Rok 2011 w liczbach w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

knf.01.250x98Przedstawiamy statystyczne podsumowanie działań Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w 2011 roku.

Postępowania licencyjne dot. banków

  • 50 decyzji w sprawie wydania zgody na powołania członków zarządów banków spółdzielczych i w formie spółki akcyjnej,
  • 2 decyzje w sprawie utworzenia banku, w tym 1 decyzja zezwalająca na utworzenie banku w formie spółki akcyjnej poprzez przekształcenie oddziału instytucji kredytowej w bank krajowy i 1 decyzja umarzająca postępowanie w sprawie utworzenia banku w formie spółki akcyjnej,
  • 56 decyzji w sprawie wydania zezwolenia na dokonanie zmian w statutach banków działających w formie spółki akcyjnej,
  • 127 decyzji w sprawie wydania zezwolenia na dokonanie zmian w statutach banków spółdzielczych,
  • 2 decyzje w sprawie wydania zezwolenia na połączenie banków w formie spółki akcyjnej,
  • 1 decyzja w sprawie braku sprzeciwu co do nabycia albo objęcia akcji lub praw z akcji lub co do stania się podmiotem dominującym banku krajowego,
  • 2 decyzje w sprawie odwołania powiernika i zastępcy powiernika,
  • 10 decyzji w sprawie wykonywania prawa głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy banku w formie spółki akcyjnej,
  • 2 zawiadomienia o prowadzeniu przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności na terytorium Polski poprzez oddział,
  • 2 zawiadomienia o zakończeniu prowadzenia przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności na terytorium Polski poprzez oddział,
  • 40 zawiadomień o zamiarze prowadzenia przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności transgranicznej na terytorium Polski, w tym 13 modyfikacji pierwotnych zawiadomień,
  • 2 zawiadomienia o zaprzestaniu prowadzenia przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności transgranicznej na terytorium Polski,
  • 1 zawiadomienie o prowadzeniu przez bank krajowy działalności na terytorium państwa goszczącego w ramach działalności transgranicznej,
  • 141 opinii nadzorczych, prawnych oraz innych.

Inspekcje w bankach

  • 64 inspekcje kompleksowe, z czego 14 w bankach komercyjnych, 50 w bankach spółdzielczych,
  • 1 kontrola w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na utworzenie banku krajowego przez instytucję kredytową,
  • 20 inspekcji problemowych, z czego 10 w bankach komercyjnych (w tym 3 w zakresie oceny wniosków banków o wyrażenie zgody na stosowanie metod statystycznych na potrzeby obliczania wymogów kapitałowych), 10 inspekcji w bankach spółdzielczych,
  • 1 inspekcja problemowa w oddziale instytucji kredytowej,
  • 2 postępowania wyjaśniające, z czego 1 w banku komercyjnym i 1 w banku spółdzielczym,
  • 15 kontroli w bankach dotyczących prawidłowości naliczania wymaganej wysokości rezerwy obowiązkowej (15 banków, w tym 1 bank spółdzielczy),
  • 60 spotkań poinspekcyjnych, z czego 29 spotkań panelowych, w wyniku których przyznawano bankom oceny punktowe po inspekcjach oraz 31 spotkań na których prezentowano ustalenia inspekcji,
  • 621 zaleceń KNF dla 27 banków komercyjnych, wydanych po inspekcjach kompleksowych i problemowych, z czego 486 dotyczy inspekcji kompleksowych, w tym: 97 – ryzyka kredytowego, 61 – ryzyka płynności, 70 – ryzyka rynkowego, 68 – ryzyka operacyjnego, 19 – wyniku finansowego, 54 – kapitału, 117 – procesu zarządzania bankiem.

Regulacje nadzorcze dotyczące sektora bankowego

  • 176 interpretacji przepisów dotyczących rekomendacji, uchwał KNF oraz obowiązujących przepisów prawa,
  • 89 pism w sprawach opinii dotyczących opracowań oraz stanowisk w zakresie prac legislacyjnych, dotyczących zmiany aktów prawnych, które związane są z funkcjonowaniem sektora bankowego,
  • 7 pism do banków dotyczących postępowań monitorujących zgodność działania banków z przepisami w zakresie rachunkowości,
  • 3 decyzje i 2 opinie w zakresie stosowania metod statystycznych na potrzeby obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego, operacyjnego i rynkowego oraz 2 wspólne decyzje w ww. zakresie, wydane przez instytucje nadzoru konsolidującego i KNF w oparciu o wcześniejsze opinie KNF,
  • wydanie 10 uchwał KNF,
  • 3 nowelizacje rekomendacji KNF,

Nadzór bankowy „zza biurka”

