jest zbyt wiele.
Żywe zainteresowanie rolników, a w ślad za doniesieniami medialnymi szerszej publiczności, budzi kwestia dopłat obszarowych i stan realizacji oraz uwarunkowania wpływające na przebieg tego istotnego społecznie procesu.
– Zgodnie z art. 75 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/20131, płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego za dany rok dokonuje się do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego. Analogiczne rozwiązanie obowiązuje również w odniesieniu do płatności obszarowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Podstawowy termin realizacji płatności bezpośrednich dla wniosków złożonych w roku 2016 upłynął zatem 30 czerwca 2017 r. Na wypadek spraw wymagających przeprowadzenia bardziej skomplikowanego postępowania wyjaśniającego (np. toczące się postępowania spadkowe), przepisy UE2 przewidują także możliwość wypłaty płatności bezpośrednich po wskazanym terminie, jednak wydatki z tego tytułu nie powinny przekraczać 5% tych dokonanych w podstawowym terminie. Jednocześnie należy mieć na względzie, że zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013, płatności nie dokonuje się przed zakończeniem weryfikacji warunków kwalifikowalności.
- Płatności bezpośrednie. Stosownie do art. 24 ust. 7 Ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego3, decyzje w sprawach o przyznanie płatności bezpośrednich są wydawane od dnia określenia ich stawek na podstawie art. 20. Jednocześnie, zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, wydając rozporządzenia w sprawie stawek płatności bezpośrednich, minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określa stawki poszczególnych płatności w złotych, stosując kurs wymiany zgodnie z art. 106 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013. Stanowi on, że, co do zasady, państwa członkowskie spoza strefy euro dokonują przeliczenia na walutę krajową kwoty pomocy wyrażonej w euro na podstawie ostatniego kursu walutowego ustalonego przez Europejski Bank Centralny przed dniem 1 października roku, dla którego pomoc została przyznana.
W roku 2016 wnioski o przyznanie płatności złożyło 1,351 mln rolników. Szacowana całkowita kwota płatności bezpośrednich do wypłaty za 2016 r. wynosi ok. 14,608 mld zł.
Od 17 października do 30 listopada 2016 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) prowadziła wypłatę płatności bezpośrednich w formie zaliczek. Zaliczki za rok 2016 wypłacane były w maksymalnej wysokości określonej w przepisach unijnych, tj. 70%, na poczet wszystkich rodzajów płatności bezpośrednich realizowanych w Polsce. Zostały zrealizowane dla ponad 1,331 mln rolników, co stanowi 98,5% ubiegających się o przyznanie płatności bezpośrednich, a wypłacona kwota wyniosła ok. 9,67 mld zł, tj. 65,26% całkowitej puli środków finansowych przeznaczonych na płatności bezpośrednie za 2016 r.
Od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęto wypłatę płatności końcowych. Do 17 lipca 2017 r. kierownicy biur powiatowych ARiMR wydali decyzje w sprawie przyznania płatności bezpośrednich dla 1,348 mln rolników, co stanowi 99,77% składających wnioski. W tym samym czasie ARiMR wypłaciła płatności na kwotę ok. 14,598 mld zł, co stanowi 99,93% szacowanej ich kwoty.
Płatności ONW. W roku 2016 wnioski o przyznanie płatności ONW złożyło blisko 752 tys. rolników. Szacowana do wypłaty kwota wynosi 1,313 mld zł. Do 17 lipca 2017 r. kierownicy Biur Powiatowych wydali decyzje w sprawie przyznania płatności ONW na rok 2016 dla 749,6 tys. rolników, co stanowi 99,71% składających wnioski o przyznanie płatności ONW. Do tego dnia Agencja zrealizowała płatności na kwotę 1,311 mld zł, co stanowi 99,85% koperty finansowej.
Płatności rolno-środowiskowe (PRŚ – PROW 2007- 2013), rolno-środowiskowo-klimatyczne (PRŚK) i płatność ekologiczna (PE) w ramach PROW 2014-2020. W roku 2016 wnioski o ich przyznanie złożyło ponad 94,37 tys. rolników, w tym o płatność PRŚ ubiegało się 61,38 tys. rolników, o płatności PRŚK 25,21 tys. rolników, a o PE 7,78 tys. rolników. Do 17 lipca 2017 r. kierownicy Biur Powiatowych wydali decyzje w sprawie przyznania tych płatności dla 93,06 tys. rolników, co stanowi 98,61% składających wnioski, a wypłacona kwota wynosi ok. 1,13 mld zł.
Płatności zalesieniowe. Płatności kontynuacyjne PROW 2004-2006. W roku 2016 złożono łącznie 8818 wniosków kontynuacyjnych PROW 2004-2006. Decyzje o przyznaniu płatności otrzymało 8806 rolników, co stanowi 99,9% obsługiwanych wniosków. Wypłacona kwota wyniosła 50,33 mln zł (99,9% planowanej).
