Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Multimedia | ESG

Raportowanie ESG wyzwaniem dla banków i dla rynku kapitałowego

18.10.2024 11:18 Robert Lidke | BANK.pl
Raportowanie ESG wyzwaniem dla banków i dla rynku kapitałowego
Norbert Jeziolowicz. Źródło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Regulacje dotyczące ESG dotyczą zarówno banków jak i funduszy inwestycyjnych czy spółek giełdowych mówił w kuluarach Kongresu Bankowości Zrównoważonego Rozwoju Norbert Jeziolowicz, sekretarz komitetu ZBP ds. Zrównoważonego Finansowania, Dyrektor Zespołu ds. rynków finansowych w Związku Banków Polskich.

Porównując poziom wyzwań związanych z raportowaniem pozafinansowym ESG pomiędzy bankami a innymi instytucjami rynku kapitałowego Norbert Jeziolowicz powiedział:

„W polskich warunkach istnieje problem skali, ponieważ jeśli spojrzymy na portfele klientowskie banków, TFI, domów maklerskich, to widać jednak, że banki stykają się z największą grupą przedsiębiorców, także tych z sektora MSP, którzy trochę z oczywistych względów mają najmniejszą świadomość na temat nowych obowiązków czy wskaźników, które powinni dostarczać instytucjom finansowym”.

„Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych prowadząc politykę inwestycyjną, wybierając projekty czy podmioty, w które chcą zainwestować, także poszukują informacji na temat, umownie to nazwijmy, zieloności danego przedsięwzięcia” – dodał.

Inne artykuły tego autora:

  • ITCARD wprowadza czat dedykowany osobom z niepełnosprawnościami
  • ING Bank Śląski chce zamienić swoją nadpłynność na kredyty dla gospodarki
  • Social selling, są powody do niepokoju?

Uczestnicy rynku kapitałowego też mają problem z pozyskaniem danych ESG

Zauważył, że zarówno bankom jak i podmiotom z rynku kapitałowego trudno jest pozyskać odpowiednie informacje w taki sposób, żeby one były wiarygodne, weryfikowalne i żeby nie powstał zarzut greenwashingu.

W przypadku np. domów maklerskich dodatkową trudnością może być fakt, że ich klienci mogą być zainteresowani zielonymi projektami, ale tylko takimi, które generują odpowiednio wysoką stopę zwrotu.

„Problemy wszystkich instytucji rynku finansowego w kontekście ESG są podobne, ale występują w różnej skali i punkty ciężkości tych problemów są nieco inaczej rozłożone” – stwierdził.

„Obowiązek badania łańcuchów dostaw dotyczy też największych spółek, także giełdowych. Należy sprawdzić, czy dostawcy, kooperanci, współpracownicy, odbiorcy też wypełniają kryteria ESG.  Ja tu specjalnie używam całego skrótu ESG, bo nie chodzi tylko o ochronę środowiska, ale także o kwestie społeczne, socjalne i zarządcze” – mówił Norbert Jeziolowicz.

Wskazał, że jeżeli dana spółka posiada łańcuch dostaw rozrzucony poza Unią Europejską, np. na kilku kontynentach, to może mieć pewne problemy z kwalifikacją niektórych podmiotów – wskazywał nasz rozmówca.

Inne artykuły od BANK.pl:

  • Mało państwa w czeskim sektorze bankowym
  • ITCARD wprowadza czat dedykowany osobom z niepełnosprawnościami
  • NBP ma więcej złota niż EBC, ale stopy nadal wyższe

Obawa przed greenwashingiem

Na pytanie czy w Polsce inwestor może mieć już wiedzę jak są spełniane kryteria ESG przez spółkę czy przez dany instrument finansowy Norbert Jeziolowicz stwierdził, że takie informacje można znaleźć wśród największych emitentów giełdowych. W tym miejscu wymienił spółki KGHM Polska Miedź i JSW, które w jego opinii raportują kwestie ESG w sposób bardzo kompetentny.

Odnosząc się do JSW stwierdził: „To, że spółka kojarzy się z węglem kamiennym, nie znaczy, że nie prowadzi projektów, które starają się ograniczyć emisyjność. Takie projekty także potrzebują finansowania”.

Nasz rozmówca przyznał, że na rynkach kapitałowych poza Polską jest znacznie więcej zielonych produktów finansowych.

„Polski rynek rzeczywiście pod tym względem nie jest najlepszy. Są opinie, że polskie przedsiębiorstwa jeszcze nie są na tyle świadome, żeby generować takie przedsięwzięcia, takie projekty, które można nazywać zielonymi, badać je pod tym kątem, i następnie to udowodnić, że są zielone” – twierdził.

Jego zdaniem jedną z przyczyn tego stanu rzeczy może być obawa, że spółki boją się posądzenia o greenwashing, czyli nazywanie projektów niezielonych zielonymi.

Przyłapanie na takim działaniu niesie negatywne skutki wizerunkowe. Dodatkowo greenwashing jest obłożony bardzo dotkliwymi sankcjami, które dotyczą nie tylko przedsiębiorstw, ale także zarządów tych przedsiębiorstw. Tak postawa może nie wynikać z faktu, że dany podmiot nie posiada zielonych rozwiązań, ale z obawy, że zieloność tych rozwiązań może być w przyszłości kwestionowana.

„Taka bardzo restrykcyjna polityka pod tym względem może szkodzić rozwojowi tego rodzaju projektów” – skonstatował Norbert Jeziolowicz.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGreenwashingJSW S.A.KGHM Polska Miedź S.A. / KGHMKongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju / KBZRNorbert JeziolowiczRynek kapitałowyZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Robert Lidke | BANK.pl

Zobacz także

Edyta Tararuj | Źródło: bank.pl
Social selling, są powody do niepokoju?
Paweł Preuss | Źródło: BANK.pl
Regulacje bankowe jak znaki drogowe
Włodzimierz Kiciński | Źródło: BANK.pl
Technologia to DNA polskich banków
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII

Aby podnieść poziom bezpieczeństwa spowodowany podatnością znikomej części klientów bankowych na tego różnego typu manipulacje banki wprowadzają nowe sposoby weryfikacji, zmieniają poziomy limitów transakcji, co dotyka wszystkich użytkowników bankowości cyfrowej. Ten romantyzm, dotyczący tego, że bankowość elektroniczna ma być prostsza, szybsza i wygodniejsza niestety już jest za nami

Michał Macierzyński dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
Michał Macierzyński
Dyrektor
PKO BP
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}