  • 272 nadane oceny CAEL,
  • 24 nadane oceny w ramach procesu BION,
  • 4 zestawy kwartalnego jednostkowego Raportu Raportów Wskaźników Ekonomiczno-Finansowych dla banków i oddziałów instytucji kredytowych,
  • 4 przekrojowe raporty o sytuacji sektora bankowego,
  • 39 decyzji o powierzeniu wykonywania określonych czynności podmiotom zewnętrznym,
  • 18 decyzji w sprawie umorzenia postępowań oraz decyzji w sprawie zawieszenia postępowania dotyczącego powierzenia wykonywania określonych czynności podmiotom zewnętrznym,
  • 19 decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania KNF sprawozdań finansowych podmiotów blisko powiązanych z bankiem,
  • 12 decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania KNF skonsolidowanych sprawozdań finansowych wraz z tłumaczeniem na język polski oraz decyzji w sprawie ograniczenia zakresu tego obowiązku,
  • 4 decyzje w sprawie wydania zgody na zaliczenia do funduszy uzupełniających środków pieniężnych z tytułu pożyczek podporządkowanych,
  • 6 decyzji w sprawie wydania zgody na zaliczenie do funduszy uzupełniających środków z tytułu emisji obligacji własnych banku,
  • 1 decyzja w sprawie wyrażenia zgody na wcześniejszy zwrot środków pieniężnych pochodzących z pożyczki podporządkowanej zaliczonych do funduszy uzupełniających banku,
  • 10 analiz opartych na badaniach ankietowych skierowanych do banków,
  • 10 pism z zaleceniami KNF dla banków komercyjnych w ramach nadzoru analitycznego,
  • 581 pism do odbiorców zewnętrznych oraz pism do podmiotów nadzorowanych dotyczących outsourcingu, programów naprawczych, realizacji zaleceń poinspekcyjnych, sprawozdawczości itp.,
  • 455 pism w sprawie nadania numerów EKZ, szacunkowo – 3500 numerów EKZ, a także utworzenie 103 zestawień doraźnych oraz 49 zestawień przekrojowych.

Sektor spółdzielczy

  • 3 decyzje w sprawie wyrażenia zgody na połączenie banków,
  • 1 decyzja w sprawie powołania kuratora,
  • 4 wezwania banków do opracowania programu postępowania naprawczego,
  • 3 wezwania banków do opracowania kolejnej wersji programu postępowania naprawczego,
  • 6 akceptacji programów postępowania naprawczego,
  • 4 wezwania banków do opracowania korekty programu postępowania naprawczego,
  • 54 opinie dotyczące zaleceń poinspekcyjnych,
  • opracowanie danych dla inspekcji w 50 bankach spółdzielczych,
  • 4 kwartalne analizy (CAEL) wszystkich banków spółdzielczych,
  • 4 kwartalne zestawy danych o ocenach CAEL banków spółdzielczych przekazane do banków zrzeszających,
  • 2 zestawy kwartalnego Raportu Wskaźników Ekonomiczno-Finansowych banków spółdzielczych przekazane do banków zrzeszających,
  • 20 postanowień w sprawie banków, które złożyły wniosek do Ministerstwa Finansów o wpisanie do wykazu gwarantów,
  • 18 decyzji w sprawie zaliczania do funduszy uzupełniających zobowiązania podporządkowanego,
  • 1 decyzja w sprawie zaliczania do funduszy uzupełniających zobowiązania z tytułu emisji bankowych papierów wartościowych,
  • 12 decyzji w sprawie zaliczenia do funduszy uzupełniających środków pieniężnych uzyskanych z emisji obligacji,
  • 18 innych decyzji, stosownie do potrzeb zgłaszanych przez banki, wynikających z przepisów prawa,
  • 236 wystąpień nadzorczych do banków,
  • 142 pisma do banków z analizą BION,
  • 185 pism dotyczących klasyfikacji ekspozycji kredytowych do poszczególnych grup ryzyka,
  • 23 zaświadczenia /potwierdzenia uprawnień do wykonywania działalności bankowej,
  • 111 pism, w tym dotyczących outsourcingu, programów naprawczych, realizacji zaleceń poinspekcyjnych itp.,
  • 35 wystąpień nadzorczych do banków zrzeszających (dotyczących BION, zawierających wyjaśnienia lub wskazówki nadzorcze przeznaczone dla uczestników zrzeszenia, mające charakter interwencyjny, z prośbą o zajęcie stanowiska),
  • 146 wystąpień przekazanych do innych podmiotów/instytucji,

