Redaktor Naczelny Nowoczesnego Banku Spóldzielczego: Przepis na lidera
Człowiek legenda Lee Iacocccca, szef Chryslera, objął tę firmę w sytuacji nieuchronnego bankructwa. Pod jego rządami, w krótkim czasie rozkwitła do potęgi, a nowo stworzony wówczas model samochodu, "le baron", podbił świat.
Grzegorz Krekora
Redaktor Naczelny
Była to jedna z najbardziej podziwianych operacji biznesowych w historii. Syn włoskiego imigranta wyrósł na jednego z największych amerykańskich liderów biznesu. Jak sam twierdził, sukces zawdzięczał ludziom, samochodom i… zyskom. Ludzie byli jednak na pierwszym miejscu. Jeśli nie masz dobrego zespołu – mawiał mistrz – nie możesz zrobić produktu i zysku.
Dzisiaj wypadałoby dodać do tego atut obecności w internecie i wprowadzenia kanałów e-sprzedaży, które w wielu przypadkach decydują o sukcesie na równi z umiejętnością zarządzania ryzykiem. W najlepszych europejskich bankach za pośrednictwem wirtualnej sieci przez całą dobę, siedem dni w tygodniu obywatel bez wychodzenia z domu może już nie tylko założyć lokatę czy zaciągnąć pożyczkę, ale też korzystać z rejestrów danych, rozliczyć się z podatku, złożyć wniosek o dowód osobisty, prawo jazdy, a nawet dokonać formalności dla założenia firmy. W Niemczech funkcje biura informacji kredytowej pełni witryna internetowa będąca własnością prywatną, z której usług korzystają wszystkie agencje rządowe. Dzięki tej witrynie każdy obywatel Niemiec za jednym kliknięciem w klawiaturę domowego komputera jest w stanie sprawdzić, jaką posiada wiarygodność kredytową. Co ważne, wiedzę taką od ręki uzyska też każdy supermarket czy mały sklepik. Jeżeli sprzedawca stwierdzi, że zdolność kredytowa klienta jest niska, ten może to samemu zweryfikować.
Zdalny przekaz informacji do indywidualnego czy masowego odbiorcy, liczony w milisekundach, jest wielokrotnie tańszy niż produkowanie i przesyłanie dokumentów papierowych. Dysk o pojemności 200 GB w cenie 400 zł przechowuje 100 mln jednostronicowych dokumentów w połowie wypełnionych tekstem. Policzono, że 100 mln tych kartek ułożonych jedna na drugiej miałoby wysokość 10 km i kosztowałoby około 5 mln zł!
Lee Iacocca zachęcał liderów, aby zrewidowali obszary, które dotychczas określali jako „poza naszym zasięgiem” i przedefiniowali obraz swojej firmy, biorąc pod uwagę to, co wiedzą i posiadają, a nie to, co robili dotychczas. Przedsiębiorstwa muszą co pewien czas zrzucać skórę. Nie stawiajmy sztucznych przeszkód dla nowych projektów. Czy pomysł jest interesujący?, czy jest innowacyjny?, czy możemy na nim zarobić? Jeśli uzyskamy odpowiedź: tak, finansujemy go! W większości firm dochodzi jedynie do realizacji pomysłów z 95-proc. prawdopodobieństwem sukcesu. Tymczasem, jak twierdził guru przedsiębiorczości, celem nie jest uzyskanie pewności, że żadna z inwestycji nie poniesie klęski, lecz pewność, że będzie wśród nich wielki zwycięzca.
W Stanach znany jest przykład Steve´a Taylora, producenta i dystrybutora mrożonek Fresh Express. Co można zrobić, sprzedając sałatę? Nie jesteśmy w stanie zainstalować w niej procesora ani wysyłać jej przez internet. Taylor stworzył rynek sałaty w opakowaniu wstępnie umytej i poszatkowanej. Wartość rynku jego sałaty wzrosła w ciągu kilku lat od zera do 1,4 mld USD rocznie.
Jeżeli coś takiego można zrobić z warzywem, to jaką my możemy mieć wymówkę.