Płatności kontynuacyjne PROW 2007-2013 oraz PROW 2014-2020. W ramach kampanii 2016 złożono łącznie 16 494 wniosków kontynuacyjnych PROW 2007-2013 oraz PROW 2014-2020. Do 17 lipca 2017 r. kierownicy Biur Powiatowych wydali decyzje w sprawie ich wypłaty dla 16 056 rolników, co stanowi 97,34% ubiegających się, a wypłacona kwota wyniosła 53,29 mln zł.
Płatności pierwszoroczne (wnioski o przyznanie wsparcia na zalesienie). W roku 2016 dla 780 rolników wydano postanowienie o spełnieniu warunków do otrzymania wsparcia na zalesienie. Do 15 maja 2017 r. beneficjenci składali oświadczenia o wykonaniu zalesienia, dotyczące prac realizowanych jesienią 2016 r. oraz wiosną 2017 r. (wnioski o przyznanie wsparcia na zalesienie z kampanii 2016 r.). Łącznie złożono ich 712, a 376 beneficjentom wydano decyzje o przyznaniu wsparcia na zalesienie. Do 17 lipca 2017 r. 248 rolnikom wypłacono ponad 2,67 mln zł.
Wiele z opisanych zadań, zwłaszcza w zakresie dystrybuowania środków finansowych, choć przecież nie tylko, resort realizuje poprzez współpracę z bankami spółdzielczymi. Jakie zatem obszary tej współpracy wymagają poprawy, zintensyfikowania, czy zdefiniowania na nowo?
– Sektor bankowości spółdzielczej od początku swego powstania pełni istotną rolę w finansowaniu rolnictwa i rozwoju wsi. Szczególne wyzwanie dla banków spółdzielczych stanowi, moim zdaniem, skala i zakres inwestycji realizowanych na wsi przy udziale kredytów udzielanych na zasadach preferencyjnych lub środków wydatkowanych z budżetu unijnego w ramach PROW, a w szczególności w ramach działań nastawionych na: modernizację gospodarstw rolnych, ułatwianie startu życiowego i zawodowego młodym rolnikom, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, zwłaszcza tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej- wymieniać można by długo.
Co do mnie, uważam, że nadal nie doceniamy roli i znaczenia bankowości lokalnej osadzonej w społecznościach, których potrzeby i aspiracje tworzą kapitał społeczny. Rzecz jasna banki spółdzielcze mają znaczący wkład w finansowanie poprawy i rozwoju infrastruktury związanej z dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa, przywracaniem potencjału produkcji rolnej, zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz prowadzeniem działań zapobiegawczych.
Przypomnę, że sieć banków spółdzielczych, obejmująca wsie i małe miasta, zapewnia rolnikom – udziałowcom dostęp do szerokiego wachlarza nowoczesnych usług bankowych. Uczestniczy również aktywnie w przepływach środków unijnych i ich bezpośredniej absorpcji.
Znając potrzeby i możliwości rolników, banki spółdzielcze mają istotny wpływ na ich efektywne wykorzystanie. Ponieważ polscy rolnicy nadal napotykają na bariery w zakresie akumulacji kapitałów własnych, często warunkiem ich udziału w dotacyjnych programach z udziałem środków unijnych pozostaje zaciąganie kredytu bankowego. Tak będzie w kolejnych latach, zwłaszcza gdy chodzi o aktywne inwestowanie z udziałem krajowego komponentu skierowanego na dofinansowanie przepływów finansowych dla rolnictwa w ramach programów unijnych.
Najlepszym tego dowodem jest dotychczasowy poziom przepływu środków finansowych. Działania Krajowego Związku Banków Spółdzielczych i Związku Banków Polskich wspierają zwiększenie zaangażowania banków i poprawę jakości świadczonych w tym obszarze usług. Oba związki konsekwentnie promują likwidację barier w dostępie do zewnętrznych źródeł finansowania, wprowadzanie nowych instrumentów inżynierii finansowej z udziałem banków spółdzielczych, co w efekcie poprawia system absorpcji – dostosowany do potrzeb i możliwości beneficjentów.
Nie bez znaczenia, poza odczuwalną poprawą trafności wyboru planowanych inwestycji w gospodarstwach rolnych i działalności pozarolniczej, pozostaje doradztwo świadczone przez banki spółdzielcze – przejmujące na siebie rolę lokalnych centrów kompetencji. Jeśli zważyć, że z ogółu rolników korzystających z wsparcia kredytowego, 65% stanowią interesariusze banków spółdzielczych, rola sektora w preferencyjnym finansowaniu rolnictwa i przetwórstwa, wydaje się niekwestionowalna.