Fundusze inwestycyjne

  • 1 zezwolenie na wykonywanie działalności przez TFI, 3 zezwolenia na rozszerzenie przedmiotu działalności TFI o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzą instrumenty finansowe,
  • 6 zezwoleń na utworzenie specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
  • 1 zezwolenie na utworzenie funduszu inwestycyjnego otwartego,
  • 80 zezwoleń na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego, zatwierdzenie 7 prospektów emisyjnych certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz 45 aneksów do prospektów emisyjnych,
  • 108 zezwoleń na zmianę statutu funduszu inwestycyjnego,
  • 2 zgody na zmianę depozytariusza,
  • 7 zezwoleń na zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami,
  • 14 zawiadomień o zamiarze nabycia/objęcia akcji TFI,
  • 17 zawiadomień o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego (subfunduszy) na terytorium RP oraz 2 notyfikacje spółek zarządzających funduszami inwestycyjnymi,
  • zezwolenie na połączenie dwóch funduszy inwestycyjnych otwartych zarządzanych przez to samo towarzystwo, 8 zezwoleń na połączenie dwóch subfunduszy funduszu inwestycyjnego otwartego lub dwóch subfunduszy specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
  • 1 zezwolenie na przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych w jeden fundusz z wydzielonymi subfunduszami, 2 zezwolenia na przekształcenie funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego w subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
  • 6 zgód na zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, 6 zgód na zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
  • przeanalizowanie ok. 15 000 raportów bieżących i okresowych funduszy inwestycyjnych, ok. 3 000 raportów bieżących i okresowych TFI oraz ok. 3 400 informacji od depozytariuszy,
  • 5 kontroli w towarzystwach funduszy inwestycyjnych (wszystkie problemowe),
  • 3 kontrole u depozytariuszy (wszystkie kompleksowe),
  • 85 zaleceń pokontrolnych dla 11 towarzystw funduszy inwestycyjnych,
  • 13 zaleceń pokontrolnych dla 2 depozytariuszy.

Domy maklerskie i infrastruktura rynku kapitałowego

  • 10 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej (w tym: 2 decyzje w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej dla nowych podmiotów, 8 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej rozszerzających dotychczasowy zakres działalności), 1 decyzja w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej na wniosek strony i 1 decyzja w przedmiocie ograniczenia zezwolenia,
  • 1 zezwolenie na prowadzenie działalności powierniczej,
  • 2 zaświadczenia dotyczące prowadzenia działalności maklerskiej,
  • 7 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie rachunków lub rejestrów towarów giełdowych, 1 decyzja w przedmiocie rozszerzenia zezwolenia i 1 decyzja w przedmiocie cofnięcia zezwolenia,
  • rozpatrzenie 24 zawiadomień o zamiarze nabycia lub objęcia akcji domów maklerskich,
  • rozpatrzenie 4 zawiadomień o zamiarze wykonywania czynności związanych z działalnością maklerską poza wyodrębnioną jednostką banku, w której prowadzona jest działalność maklerska,
  • rozpatrzenie 11 zawiadomień o zamiarze rozpoczęcia działalności maklerskiej na terytorium innych państw (w formie oddziału – 7, bez oddziału – 4),
  • rozpatrzenie notyfikacji zagranicznych firm inwestycyjnych: bez oddziału – 294 (w tym 9 instytucji kredytowych), w formie oddziału – 4 (w tym 1 instytucja kredytowa),
  • 1 decyzja w przedmiocie przestrzegania norm adekwatności kapitałowej,
  • 3 decyzje w sprawie wydania zgody na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej,
  • przeanalizowanie ok. 7 050 raportów bieżących i okresowych domów maklerskich, biur maklerskich oraz banków powierniczych,
  • 5 decyzji w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie KDPW, 1 decyzja w sprawie zatwierdzenia Regulaminu rozliczeń transakcji (KDPW_CCP SA) oraz 1 decyzja w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie rozliczeń transakcji, 1 decyzja w sprawie zatwierdzenia Regulaminu funduszu rozliczeniowego (KDPW_CCP SA), 2 decyzje w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Statucie GPW SA, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie GPW SA, 2 decyzje w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Statucie BondSpot SA, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie obrotu regulowanego rynku pozagiełdowego (BondSpot SA), 2 decyzje w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Statucie TGE SA, 1 decyzja w sprawie umorzenia postępowania o wyrażenie zgody na dokonanie zmian w Regulaminie TGE SA, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie IRGIT SA,
  • 3 decyzje w sprawie zniesienia dematerializacji akcji,
  • 5 decyzji o wpisie do rejestru inwestorów kwalifikowanych,
  • 1 decyzja wyrażająca zgodę na przekazywanie zamiast niektórych informacji bieżących i okresowych informacji wymaganych przepisami państwa siedziby emitenta,
  • 11 kontroli w firmach inwestycyjnych (wszystkie problemowe),
  • 4 kontrole w przedsiębiorstwach energetycznych ( wszystkie kompleksowe),
  • 59 zaleceń dla 11 podmiotów firm inwestycyjnych,
  • 14 zaleceń dla 4 podmiotów przedsiębiorstw energetycznych.

Prospekty emisyjne

  • 56 decyzji w sprawie zatwierdzenia prospektu emisyjnego spółek,
  • 123 decyzje w sprawie zatwierdzenia aneksu do prospektu emisyjnego,
  • 5 decyzji w sprawie stwierdzenia równoważności memorandum informacyjnego,
  • 1100 wpisów instrumentów finansowych, innych niż certyfikaty inwestycyjne do ewidencji prowadzonej przez KNF,
  • 24 postanowienia w sprawie zawieszenia postępowania,
  • 16 postanowień w sprawie podjęcia zawieszonego postepowania,
  • 12 decyzji w sprawie umorzenia postępowania lub jego części na wniosek strony,
  • 28 decyzji w sprawie umorzenia postępowania z urzędu.

Raporty bieżące i okresowe spółek publicznych

  • sprawdzenie pod względem formalno – prawnym ok. 28 000 przekazanych przez spółki publiczne raportów bieżących, okresowych i poufnych,
  • analiza wyselekcjonowanych sprawozdań finansowych 69 emitentów, stanowiących 17,1% łącznej liczby emitentów z rynku regulowanego, dla których Rzeczpospolita Polska jest krajem macierzystym, pod kątem zgodności z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi raportowania finansowego (analiza dotyczyła 109 sprawozdań finansowych),
  • wydano 124 opinie i stanowiska dotyczące sprawozdawczości finansowej emitentów,
  • opracowano raport podsumowujący analizę okresową sprawozdań finansowych emitentów.

Zakłady ubezpieczeń

  • 1 decyzja w sprawie wydania zezwolenia na rozszerzenie rzeczowego zakresu działalności zakładu ubezpieczeń,
  • 26 decyzji w sprawie zatwierdzenia zmian statutu krajowego zakładu ubezpieczeń,
  • 7 decyzji w sprawie wyznaczenia maksymalnego terminu nabycia akcji krajowego zakładu ubezpieczeń,
  • 22 decyzje w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa / członka zarządu zakładu ubezpieczeń,
  • 15 decyzji o wpisie do rejestru aktuariuszy,
  • 1 uchwała KNF o braku przesłanek do zgłoszenia sprzeciwu wobec połączenia krajowych zakładów ubezpieczeń,
  • 1 uchwała KNF o braku przesłanek do zgłoszenia sprzeciwu wobec transgranicznego połączenia zakładów ubezpieczeń,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie zobowiązania zakładu ubezpieczeń do wykonania zalecenia organu nadzoru,
  • 4 decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie wyznaczenia maksymalnego terminu nabycia akcji krajowego zakładu ubezpieczeń,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie powiadomienia o transgranicznym planie połączenia zakładów ubezpieczeń,
  • 6 decyzji o umorzeniu postępowania w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa / członka zarządu zakładu ubezpieczeń,
  • 2 postanowienia utrzymujące w mocy postanowienia o odmowie dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym,
  • 1 postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania w sprawie wydania zezwolenia na rozszerzenie rzeczowego zakresu działalności zakładu ubezpieczeń,
  • 1 postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania dotyczącego wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej,
  • 1 postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa / członka zarządu zakładu ubezpieczeń,
  • 43 notyfikacje o zamiarze podjęcia działalności ubezpieczeniowej na terytorium RP przez zakład ubezpieczeń z siedzibą w państwie członkowskim UE,
  • 3 notyfikacje o zamiarze podjęcia na terytorium RP działalności ubezpieczeniowej przez oddział zakładu ubezpieczeń z siedzibą w państwie członkowskim UE,
  • 9 notyfikacji dotyczących rezygnacji z prowadzenia działalności ubezpieczeniowej na terytorium RP przez zakład ubezpieczeń z siedzibą w państwie członkowskim UE,
  • 3 zawiadomienia dotyczące prowadzenia działalności ubezpieczeniowej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na terytorium państw członkowskich UE,
  • 60 postępowań w sprawie wniosków zakładów ubezpieczeń o zezwolenie na uznawanie za aktywa na pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywów innych niż określone w art. 154 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej (w tym 3 decyzje umarzające),
  • 2 postępowania w sprawie zatwierdzenia planów naprawczych zakładów ubezpieczeń (1 postępowanie zakończone decyzją zatwierdzającą, 1 decyzją umarzającą),
  • 5 postępowań dotyczących zaliczenia określonych aktywów do środków własnych,
  • 1 decyzja o cofnięciu zakazu swobodnego rozporządzania aktywami,
  • 2 postępowania w sprawie o wyrażenie zgody na odstąpienie od pomniejszenia środków własnych o akcje PTE,
  • analiza obowiązków informacyjnych dotyczących 2 177 półrocznych sprawozdań UFK oraz sporządzenie 2 raportów z analizy UFK,
  • weryfikacja formalna i merytoryczna oraz sporządzenie raportów z analizy 310 kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji oraz 63 planów finansowych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
  • 69 postępowań dotyczących zawiadomienia o zmianach taryf składek,
  • 63 postępowania dotyczące zawiadomienia o wyborze lub zmianie kluczowych osób w zakładzie ubezpieczeń oraz wyborze biegłego rewidenta,
  • 50 postępowań dotyczących udziału reasekuratora w rezerwach techniczno-ubezpieczeniowych i należnościach (w tym 8 postepowań dotyczących wydania opinii o reasekuratorach),
  • analiza formalna 30, w tym weryfikacja merytoryczna 12, rocznych informacji o IKE prowadzonych przez zakłady ubezpieczeń i 29, w tym weryfikacja merytoryczna 12, półrocznych informacji o IKE prowadzonych przez zakłady ubezpieczeń,
  • 22 postępowania dotyczące wykonania zaleceń (7 dotyczących zaleceń pokontrolnych oraz 15 pozostałych),
  • 22 postępowania dotyczące rentowności wybranych grup ubezpieczeń,
  • 13 postępowań dotyczących koncentracji lokat w jednym podmiocie oraz w jednym rodzaju aktywów,
  • 13 analiz zbiorczych dotyczących rynku ubezpieczeń,
  • analiza 11 raportów aktuariuszy o stanie portfela,
  • 8 postępowań dotyczących nadzoru nad zakładami ubezpieczeń w likwidacji,
  • 5 postępowań dotyczących analizy regulacji wewnętrznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
  • przeprowadzenie i przygotowanie raportów z 3 badań dotyczących oceny ryzyka w działalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (testy stresu za 2010 r., ankieta nt. własnej oceny ryzyka i wypłacalności oraz zarządzania ryzykiem (ORSA) za 2010 r., oraz reasekuracja krajowych zakładów ubezpieczeń za 2010 r.) oraz sporządzenie raportu krajowego z badania QIS5,
  • przygotowanie 5 raportów dotyczących sektora ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego,
  • analiza 14 pakietów przedaplikacyjnych dotyczących modeli wewnętrznych krajowych zakładów ubezpieczeń, udział w 13 spotkaniach kolegiów nadzorczych poświęconych tej tematyce, udział w 11 zagranicznych inspekcjach w centralach grup ubezpieczeniowych, dotyczących zagadnień związanych z wybranymi modułami ryzyka w grupowych,
  • 16 kontroli działalności i stanu majątkowego zakładów ubezpieczeń, w tym 1 kompleksowa oraz 15 problemowych,
  • 75 zaleceń pokontrolnych wydanych 13 zakładom ubezpieczeń.