Polska aktywnie uczestniczy w pracach organizacji międzynarodowych. Podczas 40. Sesji Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa FAO w Rzymie, w dniach 3-5 lipca br., reprezentował pan resort. Jakie były cele i ustalenia konferencji.
– Uczestniczyłem w pierwszych dwóch dniach obrad 40. Sesji Konferencji FAO, prowadziłem także rozmowy dwustronne. Konferencja jest naczelnym organem FAO, składającym się z państw członkowskich (194 kraje oraz UE), zbierających się co dwa lata w siedzibie organizacji w Rzymie. Podczas 40. Sesji Konferencji:
- zatwierdzono dwuletni program prac i budżetu na lata 2018-2019, przy jednoczesnym podtrzymaniu potrzeby dostosowania działań organizacji do celów agendy zrównoważonego rozwoju 2030. Przy przygotowaniu tego programu wykorzystano cztery zasady:
- utrzymanie budżetu organizacji na dotychczasowym poziomie (bez podwyższania składki obowiązującej w latach 2016-17), poprzez absorpcję wzrostu kosztów oraz reinwestowanie oszczędności w obszary priorytetowe,
- identyfikacja obszarów programowo priorytetowych i tych o mniejszym prymacie, a także wskazanie priorytetów do realizacji ze środków pochodzących z wpłat dobrowolnych,
- zwiększenie środków na techniczny program współpracy,
- wprowadzenie nowych rozwiązań w zarządzaniu programem prac w celu przyśpieszenia osiągnięcia skutecznych rezultatów;
- Polska i państwa członkowskie UE zaaprobowały wyodrębnienie w ramach Programu Prac i Budżetu obszarów o wyższym priorytecie, takich jak: zmiany klimatu, antybiotykooporność (AMR), zrównoważona produkcja rolna. Podkreśliły też konieczność zabezpieczenia większego wsparcia finansowego na prace prowadzone w ramach „Kodeksu żywnościowego”;
- zatwierdzono standardowy budżet w wysokości nieco ponad 1 miliard USD na realizację programu prac Organizacji na lata 2018-2019, zgodnie z propozycją Dyrektora Generalnego FAO;
- zatwierdzono dwuletni temat przewodni na lata 2018- 2019, tj. „Zmiany klimatu i ich wpływ na działania FAO„, podkreślając w tym kontekście znaczenie porozumienia paryskiego oraz agendy zrównoważonego rozwoju 2030.
Jak napisano we wspólnym komunikacie z konferencji, państwa członkowskie pozytywnie oceniły przebieg procesu decentralizacji organizacji, a także rozwój strategicznego partnerstwa FAO zawieranego z przedstawicielami organizacji społeczeństwa obywatelskiego i sektora prywatnego.
W większości punktów obrad Polska zabierała głos wraz z innymi państwami UE w formie wspólnych stanowisk wygłaszanych przez prezydencję rotacyjną. Są one wypracowywane na forum Grupy Roboczej Rady UE ds. Koordynacji FAO w Brukseli.
Głównym tematem sesji plenarnej 40. Sesji Konferencji FAO były „Zmiany klimatyczne, rolnictwo i bezpieczeństwo żywnościowe”. Przedstawiłem polską perspektywę dotyczącą tego tematu. Wskazałem, że rolnicy są zmuszeni podejmować działania zmierzające do dostosowania się do nowych warunków produkcji. Dodałem przy tym, że w Polsce podejmujemy inicjatywy związane z tworzeniem systemów monitorowania niekorzystnych zjawisk pogodowych w rolnictwie, wsparciem systemu ubezpieczeń rolnych czy pomocą rolnikom po wystąpieniu niekorzystnych zjawisk pogodowych. Jeśli chodzi o możliwości poprawy bezpieczeństwa żywnościowego, to zwróciłem uwagę na skracanie łańcuchów dostaw, rozwój rynków lokalnych i sprzedaż bezpośrednią – które mają istotne znaczenie dla utrzymania bądź zwiększania bezpieczeństwa żywnościowego w poszczególnych regionach – jako alternatywy do produkcji przemysłowej
W konferencji uczestniczyło 1150 delegatów ze 181 krajów, w tym 105 ministrów, 25 wiceministrów i parlamentarzyści. W jej trakcie odbyły się wybory na niezależnego przewodniczącego Rady FAO. Został nim Khalid Mehboob z Pakistanu, dotychczasowy przewodniczący Komitetu Finansowego FAO.
Dziękuję za rozmowę i obszerne odniesienia do podejmowanych kwestii.
- Rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.).
- Art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014. str. 18, z późn. zm.).
- Dz. U. z 2017 r. poz. 278.