Otwarte fundusze emerytalne i III filar emerytalny

  • 6 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 24 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu otwartego funduszu emerytalnego,
  • 24 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na skrócenie terminu wejścia w życie zmian statutu otwartego funduszu emerytalnego,
  • 6 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka zarządu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 6 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka rady nadzorczej powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 2 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka zarządu pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
  • 2 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę depozytariusza otwartego funduszu,
  • 7 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę umowy o przechowywanie aktywów otwartego funduszu emerytalnego,
  • 2 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę umowy o przechowywanie aktywów pracowniczego funduszu emerytalnego,
  • 2 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
  • 1 decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego funduszu emerytalnego,
  • 4 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na nabycie akcji pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
  • 4 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na utworzenie dobrowolnego funduszu emerytalnego,
  • 3 decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu otwartego funduszu emerytalnego,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na skrócenie terminu wejścia w życie zmian statutu otwartego funduszu emerytalnego,
  • 2 decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę umowy o przechowywanie aktywów otwartego funduszu emerytalnego,
  • 2 postanowienia o zawieszeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego funduszu emerytalnego,
  • 1 postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka zarządu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 2 postanowienia o zawieszeniu postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 1 postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka zarządu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 1 postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę umowy z depozytariuszem otwartego funduszu emerytalnego,
  • 1 postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu otwartego funduszu emerytalnego,
  • 2 postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu powszechnego towarzystwa emerytalnego,
  • 36 decyzji w sprawie wpisu PPE do rejestru,
  • 155 decyzji w sprawie wpisu zmian PPE do rejestru,
  • 9 decyzji w sprawie wpisu porozumień o zawieszeniu odprowadzania składki podstawowej PPE,
  • 1 decyzja w sprawie wpisu porozumienia o ograniczeniu wysokości składki podstawowej PPE,
  • 34 decyzje w sprawie wykreślenia PPE z rejestru,
  • 3 decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie o wpis zmian do rejestru PPE,
  • 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru PPE,
  • 1 decyzja o odmowie wpisu zmian do rejestru PPE,
  • 1 decyzja o odmowie wykreślenia z rejestru PPE,
  • 4 postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania (PPE),
  • 5 postanowień w sprawie przywróceniu terminu do usunięcia braków formalnych (PPE),
  • 2 postanowienia w sprawie wyznaczeniu nowego terminu do rozpoznania sprawy (PPE),
  • 3 postanowienia w sprawie zawieszeniu postępowania (PPE),
  • 140 zawiadomień o zmianie danych pracodawcy lub zarządzającego PPE,
  • 22 postępowania w trybie nadzoru pośredniego wobec pracodawców prowadzących PPE,
  • analiza 3542 dziennych sprawozdań OFE w zakresie realizacji obowiązków informacyjnych, wyceny instrumentów finansowych, limitów inwestycyjnych, transakcji i zapłaconych cen,
  • 15 powiadomień towarzystw emerytalnych oraz osób trzecich, którym towarzystwo emerytalne powierzyło wykonywanie niektórych czynności o stwierdzonych nieprawidłowościach w działalności operacyjnej i finansowej oraz 6 powiadomień o rozpatrzeniu zastrzeżeń wniesionych przez towarzystwa emerytalne do powiadomień,
  • 236 zaakceptowane metodologie wyceny przekazane przez fundusze emerytalne, 27 żądań zmiany metod wyceny zastosowanych przez fundusze emerytalne,
  • 221 przeanalizowanych struktur aktywów OFE (miesięczne, półroczne i roczne) oraz pracowniczych funduszy emerytalnych (kwartalne i roczne), 95 przeanalizowanych sprawozdań finansowych powszechnych oraz pracowniczych towarzystw emerytalnych (kwartalne i roczne), 388 przeanalizowanych raportów o działalności funduszy emerytalnych przekazanych przez depozytariuszy,
  • walidacja 59 169 raportów finansowych i 6 947 raportów operacyjnych OFE, walidacja 479 raportów finansowych PTE, 1 393 przekazanych do towarzystw emerytalnych informacji o nieprawidłowościach stwierdzonych w toku analizy bieżących raportów OFE oraz kwartalnych raportów towarzystw emerytalnych, 84 wezwania do złożenia wyjaśnień lub przedstawienia dokumentów dotyczących działalności funduszy i towarzystw emerytalnych,
  • 30 opinii prawnych dotyczących rynku emerytalnego,
  • 18 kontroli działalności podmiotów rynku emerytalnego, w tym 6 kompleksowych i 12 problemowych (w tym 12 kontroli powszechnych towarzystw emertytalnych i otwartych funduszy emerytalnych, 3 kontrole banków depozytariuszy funduszy emerytalnych, 3 kontrole pracowniczych towarzystw i funduszy emerytalnych),
  • 171 nieprawidłowości zawartych w 19 powiadomieniach pokontrolnych wydanych wobec pracowniczych i powszechnych towarzystw emerytalnych oraz banków depozytariuszy.

Agencje ratingowe

  • 2 decyzje w sprawie rejestracji agencji ratingowej, w tym 1 decyzja odmowna.

Pośrednictwo finansowe

  • 112 zezwoleń na prowadzenie działalności brokerskiej (w tym 4 w zakresie reasekuracji),
  • 32 decyzje cofające zezwolenie na prowadzenie działalności brokerskiej oraz 4 wygaśnięcia z rejestru brokerów ubezpieczeniowych,
  • 7 decyzji o nałożeniu kar pieniężnych na podmioty prowadzące działalność brokerską,
  • 8 zezwoleń na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych,
  • 51 decyzji o wpisie do rejestru agentów firm inwestycyjnych (w tym 6 osób prawnych i 45 osób fizycznych),
  • 5 decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu maklera giełd towarowych,
  • 1 decyzja w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu maklera papierów wartościowych,
  • 1 decyzja o cofnięciu zezwolenia na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych,
  • 1 decyzja odmowna w sprawie udzielenia zezwolenia na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych,
  • 19 decyzji wykreślających osobę wykonującą czynności akwizycyjne z rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych,
  • 4 decyzje o uchyleniu decyzji w I instancji i umorzeniu postępowania administracyjnego wobec maklerów papierów wartościowych i doradców inwestycyjnych,
  • 1 decyzja o nałożeniu sankcji administracyjnej na maklera papierów wartościowych,
  • 9 777 wpisów do rejestru akwizytorów OFE,
  • 16 479 wpisów do rejestru agentów ubezpieczeniowych,
  • 1 930 wpisów do rejestru brokerów ubezpieczeniowych,
  • 126 wpisów na listę maklerów papierów wartościowych,
  • 28 wpisów na listę maklerów giełd towarowych,
  • 47 wpisów na listę doradców inwestycyjnych,
  • 15 691 wykreśleń z rejestru agentów ubezpieczeniowych,
  • 15 kontroli działalności brokerów ubezpieczeniowych,
  • 19 kontroli działalności zakładów ubezpieczeń w zakresie korzystania z usług agentów ubezpieczeniowych,
  • 43 kontrole szkoleń i egzaminów dla kandydatów ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych,
  • 2 kontrole działalności banków w zakresie bancassurance,
  • 6 kontroli działalności akwizycyjnej OFE,
  • 4 kontrole działalności dystrybutorów jednostek uczestnictwa,
  • 1 kontrolę działalności agenta firmy inwestycyjnej,
  • 7 kontroli stażu adaptacyjnego w celu uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu maklera giełd towarowych,
  • 1 kontrolę stażu adaptacyjnego w celu uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu maklera papierów wartościowych.

Działania sankcyjne

  • 54 nałożone kary pieniężne o łącznej wysokości 7 560 000 zł,
  • 70 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekazanych do Prokuratury, w tym:
    • 12 dotyczących ujawnienia lub wykorzystania informacji poufnej w obrocie giełdowym,
    • 7 dotyczących podejrzenia manipulacji instrumentem finansowym,
    • 7 dotyczących prowadzenia działalności bankowej bez zezwolenia,
  • 105 prowadzonych postępowań administracyjnych,
  • 46 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne wydanych w postępowaniach administracyjnych,
  • 18 decyzji administracyjnych wydanych w postępowaniach administracyjnych w postępowaniu odwoławczym,
  • 7 decyzji administracyjnych innych niż o nałożeniu kary wydanych w postępowaniach administracyjnych,
  • 25 postanowień wydanych w toku prowadzonych postępowań administracyjnych,
  • 12 aktów oskarżenia skierowanych na podstawie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • 24 zażalenia na postanowienia o umorzeniu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego,
  • 65 spraw, w których Przewodniczący KNF korzystał z uprawnień pokrzywdzonego (postępowania przygotowawcze),
  • 15 spraw, w których Przewodniczący KNF korzystał z uprawnień oskarżyciela posiłkowego (postępowania sądowe),
  • 6 wyroków wydanych w postępowaniach karnych, w tym:
    • utrzymujący w mocy wyrok sądu rejonowego wymierzający oskarżonemu karę 8 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na 3 lata i 5.000 zł grzywny,
    • wymierzający jednemu z oskarżonych karę 1 roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na 4 lata, a drugiemu z oskarżonych karę 10 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na 3 lata,
    • wymierzający oskarżonej karę grzywny w wysokości 8.000 zł,
    • wymierzający oskarżonemu karę 6 miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na 5 lat i karę grzywny w wysokości 3.000 zł grzywny,
    • wymierzający oskarżonemu karę grzywny w wysokości 5.000 zł,
  • 1 apelacja w postępowaniu karnym,
  • 9 wszczętych postępowań wyjaśniających,
  • 8 zakończonych postępowań wyjaśniających,
  • 48 kontroli w przedmiocie wypełniania przez podmioty podlegające nadzorowi KNF obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym:
    • 14 w bankach spółdzielczych,
    • 12 w towarzystwach ubezpieczeń na życie,
    • 7 w bankach komercyjnych,
    • 7 w towarzystwach funduszy inwestycyjnych,
    • 5 w domach maklerskich
    • 3 w oddziałach zagranicznych instytucji kredytowych. W wyniku przeprowadzonych kontroli skierowano 3 zawiadomienia do prokuratury oraz 31 zaleceń pokontrolnych.
  • 288 spraw, w których prowadzono czynności sprawdzające.

Obsługa prawna

  • 3002 opinii prawnych, stanowisk interpretacyjnych, ocen formalnoprawnych dla komórek organizacyjnych UKNF oraz podmiotów zewnętrznych (kancelarii prawnych, uczestników rynku finansowego),
  • 1011 opinii w przedmiocie umów zawieranych przez UKNF, zarządzeń wewnętrznych, upoważnień i projektów aktów normatywnych,
  • 769 spraw sądowoadministracyjnych i cywilnych.

Poprawa praktyk rynkowych i standardów ochrony klientów

  • 7650 skarg klientów na podmioty nadzorowane przez KNF, zakończono pracę nad 6740 skargami,
  • podjęcie interwencji w ponad 500 zgłoszonych przypadkach w związku ze stwierdzeniem, że działania podmiotów nadzorowanych mogą naruszać przepisy prawa lub interesy klientów,
  • wydanie 7 zaleceń w celu eliminacji praktyk ubezpieczycieli naruszających przepisy prawa i interesy ubezpieczonych,
  • dokonanie analiz 63 praktyk rynkowych stosowanych przez podmioty nadzorowane oraz podjęcie działań, mających na celu eliminację praktyk naruszających interesy nieprofesjonalnych uczestników rynku lub ujednolicenie praktyk stosowanych przez instytucje rynku finansowego w analizowanym obszarze (w tym zastosowano ponad 170 zindywidualizowanych środków nadzorczych),
  • zakwestionowanie 5 przekazów reklamowych instytucji finansowych oraz wezwanie do zaprzestania rozpowszechniania informacji reklamowych, mogących wprowadzać w błąd nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego,
  • skierowanie 7 wystąpień do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie stosowania przez podmioty rynku finansowego praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów,
  • przyjęcie uchwały KNF dotyczącej „Zasad rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe” z dnia 10 maja 2011 r.,

Współpraca międzynarodowa

  • udział w 18 posiedzeniach Rad Organów Nadzoru Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA), Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA) i Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA),
  • udział w pracach 13 grup roboczych działających w ramach EIOPA,
  • udział w pracach 4 stałych komitetów oraz 27 (pod)grup roboczych działających w ramach EBA, w tym przewodnictwo w grupie ds. płynności,
  • udział w 19 stałych komitetach i grupach roboczych działających w ramach ESMA (w tym przewodniczenie grupie zadaniowej ds. przeniesienia nadzoru nad agencjami ratingowymi do ESMA),
  • udział w pracach 3 komitetów i grup roboczych działających w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Nadzorców Ubezpieczeniowych (IAIS),
  • udział w 4 grupach roboczych działających w ramach Komitetu Bazylejskiego ds. Nadzoru Bankowego,
  • udział w 8 grupach eksperckich w ramach IOSCO (w tym przewodniczenie grupie roboczej ds. współpracy w postępowaniach i wymiany informacji, współprzewodniczenie grupie weryfikującej zdolność do przystąpienia do wielostronnego porozumienia o współpracy i wymianie informacji, reprezentowanie IOSCO w Financial Action Task Force),
  • uczestnictwo w 4 grupach roboczych działających przy Komisji Europejskiej, 2 grupach roboczych działających przy Radzie Unii Europejskiej i 1 grupie roboczej działającej przy Radzie Europy,
  • udział w opracowywaniu dokumentów EIOPA, w tym 4 porad i projektów EIOPA dla Komisji Europejskiej oraz 11 raportów, których przedmiotem były zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeniowym i pracowniczych programów emerytalnych,
  • udział w opracowaniu przez ESMA 35 dokumentów (dokumenty konsultacyjne, wytyczne, stanowiska, porady dla Komisji Europejskiej i inne),
  • udział w działalności CEE Forum, założonej z inicjatywy UKNF organizacji mającej ułatwiać budowanie wspólnego stanowiska organów nadzoru z państw Europy Środkowej i Wschodniej w ramach europejskiego procesu legislacyjnego (w tym 3 posiedzenia wysokiego szczebla oraz 2 spotkania eksperckie),
  • zawarcie 6 porozumień o współpracy w ramach kolegiów nadzorczych z zagranicznymi organami nadzoru,
  • udział w 17 kolegiach nadzorczych dla ubezpieczeniowych grup kapitałowych oraz prowadzenie jednego kolegium w charakterze nadzorcy grupowego,
  • udział w 21 kolegiach nadzorczych dla bankowych grup kapitałowych,
  • udział w 3 kolegiach nadzorczych dla grup agencji ratingowych,
  • wsparcie eksperckie Ministerstwa Finansów w międzynarodowych pracach w zakresie rynku finansowego, w szczególności w trakcie negocjacji nad Dyrektywą Omnibus II, aktami wykonawczymi do dyrektywy ramowej Wypłacalność II, dyrektywą ws. podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (tzw. pakiet CRD IV), dyrektywą w sprawie systemów gwarantowania depozytów oraz inicjatywą dotyczącą zarządzania kryzysowego w sektorze bankowym (tzw. Recovery and Resolution
  • współpraca z nadzorami konsolidującymi i/lub bankami w zakresie oceny wniosków banków dotyczących stosowania zaawansowanych metod pomiaru ryzyka oraz modeli, a także w zakresie weryfikacji realizacji przez banki warunków nałożonych we wcześniejszych decyzjach,
  • współpraca z nadzorami z innych krajów (UE i poza UE) w zakresie wymiany informacji w ramach prowadzonych przez departamenty UKNF procedur wyjaśniających oraz postępowań administracyjnych, w tym ponad 70 wystąpień na podstawie porozumień wielostronnych w ramach ESMA oraz IOSCO w sprawie podejrzeń o nadużycia na rynku kapitałowym,
  • dalszy rozwój platformy szkoleniowej TIFS dla zagranicznych nadzorów utworzonej przez UKNF w 2009, w tym organizacja 2 seminariów – dla sektora emerytalnego (we współpracy z Toronto Center) i bankowego,
  • prowadzenie sekretariatu BSCEE (Banking Supervisors from Central and Eastern Europe),
  • realizacja 5 modułów szkoleniowych dla pracowników UKNF, Ministerstwa Finansów i zakładów ubezpieczeń oraz 6 specjalistycznych ekspertyz i opracowań poświęconych problematyce wdrażania acquis communautaire w obszarze rynku finansowego w ramach projektu pomocy technicznej PL0435 Wzmocnienie zdolności administracyjnych i instytucjonalnych UKNF w zakresie prawidłowego wprowadzania w życie dorobku prawnego Wspólnoty w obszarze rynku finansowego, dofinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  • realizacja 3 modułów szkoleniowych oraz 2 dokumentów tj. wytycznych i przewodnika w zakresie zmian legislacyjnych i instytucjonalnych rynku ubezpieczeniowego Republiki Azerbejdżanu w ramach projektu pomocy rozwojowej 389/2011/PR2011 dla pracowników nadzoru ubezpieczeniowego Republiki Azerbejdżanu Wzmocnienie zdolności instytucjonalnych nadzoru nad sektorem ubezpieczeniowym Republiki Azerbejdżanu, współfinansowanego z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2011 r.,
  • realizacja 3 modułów szkoleniowych dla pracowników nadzoru kapitałowego Ukrainy w ramach unijnego programu pomocy technicznej TAIEX, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej,
  • realizacja dwóch seminariów szkoleniowych na temat Podstawowych Zasad Ubezpieczeniowych IAIS dla członków Regionu Europy Środkowej, Wschodniej i Zakaukazia IAIS.